Dibuix tècnic amb l'AutoCAD

L'objectiu d'aquesta pràctica és comprendre què són els sistemes de coordenades i per què serveixen. Tot i que en realitat els sistemes de coordenades no generen cap objecte 3D, sense el seu ajut la construcció de cossos tridimensionals seria feixuga o bé impossible.

Sistemes de Coordenades

Sistema de Coordenades Universal

Per definir les coordenades d'un punt a l'espai és necessària una base estable a partir de la qual posicionar-lo. Aquesta base és el sistema de coordenades universal SCU d'AutoCAD. L'SCU és uns sistema de referència invariable a partir del qual es construeixen i posicionen els altres.

Sistema de Coordenades Personal

Tot punt de l'espai que definim està dibuixat en un sistema de coordenades personal SCP d'AutoCAD. L'SCP és uns sistema de referència variable que permet a l'usuari escollir el millor pla de treball per definir els objectes. Per defecte, l'SCP coincideix amb l'SCU i això facilita la confusió que fa creure algunes persones que dibuixen en l'SCU.

Per tal de posicionar l'SCP, l'AutoCAD ens proporciona dos menús desplegables:

Imatge

• Imatge SCP dóna accés a: [Nuevo/DEsplazar/Ortogonal/PRev/Rest/Guardar/Supr/Aplicar/?/Univ]:
    si premeu N de Nuevo i Retorn:
    Precise origen de nuevo SCP o [ejEZ/3p/oBjeto/Cara/Vista/X/Y/Z/]<0,0,0,>:

• Imatge Mostrar cuadro de diálogo SCP obre un quadre de diàleg que permet escollir entre els SCP guardats, un llistat de SCP ortogonales amb Profundidad distància al SCU i els paràmetres de control de l'ordre: activar/desactivar la visualització de la icona, definir un SCP per a cada finestra activa...
  • Imatge

• Imatge Previo torna a l'SCP que utilitzaveu abans de l'actual.
  • Imatge Universal torna a posicionar l'SCP com l'SCU.
  • Imatge Objeto defineix un nou sistema de coordenades a partir d'un objecte seleccionat: arc, cercle, cota, línia, punt, polilínia 2D, sòlid, traç, cara 3D.
  • Imatge Cara alinea l'SCP amb la cara d'un sòlid seleccionat. Les opcions volverX, volverY giren l'SCP respecte l'eix X o Y. L'opció Siguiente posiciona l'SCP en la cara següent.
  • Imatge Vista posiciona el pla XY perpendicular al punt de vista de la pantalla sense variar l'origen.
  • Imatge Origen permet escollir un nou punt d'origen de l'SCP.
  • Imatge Vector Z inclina el pla XY fins a col·locar-lo perpendicular al vector Z triat.
  • Imatge 3 puntos el primer punt serà l'origen del nou SCP, el segon la direcció X i el tercer la direcció Y.
  • Imatge Rotación X gira l'SCP al voltant de l'eix X un angle determinat.
  • Imatge Rotación Y gira l'SCP al voltant de l'eix Y un angle determinat.
  • Imatge Rotación Z gira l'SCP al voltant de l'eix Z un angle determinat.

Imatge

• Imatge Mostrar cuadro de diálogo SCP obre un quadre de diàleg que permet escollir entre els SCP guardats un llistat de SCP ortogonales amb Profundidad distància al SCU i els paràmetres de control de l'ordre: activar/desactivar la visualització de la icona, definir un SCP per a cada finestra activa... També es troba en el menú desplegable SCP.
  • Imatge Desplazar origen SCP desplaça l'origen de l'SCP una distància positiva o negativa respecte l'eix Z.
  • Universal torna a posicionar l'SCP com l'SCU o permet triar entre un llistat d'SCP ortogonals.
Imatge

La comprensió de les possibilitats de treball que permeten els diferents SCP en un projecte determinat no és immediat. El diferents problemes de dibuix tècnic a resoldre ajudaran a entendre millor l'abast d'aquesta ordre bàsica pel treball en 3D.

Pràctica Seguireu amb l'exercici iniciat en la Pràctica 5. Obriu l'arxiu amb el nom m5_pr05.dwg.

Cliqueu la icona Imatge Mostrar cuadro de diálogo SCP i escolliu l'apartat SCP ortogonales.

Figura 1

Seleccioneu Frontal i cliqueu Definir actual. Fixeu-vos que Frontal queda designat amb un triangle negre a la seva esquerra.

Figura 2

Creeu un bloc a la capa 0 anomenat 3D que contingui els elements de dibuix, excepte la planta. El punt de designació ha de ser el vèrtex inferior de les línies. Figura 3

Figura 3

Situeu l'origen de l'SCP en el vèrtex inferior de la Figura 4 mitjançant Imatge Origen.

Figura 4

Realitzeu una operació de Simetria del bloc anterior respecte l'eix X. Figura 5.

Figura 5

Realitzeu una operació Girar de 60º de la part inferior. Figura 6.

Figura 6

Posicioneu l'SCP com l'SCU. Figura 7. Seleccioneu Universal i cliqueu Definir actual.

Figura 7

Comproveu la correcta disposició de l'SCP segons la Figura 8.

Figura 8

Situeu l'origen de l'SCP en el vèrtex inferior de la Figura 9 mitjançant Imatge Origen. Realitzeu una operació Matriz amb les opcions: matriu polar, 3 elements i la selecció d'objectes de la Figura 9.

Figura 9

El resultat s'aprecia a la Figura 10.

Figura 10

Comproveu la visualització del dibuix a l'espai paper Vistes, Figura 11.

Figura 11

Seleccioneu els objectes 3D i situeu-los a la capa 3D, comproveu que l'objecte canvia de color pel designat a la capa 3D.

Figura 12

Deseu aquest arxiu a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m5_pr06.dwg.