Informació de les visites i activitats de formació per al professorat realitzades el
Curs 2008/2009
Actualització 15.07.2009





dilluns 13
de juliol 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
El Patrimoni Industrial a la Catalunya Central.
Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 8
de juliol 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
El Patrimoni Industrial a l'alt Llobregat. Un recurs pedagògic per a conèixer.
Informe:
Podeu consultar-lo


divendres 12 i 19
de juny 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
La força del vent a Catalunya.
Informe:
Podeu consultar-lo


dilluns 8
de juny 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
Entorn al Mar: Els nous creuers com a recurs pedagògic.
Per organitzar visites amb alumnes.
Informe:
Podeu consultar-lo


dies 20/21/22
d'Abril 2009
Activitat: Els professionals del futur

En el marc del Saló de Construmat 2009 realitzat al recinte de Gran Via, Fira de Barcelona a l'Hospitalet de Llobregat del 20 al 25 d'abril, el Departament de Medi Ambient i Habitatge juntament amb el cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, han preparat i participat en una activitat innovadora a l'estand: El segon Pas: rehabilitar

Per primera vegada i com novetat la visita a l'estand va ser realitzada per als "professionals del futur", estudiants dels Instituts d'Educació Secundària de 4º d'ESO i Batxillerat Tecnològic (és a dir, els futurs enginyers, arquitectes, etc.). 

Disposen així d'una mostra, tant real com experimental dels coneixements científics i tecnològics aplicats en l'edificació en l'actualitat. 

Els estudiants van aprendran sobre la petjada ecològica a través dels continguts de l'estand, per a això s'ha previst que duguin a terme un treball previ i posterior a la visita sobre els continguts exposats. 

Es pretén així que els alumnes prenguin consciència dels problemes de l'energia, que les matèries primeres són limitades i claus per al desenvolupament d'un país, i que com usuaris i, molt possiblement, futurs investigadors, ells seran en gran mesura el motor del canvi que possibiliti tenir un futur més sostenible.

Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 18
de març 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
Una tecnologia que ens toca la pell.

Va ser una sessió pràctica amb places limitades per a docents de tecnologia, interessats en conèixer, informar-se i practicar als tallers didàctics amb equipaments específics per mostrar aplicacions innovadores aplicades a processos industrials arrelats al nostre país.

El Centre de Recerca disposa d'un departament de Difusió que organitza visites i tallers didàctics per mostrar, a través de l'experimentació, un procés industrial proper i viu i se'n desvetlla la curiositat. També es presenten aplicacions innovadores per fomentar vocacions tecnològiques.
Els laboratoris i tallers de 1.500 m2 permeten desenvolupar el procediment, De la idea al Producte. 

La sessió va estar estructurada en 4 tallers:

Taller de disseny i aplicació de les TIC. 
Taller d'obtenció de matèries. 
Taller de transformació en producte elaborat. 
Taller de comercialització i consum responsable. 
Per organitzar visites i els tallers amb alumnes.
Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 25
de febrer 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
Entorn al Mar: Els nous creuers com a recurs pedagògic.

Va ser una sessió amb places limitades per als docents de tecnologia i qualsevol altre, interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu i dels recursos pedagògics que aquesta visita combinada als creuers i al Museu Marítim. es converteix una instal·lació eminentment tècnica com un vaixell d'última tecnologia (construït al 2008) en un instrument d'aprenentatge amb infinitat de possibilitats docents.

Es poden fer dos tipus de visites:

Proposta 1: Característiques d'un vaixell.
Proposta 2: Ciutat Flotant.
La visita a l'àmbit "El vaixell" del Museu Marítim de Barcelona: En un vaixell hi és tot: la màquina i l'home, la mercaderia i el passatge, la pau i la guerra, la ciència i l'art. El vaixell evoca la mar, la navegació i l'aventura. 

Una embarcació ha de reunir almenys cinc característiques fonamentals: 

1- Flotabilitat. 
2- Estabilitat.
3- Autonomia.
4- Capacitat de càrrega.
5- Adaptació al medi físic.
Complementa l'exposició una sèrie d'embarcacions reals exposades.
Per organitzar visites amb alumnes.
Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 18
de febrer 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
El Coure, un conductor de la història.

Va ser una sessió amb places limitades per als docents de tecnologia i qualsevol altre, interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu i dels recursos pedagògics que ofereix el Museu del Coure.

El Museu del Coure consta de quatre àrees: 

Àrea 1: La Farga, història d'una empresa. 
Àrea 2: El coure i els orígens de la metal·lúrgia. 
Àrea 3: L’ element químic coure. 
Àrea 4: Tecnologia i aplicacions del coure. 

El procés productiu actual de transformació del coure. El coure és un dels pocs materials que espot reciclar una i altra vegada, indefinidament, de manera que de la ferralla de coure se'n pot recuperar pràcticament tot el metall sense pèrdua de les seves qualitats. Es va veure en viu i en directe un procés metal·lúrgic.
 

Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 4
de febrer 2009
Sessió de presentació de material didàctic amb el tema:
Recursos didàctics aplicats a l'aula de tecnologia.

Aquesta va ser una sessió pràctica amb places limitades per a docents de tecnologia, interessats en conèixer, informar-se i practicar amb equipaments didàctics aplicats a l'aula de tecnologia. 

La sessió va estar estructurada en 3 parts: 

  • Sistema de robòtica Lego MindStorms NXT i realització d'algunes pràctiques bàsiques i algunes d'avançades. Es va fer una proposta de treball concreta amb alumnes per realitzar a l'aula.
  • Kit d'educació de PicoScope, un equipament versàtil que es pot utilitzar en un gran nombre de pràctiques. Aquest kit pot ser utilitzat tant per l'alumnat com pel professorat y es recomana tant per a centres de Secundària i Batxillerat com a primers cicles de carreres universitàries, o fins i tot com a hobby. Inclou tot el material necessari per a dur a terme diferents experiments.
  • El dispositiu eBeam és un sistema que permet convertir qualsevol superfície rígida en una pissarra digital interactiva. L'aparell s'instal·la en una cantonada de qualsevol pissarra i combinat amb un PC o portàtil, un projector i un senzill programari de control, permet controlar tot l'ordinador des de la pissarra o paret.
Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 28
    de gener 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
Ciència i Tecnologia. A l'entorn del Tibidabo.

Es una proposta que engloba en un sol paquet el món de l'educació i el de l'oci, atenent al fet que hi ha una part del currículum actual de l'ESO i BATXILLERAT que conté conceptes tecnològics i científics i que pot ser desenvolupada al Tibidabo. 

El Parc d'Atraccions del Tibidabo disposa d'instal-lacions que permeten enfocar l'ensenyament des d'una nova dimensió: l'experimentació i la presa de dades a la mateixa atracció. Per tant, es tracta d'una proposta innovadora que, des del punt de vista de docent, ofereix una nova possibilitat d'aprenentatge basada en la diversió i, des del punt de vista del Parc d'Atraccions del Tibidabo, ofereix un valor social i educatiu a aquest espai. 

Mitjançant l'experimentació amb l'Avió, la Talaia o el Pèndol, entre d'altres, es prendran dades reals sobre l'energia cinètica i potencial, l'acceleració, el càlcul d'alguns mecanismes i altres principis tecnològics. 
 

Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 14
de gener 2009
Sessió de treball i visita amb el tema:
Programa TEeTI. Tallers d'Enginyeria Electrònica i Tecnologia de la Informació 

Aquesta va ser una sessió amb places limitades per als docents de tecnologia i de cicles formatius, interessats en conèixer i informar-se dels recursos pedagògics i tallers d'Enginyeria Electrònica i Tecnologia de la Informació que realitza el Departament d'Electrònica de la Universitat de Barcelona. 

El TEeTI és una activitat pràctica pensada per apropar els estudiants al coneixement del paper jugat per l'electrònica en el desenvolupament tecnològic de la societat actual i desvetllar vocacions per les enginyeries. 

L'estudi de les característiques electròniques d'objectes d'ús quotidià per als joves, la utilització de recursos habituals en laboratoris de recerca + desenvolupament + innovació (R+D+I) i unes activitats fortament interactives estan orientats a fomentar el seu l'interès per la ciència i la tecnologia.
 

Informe:
Podeu consultar-lo


dimecres 17
de desembre 2008
Sessió de treball i visita amb el tema:
Els grans viatges de Zheng He.
Les expedicions marítimes a la Xina del S. XV, els seus recursos pedagògics. 
La tecnologia d'altres cultures.

Aquesta sessió va servir per conèixer les activitats i els recursos educatius organitzats al voltant de voltant de l'exposició organitzada pel Museu Marítim de Barcelona. .

Xina ha estat sempre un territori que ha despertat l'interès i la curiositat del món occidental. A través d'un viatge temporal, l'exposició Els grans viatges de Zheng He vol plasmar els grans contrastos culturals i tecnològics entre la civilització occidental i l'oriental, que van conviure en el temps i eren alhora, tant diferents i distants. 

Presenta una panoràmica del desenvolupament cultural i tecnològic amb la dinastia Yuan. El tema central és els grans viatges per l'Índic i els mars del Sud fets per Zheng He, sota patronatge imperial, entre 1405 i 1433 que representen la culminació de l'expansió marítima xinesa entre els segle X i XV. 
 

Informe:
Podeu consultar-lo


divendres 28
de novembre 2008
Sessió de treball i visita amb el tema:
Tecnologia comparada.Tresors inèdits de la ciència precolombina.

Aquesta sessió va servir per conèixer i informar-se dels programes educatius i tallers preparats al voltant de l'exposició organitzada per CosmoCaixa.

Aquesta exposició confronta tecnologia passada amb futura per ajudar el visitant a superar aquestes barreres, i aprofundirà en el coneixement tecnològic i científic del passat i en el coneixement tecnològic actual. 

Es va presentar el taller relacionat Noves Tecnologies, Nous Materials. Materials completament nous, inexistents a la natura, i que sovint presenten propietats insòlites: gasos “pesants”, sòlids ultralleugers o súper elàstics, metalls amb memòria de forma o superconductors del corrent elèctric en són un bon exemple.
 

Informe: Podeu consultar-lo




Per a qualsevol consulta relacionada amb aquesta web podeu adreçar-vos a:
Aula de Recursos de Tecnologia