Enrera
Mòdul 6
Dibuix tècnic amb l'AutoCAD
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
   
Exercicis
Exercicis
 
 

Aquesta pràctica té com a objectiu començar a ensenyar-vos el funcionament de l'ordre Extrusión, tot aplicant coneixements adquirits en la pràctica anterior.

   
  Extrusió
 

Extrudir, en sentit estricte, vol dir donar una tercera dimensió a un objecte pla. A l'AutoCAD 2002, l'extrusió té un significat més específic, i és crear un objecte tridimensional sòlid a partir d'un de bidimensional.

Com ja es va apuntar en la pràctica anterior, no tots els objectes bidimensionals poden transformar-se en sòlids mitjançant l'extrusió; només es poden extrudir les cares 3D planes, les polilínies tancades, els polígons, els cercles, les el·lipses, els splines tancats, les volanderes i les regions. De la mateixa manera, no es poden extrudir els objectes continguts en un bloc, ni les polilínies o els splines oberts o bé que contenen segments creuats.

   
Extrudir objectes 2D amb l'AutoCAD 2002
   

Abans de començar amb l'ordre Extrusión, obriu la figura que vau crear a la pràctica anterior, i feu a partir d'aquell conjunt de línies i arcs una còpia i d'aquesta una regió o bé una polilínia amb Crear contornos, és a dir, un objecte potencialment transformable en sòlid.

Un cop oberta, visualitzeu l'espai de dibuix des del punt de vista isomètric SO (menú Ver|Pto. vista 3D|Isométrico SO) i amb el zoom encaixeu l'espai de dibuix tal com mostra la imatge següent:

   
 
 
Figura 1. Conjunt de línies i arcs i la regió o polilínia derivada
   
Atenció !

L'ordre Extrusión pot ser aplicada de tres maneres:

  • Extrusió simple.
  • Extrusió amb angle.
  • Extrusió amb recorregut.

A continuació, les veureu totes.

   
Extrusió simple
   

L'ordre Extrusión pot ser executada de tres maneres:

  • Prement el botó Extrusión de la barra d'eines Sólidos.
  • Menú Dibujo|Sólidos|Extrusión.
  • Escrivint extrusion a la barra de comandaments i prement la tecla de Retorn.
  1. Executeu l'ordre de la manera més còmoda.
  2. El programa us demana Designe objetos:. Seleccioneu la regió o polilínia i premeu la tecla de Retorn.
  3. El programa us demana Precise altura de extrusión o [Eje de extrusión]:; introduïu un valor per a l'alçada del sòlid en unitats de dibuix -per exemple, 75- i premeu la tecla de Retorn.
  4. Per últim, el programa us demana Precise ángulo de inclinación para extrusión <0>:; premeu la tecla de Retorn per acceptar el valor 0, és a dir, una extrusió vertical, en paral·lel a l'eix Z.

El resultat és aquest. Si voleu, observeu-lo amb un ombrejat Gouraud per veure'l millor:

   
 
 
Figura 2. Resultat d'una extrusió simple
   
Atenció !
El valor que heu donat a l'extrusió, 75, indica un creixement positiu de la figura respecte a l'eix Z; si, contràriament, el valor fos negatiu, per exemple -75, l'extrusió hauria estat negativa, i el resultat hauria estat aquest:
   
 
 
Figura 3. Resultat d'una extrusió simple amb valor negatiu
   
Extrusió amb angle
   

Desfeu passos fins a tornar al punt anterior a l'extrusió -Ctrl + Z- i torneu a executar l'ordre Extrusión.

  1. Quan el programa us demana Designe objetos:, seleccioneu la regió o polilínia i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Precise altura de extrusión o [Eje de extrusión]: teclejeu 50 i premeu la tecla de Retorn.
  3. Ara, quan la barra de comandaments us demana Precise ángulo de inclinación para extrusión <0>:, escriviu 10 i premeu la tecla de Retorn.

El resultat és l'extrusió de la figura fins a una alçada de 50 unitats de dibuix, amb una inclinació de 10º cap a l'interior de la figura, de manera que la base és més ampla que la part superior. Observeu-ho:

   
 
 
Figura 4:. Resultat en vista 3D i secció d'una extrusió amb angle positiu
   
  Si contràriament l'angle d'extrusió fos negatiu, el resultat seria el següent:
   
 
 
Figura 5. Resultat en vista 3D i secció d'una extrusió amb angle negatiu
   
Atenció !
Naturalment, els angles d'extrusió màxim i mínim a partir de 0º són 90º i -90º, tot tenint en compte que un angle excessiu pot fer que la figura no assoleixi l'alçada indicada per una qüestió d'intersecció de volums.
   
  Tanqueu el document sense desar els canvis.
   
  Extrusió amb recorregut
   
 

Ara veureu una tercera manera d'extrudir: indicar un recorregut.

Els recorreguts sobre els quals es pot extrudir poden ser de tres tipus:

  • Línies o arcs.
  • Polilínies 2D.
  • Polilínies 3D.
  Extrusió sobre una línia o un arc
   

Obriu un document nou de característiques habituals i dibuixeu un rectangle de costats 50 i 80 unitats de dibuix amb origen a la coordenada absoluta 100,100.

Després, gireu la icona SCP 90º sobre l'eix X, menú Herr.|SCP nuevo|X, i dibuixeu:

  • Una línia (A) amb de 100 unitats de dibuix i angle 45º amb primer punt en una de les cantonades del rectangle.
  • Un arc (B) de radi 50 i un angle de -90º amb primer punt a la mateixa cantonada i centre a la cantonada oposada, tal com mostra la figura següent:
 
 
Figura 6. Vista isomètrica SO i alçat del rectangle i la línia A i l'arc B
   
 

Ara executeu l'ordre Extrusión:

  1. Escriviu extrusion a la barra de comandament i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Designe objetos:, seleccioneu el rectangle i premeu la tecla de Retorn.
  3. A la pregunta Precise altura de extrusión o [Eje de extrusión]:, teclegeu la lletra e i premeu la tecla de Retorn.
  4. A Seleccione eje de extrusión:, seleccioneu la línia recta (A) i premeu la tecla de Retorn.

El resultat és el següent -vist amb l'opció de menú Ver|Sombra|Líneas ocultas:

   
 
 
Figura 7. Vista isomètrica SO i alçat del rectangle extrudit sobre recorregut línia A
   
  Si desfeu el procés -Control + Z- i el refeu triant com a recorregut l'arc (B), el resultat és el següent -vist amb un ombrejat Gouraud:
   
 
 
Figura 8. Vista isomètrica SO i alçat del rectangle extrudit sobre recorregut arc B
   
Extrusió sobre una polilínia 2D
   

Desfeu l'extrusió prèvia amb Control + Z i esborreu tant la línia (A) com l'arc (B) i feu una polilínia tal com se us explica a continuació:

  1. Escriviu pol i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Precise punto inicial: escriviu fin i premeu la tecla de Retorn; feu clic a qualsevol cantonada del rectangle.
  3. A Precise punto siguiente o [Arco/Mitad grosor/Longitud/desHacer/Grosor]: escriviu @50<90 i premeu la tecla de Retorn.
  4. A Precise punto siguiente o [Arco/Cerrar/Mitad grosor/Longitud/desHacer/Grosor]: escriviu
    @50<125 i premeu la tecla de Retorn.
  5. A Precise punto siguiente o [Arco/Cerrar/Mitad grosor/Longitud/desHacer/Grosor]: escriviu a i premeu la tecla de Retorn.
  6. A Precise punto final del arco o
    [ángUlo/cEntro/Cerrar/Dirección/Mitad grosor/líNea/Radio/Segundo
    pto./desHacer/Grosor]:
    teclegeu e i premeu la tecla de Retorn.
  7. A Precise punto central del arco: escriviu @40<-135 i premeu la tecla de Retorn.
  8. A Precise punto final del arco o [ángUlo/Longitud]: escriviu u i premeu la tecla de Retorn.
  9. A Precise ángulo incluido: escriviu 45 i i premeu la tecla de Retorn.

Premeu la tecla d'escapada. El resultat és com aquest:

   
 
 
Figura 9. Vista isomètrica SO i alçat del rectangle i la polilínia
   
 
  1. Ara escriviu extrusion i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Designe objetos: seleccioneu el rectangle i premeu la tecla de Retorn.
  3. A la pregunta Precise altura de extrusión o [Eje de extrusión]:, teclegeu la lletra e i premeu la tecla de Retorn.
  4. A Seleccione eje de extrusión:, seleccioneu la polilínia.

El resultat és aquest:

   
 
 
Figura 10. Resultat de l'extrusió des de les vistes isomètriques SO, SE, NE i NO
   
Atenció !
Com heu pogut veure, per poder extrudir un pla sobre un recorregut, és del tot indispensable que aquest sigui una polilínia, tant si és una polilínia 2D -cas anterior- com una polilínia 3D -cas següent.
   
Extrusió sobre una polilínia 3D
   

Desfeu l'extrusió prèvia i esborreu la polilínia, torneu a col·locar el pla de dibuix en la seva posició per defecte -menú Herramientas|SCP Nuevo|Universal- i feu una polilínia tridimensional tal com se us explica a continuació:

  1. Escriviu 3dpol i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Precise punto inicial de polilínea: doneu la coordenada 100,100 i premeu la tecla de Retorn.
  3. A continuació, se us demana Precise punto final de línea o [desHacer]:. Escriviu @0,0,40 i premeu la tecla de Retorn.
  4. Una vegada més, Precise punto final de línea o [desHacer]:. Escriviu @40,0,40 i premeu la tecla de Retorn.
  5. Per últim, Precise punto final de línea o [desHacer]:. Escriviu @0,-40,40 i premeu la tecla de Retorn.
  6. Premeu la tecla d'escapada.

El resultat és una polilínia tridimensional, és a dir, una polilínia que es desenvolupa a l'espai. Observeu el resultat amb un ombrejat Estructura alámbrica 3D.

   
 
 
Figura 11. Rectangle i polilínia 3D. Les quatre vistes són les corresponents a la vista isomètrica SO, SE, NE i NO
   
 
  1. Ara escriviu extrusion i premeu la tecla de Retorn.
  2. A la pregunta Designe objetos: seleccioneu el rectangle i premeu la tecla de Retorn.
  3. A la pregunta Precise altura de extrusión o [Eje de extrusión]:, teclegeu la lletra e i premeu la tecla de Retorn.
  4. A Seleccione eje de extrusión:, seleccioneu la polilínia.

El resultat és aquest:

   
 
 
Figura 12. Resultat de l'extrusió des de les vistes isomètriques SO, SE, NE i NO
   
  Tanqueu el document sense desar els canvis i sortiu del programa.
   
 
Amunt