Recursos TIC a l'educació infantil

Cerca d'informació a Internet amb cercadors

Internet esdevé una important mediateca global on poden trobar-se grans quantitats d'informació de tipus audiovisual: pàgines senceres de text, imatge estàtica o en moviment, música, sons, etc., sobre temes diversos. Sovint, aquesta quantitat d'informació pot provocar un efecte indesitjat: el del col·lapse per sobredosi que impedeix distingir on es troba la informació més adient per als vostres propòsits. L'experiència acumulada després de moltes cerques i sense perdre de vista aquests propòsits ajudaran a obtenir els resultats esperats.

Caldrà, també, conèixer com es porten a terme aquestes cerques, amb quines aplicacions i amb quins paràmetres.

En aquesta pràctica, aprendreu a cercar a Internet amb els dos cercadors més coneguts: el Google i el Yahoo, ambdós en català; aprendreu a desar les pàgines preferides i la informació trobada.

Navegació i cerca amb cercadors d'Internet.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• Els navegadors Internet Explorer i/o Mozilla Firefox.
Pràctica Cercar a Internet amb els cercadors Google i Yahoo

Un dels cercadors que ha esdevingut més popular per la seva rapidesa i precisió en les cerques és el Google. A més, permet personalitzar-lo al gust de l'usuari/ària escollint l'idioma, el nombre de cerques i altres paràmetres.

Per accedir a aquest cercador, heu d'estar connectats a Internet, obrir un navegador (l'Internet Explorer o el Firefox, tant se val) i escriure la seva adreça a la barra corresponent. És convenient fer la pràctica amb el dos navegadors, ja que convé conèixer-los, però si sols en teniu instal·lat un, feu-la amb el que més adient us sigui.

Recordeu:

• Barres d'eines del Firefox:
Barres d'eines del Netscape

Barres d'eines de l'Explorer

L'adreça del cercador Google és: http://www.google.com.

Escriviu-la a la barra de l'adreça web del vostre navegador i premeu la tecla Retorn.

Atenció !

Podeu simplificar les expressions del tipus http://www.google.com per: www.google.com. Els navegadors afegeixen el prefix http:// per defecte. No cal que l'escriviu.

L'aspecte del web del Google és aquest:

En aquesta imatge, podeu veure el Google configurat perquè mostri els textos en català. Això és possible fer-ho des de l'opció Preferències.

Podeu escollir l'idioma en què es presentarà el Google (la interfície), l'idioma per a la cerca (si les webs que obteniu com a resultat de la cerca són únicament les escrites en català, castellà, o en qualsevol idioma...), el nombre de resultats per pàgina, i si voleu que les pàgines que visiteu s'obrin en una finestra nova del navegador. Configureu-lo segons les vostres preferències. Si voleu saber més coses del funcionament del Google, exploreu les altres opcions (Cerca avançada, Eines d'idioma, etc.).

Ara ja teniu el cercador preparat per cercar les webs que continguin la informació que voleu.

A la pantalla principal del Google, heu d'escriure a la línia disposada a tal efecte la paraula o les paraules significatives per a la cerca que esteu fent (paraula clau). Cerqueu, per exemple, la paraula clau dofins.

• Prement el botó Web, obtindreu pàgines web on es trobi aquesta paraula i que poden contenir text, imatges, sons..., tot allò que el dissenyador/a hagi posat.
  • Prement el botó Imatges, obtindreu únicament imatges relacionades amb la paraula de cerca, tot i que, si us interessa, també podeu accedir a la web que les conté.
  • El botó Grups permet accedir a informació que els usuaris han compartit en diferents fòrums mitjançant intervencions escrites (opinions, articles, etc.).
  • Finalment, el botó Directori permet cercar per webs organitzades temàticament en categories.

Feu proves amb les dues primeres opcions (Web i Imatges). Són les que aniran millor per al tipus de resultats de cerca que necessiteu.

Atenció !

Podeu limitar la cerca a webs escrites en determinats idiomes. Si necessiteu informació abundant i no us importa l'idioma de les webs, cerqueu amb l'opció Cerca al web. Però si voleu que la informació aparegui en un idioma determinat, escolliu l'idioma de cerca dins les preferències. Recordeu, però, que fent això limiteu els resultats de la cerca a les webs de l'idioma escollit.

Un altre cercador que convé conèixer és el Yahoo, que ha estat traduït al català.

L'adreça per accedir-hi és: http://ct.yahoo.com.

Aquest és l'aspecte del web:

De moment, el Google no incorpora publicitat mentre es fa la cerca. El Yahoo sí que ho fa. Es poden obrir un munt de finestres noves sense que les hagueu demanat. Caldrà tancar-les totes.

Recordeu que les imatges, els textos i altres recursos audiovisuals obtinguts d'Internet poden tenir copyright.