Us tornarà a aparèixer una finestra com l'anterior, però ara amb la imatge escanejada.
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
Escaneig d'imatges | ||||||
Al llarg del projecte de treball, centre d'interès o unitat didàctica, us pot fer f lta incorporar imatges que il·lustrin els documents electrònics. Així, podeu aprofitar dibuixos dels alumnes, fotos o imatges d'altres fonts. En aquesta pràctica, utilitzareu l'escàner per digitalitzar imatges que originalment es troben en paper i, fins i tot, per escanejar objectes amb volum. Els escàners són aparells que converteixen imatges impreses en paper (fotografies, dibuixos...) a un format que l'ordinador pugui entendre. La majoria escanegen les imatges en colors i també en blanc i negre. Els escàners treballen com una fotocopiadora, tenen un sensor de llum que es mou a través de la imatge i la reprodueix a la pantalla de l'ordinador, i així es pot desar en el format que es vulgui. Un escàner treballa llegint punts de llum quan s'escaneja la imatge. Com més punts obtingui l'escàner, de més qualitat o de més resolució serà la imatge. La resolució d'una imatge es calcula en píxels per polzada (ppp, o dpi o ppi en anglès). El rang va normalment de 75 a 1.200 ppp. o més. Cal tenir en compte que la resolució dels monitors és de 72 ppp, per tant, incloure imatges de gran resolució en aplicacions multimèdia és desaprofitar l’espai i alentir-ne el funcionament. A quina resolució escanejareu una imatge? Aquest paràmetre depèn de quin ús final tindrà la imatge:
|
||||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||||
Escaneig d'imatges planes i de cossos amb volum (la darrera part de la pràctica és opcional). En aquesta pràctica, utilitzareu:
|
||||||
![]() |
Escanejar un dibuix o fotografia | |||||
El que fareu ara és, mitjançant el GIMP, escanejar una imatge. Fareu servir el programa de dibuix i editor d'imatges GIMP, ja que és programari lliure i es pot descarregar de la web de la XTEC (DVDWeb, carpeta Eines) o del DVD de Formació. Cal que el tingueu instal·lat al vostre ordinador per començar a treballar-hi. Si ho preferiu, podeu fer servir altres programes similars ja que gairebé tots tenen funcions i eines molt similars, però les pràctiques amb dibuixos i imatges s'explicaran amb el GIMP al llarg de tot el curs. Seguint amb l'escaneig, un detall que cal tenir molt en compte és que els quadres de diàleg amb les preferències d'escaneig poden variar segons quin sigui el model d'escàner que utilitzeu. En aquest cas, se n'ha fet servir un de la marca HP, concretament el model ScanJet 3300, que és el subministrat a la major part d'aules Argo a infantil i primària. Si treballeu des de casa i teniu escàner, és possible que el model i el programa que el controla sigui diferent del que es mostra en aquesta pràctica. Això no ha de suposar un impediment, ja que poden mostrar-se de forma diferent, però les funcions seran les mateixes o similars. GIMP té la capacitat d'escanejar directament una imatge sense haver de sortir del programa. Per fer-ho, utilitza l'estàndard TWAIN.
|
||||||
Col·loqueu l'objecte que voleu digitalitzar a l'escàner i, un cop triat i assenyalat l'origen (escanner), premeu Seleccionar. Seguidament, us mostrarà un quadre de diàleg semblant a aquest:
|
||||||
Premeu Iniciar una exploración nueva. Us tornarà a aparèixer una finestra com l'anterior, però ara amb la imatge escanejada.
Hi ha diverses possibilitats de modificar
les característiques de l'escaneig.
![]() |
||||||
Segons el tipus de destí, n'escollireu
una o una altra. A més, heu de tenir en compte que alguns cops l'escàner
s'equivoca en l'elecció del tipus de sortida, ja que, quan l'escàner digitalitza
pàgines d'un llibre, per exemple, es troba amb text, dibuixos i fotografies,
tot barrejat, i ha de decidir entre els tres formats sense saber què es
vol escanejar realment.
Si premeu Enviar la exploración ahora, us digitalitza la imatge i l'envia directament a una nova finestra del GIMP. En cas d'haver escollit, per exemple, el processador de textos, hauria inclòs la imatge com un gràfic del programa en el text que tinguéssiu obert i allà on hi havia el cursor aproximadament. Hi ha, però, més aspectes que s'han de tenir en compte abans d'enviar la imatge definitiva. La resolució que té definida per defecte l'escàner és de 150 ppp, alta per a una publicació per a mitjans informàtics i baixa per a una impressió o projecció. La resolució es pot modificar a la barra de menús, concretament, al menú Ajustes, seleccionant l'opció Resolución. Augmentar la resolució farà augmentar la mida de la imatge un cop escanejada, així com la mida en quilobytes (kB) del fitxer que generarà. En el cas d'aquesta pràctica, no caldrà variar la resolució. Cal dir que moltes vegades s'han de fer proves prèvies per aconseguir que la imatge tingui una qualitat més que acceptable.
Un cop tingueu la imatge a la vista des del GIMP, cal que la deseu per conservar-la i, si cal, modificar-la. Si és una fotografia amb molts colors, deseu-la en format JPG. Si és un dibuix amb poc color, deseu-la com a GIF. Si ha de ser utilitzada en un JClic o un Quadern Virtual, deseu-la com a JPG o GIF En el GIMP, per desar una imatge modificant-ne el format, cal fer-ho des del menú Fitxer | Anomena i desa... Poseu un nom al fitxer. Per localitzar la carpeta on voleu desar-lo, heu de fer clic sobre Navega per a altres carpetes. S'ampliarà la finestra i us permet trobar la carpeta desitjada. Per seleccionar el tipus de fitxer, heu de fer clic sobre Selecciona tipus de fitxer (Per extensió). Aquest és l'aspecte de la finestra per desar els fitxers, totalment desplegada: A la part superior, localitzeu la carpeta on deseu les pràctiques. Deseu-lo a la carpeta D114\treballs\modul2\_practiques2. A la part inferior, localitzeu Imatge GIF i premeu Desa. El GIMP procedirà a exportar la imatge a format GIF. Premeu Exporta, sense variar res.
Es mostrarà encara una darrera pantalla on caldrà prèmer D'acord. El fitxer ha quedat desat.
|
||||||
![]() |
Escanejar un cos amb volum (pràctica opcional) | |||||
És possible que us interessi tenir en format d'imatge digital
un objecte amb volum. En un escàner de taula, podeu posar-hi qualsevol
objecte i treure'n la imatge digitalitzada, i obtenir resultats moltes
vegades espectaculars.
Les petxines s'han escanejat directament. A l'estrella de mar se li ha posat una cartolina per darrere i s'ha obtingut un fons de color. Si es mou l'objecte mentre s'escaneja, és possible obtenir imatges distorsionades que podrien servir per fer un treball d'identificació visual d'objectes. Aquí podeu veure una petxina i l'estrella de mar.
Podeu col·locar els objectes directament sobre el vidre de suport de l'escàner (netejant el vidre després) o utilitzar un vidre transparent com a portaobjectes per evitar ratllades. |
||||||
![]() |
||||||