| Els meus pensaments, 
		els meus sentiments? Descartes 
		Kundera   
		 
		Descartes (1596/1650), amb el seu penso, doncs sóc, estableix que el 
		pensar és la gran realitat gràcies a la qual podem afirmar l'existència 
		del meu jo, un jo que és una realitat pensant, una res cogitans. Els 
		meus pensaments constitueixen la meva realitat; els meus pensaments 
		constitueixen el meu jo. Així ens ho explica en el seu conegut Discurs 
		del Mètode: 
		 
		«Però immediatament vaig advertir que, mentre volia pensar així que tot 
		era fals, calia, necessàriament, que jo, que ho pensava, fos alguna 
		cosa; i observant que aquesta veritat: jo penso, doncs jo sóc, era tan 
		ferma i segura, que les suposicions més extravagants dels escèptics no 
		eren capaces de fer-la trontollar, vaig pensar que podia admetre-la 
		sense escrúpol com el primer principi de la filosofia que cercava. 
		Després vaig examinar atentament el que jo era, i veient que podia 
		fingir que no tenia cap cos i que no hi havia cap món ni cap lloc on em 
		trobés, però que no podia fingir, per això, que jo no fos, sinó que, al 
		contrari, del fet mateix que jo pensava a dubtar de la veritat de les 
		altres coses, se'n seguia, d'una manera molt certa i evident, que jo 
		era; mentre que si hagués deixat de pensar, encara que tota la resta del 
		que havia imaginat hagués estat veritat, no tenia cap raó de creure que 
		jo fos; vaig conèixer, amb això, que jo era una substància tota 
		l'essència o la natura de la qual no es més que pensar, i que no 
		necessita, per a ésser, de cap lloc ni depèn de cap cosa material; de 
		manera que aquest jo, és a dir, l'ànima, per la qual jo sóc allò que 
		sóc, és enterament distinta del cos i àdhuc més fàcil de conèixer que no 
		aquest, i que encara que aquest no fos, l'ànima no deixaria d'ésser tot 
		allò que és.» 
		 
		 
		En front de René Descartes, Milan Kundera planteja una altra cara de la 
		qüestió. No són pas els pensaments allò que em constitueix, sinó els 
		sentiments: sento, doncs sóc. En el següent fragment de La immortalitat 
		Kundera remarca el pes del patiment en el procés de prendre consciència 
		del meu jo. La seva perspectiva es propera a la de Pascal quan aquest 
		afirma que el cor té unes raons que el cap no entén. 
		 
		«Penso doncs sóc és la frase d'un intel•lectual que menysvalora el mal 
		de queixal. Sento doncs sóc és una veritat d'una validesa molt més 
		general i es refereix a tot allò que viu. El meu jo no difereix 
		substancialment del vostre per allò que pensa. Hi ha molta gent i poques 
		idees: tots pensem aproximadament el mateix i ens comuniquem les idees, 
		ens les deixem, les robem. Però, si algú em trepitja un peu, sóc sol a 
		sentir aquell dolor. No pas en el pensament, sinó en el patiment, és on 
		hi ha l'essència del jo; el patiment és el més bàsic de tots els 
		sentiments. Tot patint, ni un gat no pot dubtar del seu jo únic i 
		irreemplaçable. Quan sofrim, el món desapareix i cadascú de nosaltres es 
		queda sol amb si mateix. El sofriment és la universitat de 
		l'egocentrisme.» 
		Blaise Pascal (1623-1662), coetani de Descartes, dins el mateix context 
		cultural del Racionalisme i el Barroc, fou en primer en parlar de les 
		raons del cor. 
		Després d'una època centrada en la recerca matemàtica, Pascal rebé un 
		fort impacte emocional. De l'enaltiment i valoració de les raons de cap, 
		propi d'un matemàtic, passà a la valoració i defensa de les raons del 
		cor. I a què es refereix Pascal quan parla de raons del cor? Es refereix 
		al coneixement que aporta el cor amb les seves intuïcions: el cor em 
		proporciona unes certeses que la raó, pròpiament dita, no em pot donar. 
		Pascal passa de l'elogi del cap o esprit de geómétrie a l'elogi del cor 
		o esprit de finesse. L'esperit geomètric es basa en els principis 
		racionals, en uns principis que un cop coneguts és quasi impossible 
		negar. L'esperit de finor es basa en el coneixement immediat, en el 
		coneixement d'allò viscut i experimentat per un mateix: fa referència a 
		les «coses del sentiment». 
		 
		Certament, Descartes es conegut com el racionalista que ha accentuat la 
		dicotomia entre pensaments i sentiments. «Cartesià» (de Cartesius, 
		Descartes en llatí) ha esdevingut sinònim de «metòdic», «ordenat», 
		«racional». Ara bé, sovint les dicotomies o dualismes són imprecisos 
		tòpics o simplificacions. Si avancem més en l'estudi de l'obra de 
		Descartes constatarem que aquests dualisme irreconciliable que se li 
		atorga queda força dissolt. Què entén Descartes per pensar? Diu: «Par le 
		mot penser, j'entends tout ce qui se fait en nous de telle sorte que 
		nous l'apercevons immédiatement par nous-mêmes; c'est pourquoi non 
		seulement entendre, vouloir, imaginer, mais aussi sentir, est la même 
		chose ici que penser.» (Les principes de la philosophie, 1, 9). Ho 
		afirma ben clarament: sentir és aquí la mateixa cosa que pensar. Totes 
		les activitats psíquiques queden incloses dins la categoria de «pensar». 
		Quan Daniel Goleman en el seu llibre 'best-seller' mundial La 
		inteligencia emocional (Kairós, Barcelona, 1996) critica i denuncia la 
		insuficiència de molts plantejaments sobre la intel•ligència racional 
		proclamant i defensant que pensar i sentir treballen capacitant-se o 
		incapacitant-se mútuament, oblida part de la lletra de l'obra de 
		Descartes. Goleman critica una dicotomia que el mateix Descartes ja 
		havia qüestionat en algun moment. 
		Si no hi ha harmonia entre cap i cor —afirma Goleman— tot l'individu en 
		paga les conseqüències. Les nostres decisions i les nostres accions 
		depenen tant dels nostres pensaments com dels nostres sentiments. 
		Textualment: «La dicotomía entre lo emocional y lo racional se asemeja a 
		la distinción entre el 'corazón' y la 'cabeza'. Saber que algo es cierto 
		'en nuestro corazón' pertenece a un orden de convicción distinto -de 
		algún modo, un tipo de certeza más profundo- que pensarlo con la mente 
		racional.. ». 
		 
		 
   | 
		  |