Dibuix tècnic amb l'AutoCAD

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb les diferents vistes en els diferents espais, ajustar les escales de visualització i la seva situació per fer la impressió.

Preparació d'una Presentació

Seguireu amb l'exercici iniciat a la pràctica 1.

• Obriu l'arxiu amb el nom m5_pr01.dwg.
  • Commuteu Presentación1. Comproveu que s'activen les finestres i hi podeu dibuixar a l'interior.
  • Feu una spline, o bé una polilínia com la de la figura 1. Trieu els punts a les diferents vistes fins a aconseguir el resultat desitjat.

Figura 1

Atenció !

Per ajudar-vos a fer aquesta corba, podeu triar el mode de referència Centro i clicar de manera consecutiva en cadascun dels tres cercles de la figura.
Recordeu que, per entrar dins de la finestra, només heu de clicar al seu interior, però que fins que no estigueu dins de la finestra, no podreu indicar cap punt en concret de cap entitat de dibuix.
Si no voleu canviar de finestra, situeu-vos de bon principi en la vista en perspectiva i cliqueu consecutivament en els tres cercles, després de triar l'ordre
spline.

Fixeu-vos que els marcs de les finestres es poden canviar de capa. Esteu a l'espai Paper. Col·loqueu-los a la capa Cercles. Automàticament es converteixen a color vermell. Si desactiveu la capa Cercles, els marcs de les finestres no es veuran. Feu-ho.

Figura 2

Fixeu-vos que a la vista isomètrica manquen parts de línies, com a la figura 3 a l'esquerra. No és un error del programa, són parts de la capa Cercles que tapen aquestes zones. Recordeu que heu desactivat la visualització, però no el càlcul d'entitats. Per aconseguir que no es tinguin en compte les capes desactivades en el càlcul de línies ocultes, heu de congelar-les.

Imatge

Ara el resultat és correcte: observeu la figura 3 a la dreta.

ImatgeImatge

Figura 3

Deseu a la carpeta Pràctiques aquest arxiu amb el nom m5_pr02a.dwg.

Observeu que les vistes estan col·locades correctament. Podeu dibuixar una línia des de l'espai Paper i comprovar-ho. Commuteu, des de Presentación1 a espai Model, clicant a la pestanya Modelo, a la part inferior de la pantalla.

Figura 4
  Si desplaceu una vista en l'espai Model, com a la figura 5, podeu alinear les altres per conservar una projecció correcta.

Figura 5

El mètode és el següent:

Seleccioneu l'ordre Mvsetup, en l'entorn de presentació l'AutoCAD dóna el missatge:
Indique una opción [Alinear/Crear/Escala vent. gráficas/Opciones/cUadro de rotulación/desHacer]:
Seleccioneu l'opció Alinear, A i premeu Retorn.
Tot seguit, l'AutoCAD dóna el missatge:
Indique una opción [ángUlo/hOrizontal/aLineación vertical/Girar vista/ desHacer]:
Seleccioneu l'opció hOrizontal , O i premeu Retorn.
Tot seguit, >l'AutoCAD dóna el missatge:
Precise punto base:
Indiqueu el vèrtex inferior de la vista desplaçada.
Tot seguit, l'AutoCAD dóna el missatge:
Precise punto en la ventana gráfica en la que se va a realizar el encuadre:
Indiqueu el vèrtex inferior de la vista que voleu desplaçar.
Una vegada situada correctament la vista, figura 22, premeu
Retorn per anar al nivell superior de l'ordre:

Seleccioneu l'opció aLineación vertical ,
L i premeu Retorn.
Precise punto base:
Indiqueu el vèrtex esquerre de la vista desplaçada.
Tot seguit, l'AutoCAD dóna el missatge:
Precise punto en la ventana gráfica en la que se va a realizar el encuadre:
Indiqueu el vèrtex esquerre de la vista que voleu desplaçar.
Premeu Retorn dues vegades per sortir de l'ordre.

Figura 6

Atenció !

Fixeu-vos que les línies auxiliars que heu generat per comprovar l'alineació de les vistes són innecessàries per realitzar la tasca d'alinear-les.

Sí és important tenir en compte que abans d'alinear vistes de finestres diferents cal comprovar que l'escala gràfica de les finestres sigui la mateixa.

En el cas de treball en equips multidisciplinars és convenient bloquejar l'escala gràfica d'aquelles finestres que considereu com a definitives per evitar modificacions. Per fer-ho seleccioneu la finestra en l'espai Paper i des de Propiedades escolliu Inmovilizar vista: vegeu-hi a la figura 7.

Figura 7

Atenció !

Si en lloc d'estar en l'entorn de presentació us trobeu en l'entorn Model, l'ordre Mvsetup dóna un missatge diferent:
¿Activar el Espacio papel? [Sí/No] <S>: Si escriviu N i premeu Retorn,
tot seguit, l'AutoCAD dóna el missatge:
Indique unidades (Científicas/Decimales/Pies y pulgadas I/pies y pULgadas II/Métricas): Indique una opción
L'AutoCAD presenta una llista d'unitats disponibles, i sol·licita el factor d'escala i la mida del paper.
Indique el factor de escala: Indique un valor
Indique la anchura del papel: Indique un valor
Indique la altura del papel: Indique un valor

L'AutoCAD dibuixa un quadre delimitador i finalitza el comandament.

Comproveu-ho i torneu enrere amb Ctrl + Z.

Aquesta ordre és la responsable de la creació de les finestres de l'AutoCAD, però amb l'entorn de treball de versions antigues.

Esborreu les dues línies que heu fet servir per alinear les vistes i deseu a la carpeta Pràctiques aquest arxiu amb el nom m5_pr02b.dwg.

Pràctica Escolliu l'espai Paper i el mode Papel, i imprimiu el dibuix que heu obtingut. Després de seguir aquests passos, tindreu en un full les vistes de l'objecte tridimensional escala 2:1.

Fixeu-vos que des de l'espai Paper podeu fer zooms de parts del paper, com a la figura 8; mentre que des de l'espai Model, només de parts de la finestra activa.

Figura 8
  Si amplieu la zona del caixetí, observareu el detall de la figura 9.

Figura 9

Deseu a la carpeta Pràctiques aquest arxiu amb el nom m5_pr02c.dwg.