| EL DEU CARTESIA Y LA 
		HIPOTESI DEL GENI MALIGNE 
		Ramon López 
		 
		 
		 
		Entre els motius del dubte exposats per Descartes, el més interessant 
		-potser l'únic realment interessant- és el del geni maligne, aquest 
		hipotètic ésser superior a mi entossudit a enganyar-me, a fer-me creure 
		en proposicions -com les proposicions matemàtiques- que podrien ser del 
		tot falses. La qüestió ara és aquesta: es tracta d'una mera ficció 
		retòrica?, d'una hipòtesi ad hoc? El mateix Descartes -en les 
		"Respostes" a les "Objeccions" i en altres textos- s'encarrega de 
		tranquil•litzar els seus polemistes fent veure que el dubte és 
		"hiperbòlic". Hi ha, però, constatacions suficients per a pensar que la 
		hipòtesi del geni maligne és consubstancial al seu mètode i que té, 
		també, repercussió en la seva metafísica. En aquest tema -com en 
		d'altres- la cèlebre "claredat cartesiana" esdevé molt i molt 
		qüestionable. 
		 
		Com diu Vidal Peña "el dubte ha comenat a ser seriós quan s'ha dubtat 
		de les matemàtiques que versen sobre idees pures, (...) doncs, al cap i 
		a la fi, la veritat del món sensorial rau en la seva intel•ligibilitat 
		racional". 
		La hipòtesi del geni maligne posa en entredit la meva consciència lògica 
		sencera; la meva capacitat d'intel•lecció, les meves evidències 
		mateixes. I el geni, per enganyar-me, ha d'actuar voluntàriament -no pot 
		haver-hi engany on no hi hagi intenció- i, al mateix temps, ha de ser 
		omnipotent. Es tracta de Déu? 
		 
		Descartes, a les "Meditacions", s'apressa a dir que l'engany ha de venir 
		de l'hipotètic geni maligne, no de Déu, puix com "bon cristià" sap (?) 
		que Déu és infinita bondat. I aquest Déu no fal•laç és la garantia de 
		tota la veritat captada amb claredat i distinció. Fixem-nos bé en el que 
		diu i en el que insinua: ho sap com a creient -"bon cristià"-, però no 
		ho demostra, ni pot demostrar-ho com a filòsof. 
		A la "Meditació" I afirma que "no convé fiar-se per complet de qui 
		alguna vegada ens ha enganyat", i més endavant escriu que "Déu permet 
		que m'enganyi alguna vegada". 
		Curiosament, als "Principis de filosofia", I,5, s'"oblida" del geni i es 
		refereix directamente a Déu, lligant l'omnipotència divina amb la 
		possibilitat d'enganyar. 
		"Dubtarem també de totes les demés coses que en altre temps ens 
		semblaren molt certes, fins i tot de les demostracions matemàtiques i de 
		llurs principis (...) i principalment perquè hem sentit dir que Déu, el 
		nostre creador, pot fer tot allò que vulgui i (...) donat que ha permès 
		que ens equivoquéssim algunes vegades (...) per què no hauria de 
		permetre que ens equivoquéssim sempre?" 
		Estem davant el famós tema de voluntarisme diví -oposat a l'intel•lectualisme- 
		defensat a l'Edat Mitjana per Joan Duns Escot i Guillem d'Ockham. Ara es 
		planteja únicament en termes epistemològics. Podríem enunciar-ho 
		d'aquesta manera: crec en les veritats matemàtiques perquè han de ser 
		així, o aquestes veritats se m'imposen perquè Déu ho vol, i si Ell ho 
		volgués d'una altra forma, les veritats serien unes altres? 
		Això ens duu a la qüestió del cercle cartesià: Déu garanteix les meves 
		evidències i alhora crec en Déu perquè la seva existència se m'imposa 
		com a evident. A la "Meditació" V, quan just acaba de formular la prova 
		estrictament ontològica, Descartes afegeix aquesta significativa frase: 
		"Qualsevol que sigui l'argument de què em valgui, sempre anirem a raure 
		al mateix lloc: que només tenen el poder de persuadir-me per complet les 
		coses que concebo clarament i distinta". 
		Cal preguntar-se aleshores, si l'evidència justifica Déu, com pot Déu 
		justificar l'evidència? I això ens porta a un altre interrogant: què 
		entén Descartes per Déu? 
		Obviament, el Déu de Descartes és alhora omnipotent i perfectíssim, però 
		per perfectíssim estén "aquell ésser que no té la capacitat d'enganyar". 
		La perfecció divina, paradoxalment, implica una limitació a la seva 
		omnipotència. Només amb aquestes característiques Déu pot ser garantia 
		de les meves evidències; és a dir, garantia de la meva consciència 
		lògica i de l'ordre racional de món tal com es manifesta a la meva 
		consciència lògica. I això és just el que posava en qüestió la hipòtesi 
		del geni maligne. 
		Dues qüestions per acabar. Primera: queda realment "destruda" del tot 
		la hipòtesi del geni maligne? Segona: el déu que Descartes troba, no 
		serà un déu "fet a mida", el déu que justament "necessita"? 
		 
   | 
		  |