Dibuix tècnic amb l'AutoCAD

La pràctica que ara iniciareu continuarà desenvolupant les possibilitats de l'ordre Polilínea i introduirà dues noves ordres, molt relacionades amb aquella: Contorno i Región.

Polilínia (II). Contorn i regió

Continuació de les opcions de la polilínia

Ara seguireu amb l'exercici iniciat en la pràctica 1.

Obriu l'arxiu amb el nom m2_pr01b.dwg i escolliu la capa Eixos 0,25 com a capa actual de treball.

Figura 1

Feu un Zoom|Todo per evitar errors de posició dins del paper i dibuixeu una Polilínea com la de la figura 2.

Figura 2

Atenció !

Fixeu-vos que la línia que presenta el programa té els traços massa llargs entre punt i punt. Hi ha dues maneres de controlar la mida d'aquests segments:

• Amb l'ordre escalatl, que estableix un valor global per a totes les entitats de dibuix.
  • Modificant aquesta variable només en l'entitat seleccionada mitjançant Imatge Propiedades.

Figura 3

En introduir un valor de 0,2, l'aspecte de la línia d'eixos s'ajusta a les normes de dibuix tècnic.

Figura 4

Atenció !

Una Polilínea és un grup de línies i arcs que formen una entitat única, la qual cosa presenta avantatges però també inconvenients, per exemple, la dificultat de treballar amb corbes tangents com heu comprovat en l'exercici m2_pr02.dwg. Per fer la petxina, utilitzareu un mètode alternatiu.

Escolliu la capa Contorn 0,5 com a capa actual de treball per a qualsevol dels mètodes descrits en la pràctica anterior.

Figura 5

Dibuixeu els tres cercles de la figura 6. Els centres dels cercles es troben en els vèrtexs de la Polilínea anterior.

Figura 6

Dibuixeu un cercle de radi 200 tangent als dos cercles de la figura 7 amb l'ordre Círculo|ttr.

Figura 7

Dibuixeu un cercle de radi 200 tangent als dos cercles de la figura 8 amb l'ordre Círculo|ttr i un altre de radi 50 tangent als altres dos.

Figura 8

Crear polilínies i regions amb l'ordre Contorno

A continuació, utilitzareu l'ordre Contorno per crear una Polilínea.

L'ordre es localitza en el menú Dibujo|Contorno...

Desactiveu la capa Eixos, trieu la capa 0 com a actual i executeu l'ordre Contorno; comproveu que estigui seleccionada l'opció Polilínea i cliqueu al botó Designar puntos de la figura 9.

Figura 9

Atenció !

Aquesta ordre permet seleccionar entre Polilínea i Región.

Cliqueu a cadascuna de les parts interiors que defineixen la forma de la petxina i obtindreu 6 polilínies.

Figura 10

Accediu a la capa Contorn 0,5 i esborreu les línies existents; us quedaran les polilínies de la figura 11.

Figura 11

Ara utilitzeu l'ordre Región Imatge per convertir les polilínies en regions. Una regió és una superfície i això permet efectuar operacions pròpies de superfícies com ara addició, sostracció i intersecció.

Feu el següent:

1. Executeu l'ordre Región.
  2. Al missatge Designe objetos: designeu les 6 polilínies i premeu la tecla de Retorn.

Ara opereu sobre les regions amb una operació booleana de suma. Seleccioneu el menú Modificar | Editar sólidos | Unión.

A la pregunta Designe objetos:seleccioneu totes les regions i premeu la tecla de Retorn.

En unir-se totes les regions, s'obté la forma definitiva de la petxina.

Col·loqueu la nova regió a la capa Contorn 0,5, tot comprovant que forma una única entitat de dibuix, i activeu la capa Eixos 0,25. Obtindreu com a resultat la petxina de la figura 12.

Figura 12

Atenció !

Com ja deu fer estona heu observat, el gruix del contorn dibuixat no coincideix amb el que heu designat. Això és degut al fet que està desactivada la funció GLN de la barra d'estat.
Si cliqueu amb el botó esquerre, aquest commutador s'activa i es desactiva. En modificar el valor d'aquesta variable, s'activa/desactiva la visualització del gruix de la línia.

Figura 13

Atenció !

Si cliqueu amb el botó dret sobre el botó GLN, podeu accedir als paràmetres de control d'aquesta variable.

Figura 14

Descomposició de polilínies

Fixeu-vos que la Polilínea inicial que heu creat no permet ajustar-se a la normativa de representació dels eixos d'arcs i cercles, perquè tota ella és una entitat i us aniria bé que en fossin tres de diferents.

El comandament Descomponer Imatge de la barra d'eines Modificar fa que els components d'una Polilínea esdevinguin independents. Feu-ho i comproveu que ara podeu seleccionar les tres línies que conformaven el dibuix inicial de manera independent.

Figura 15

Guardeu aquest arxiu amb el nom m2_pr03.dwg a la carpeta Practiques i sortiu del programa.