Enrera
Mòdul 8
Dibuix tècnic amb l'AutoCAD
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
7
8
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els diferents tipus de modelitzats existents a l'AutoCAD 2002 i saber obtenir el màxim rendiment de cadascun d'ells.
   
  Modelització
   
L'AutoCAD es basa en la geometria, la il·luminació i els materials per modelitzar una imatge real del model.
   
  El modelitzat és un procés en el qual s'afegeixen materials a les superfícies dels objectes 3D, es creen llums per il·luminar aquests objectes, s'estableix un punt de vista des del qual es veuran els objectes i, finalment, s'obté una imatge fotorealista dels objectes.
   
  Lògicament, una modelització més completa dóna com a resultat una representació més fidel de l'objecte, però també requereix de més temps i recursos per tal de fer-se.
   
  Visualització dels objectes 3D
   
En els mòduls anteriors heu vist que els objectes 3D poden ser visionats de diverses maneres:
   
 

Estructura alámbrica 2D

Estructura alámbrica 3D
Figura 1
Figura 2
   
 

Líneas ocultas


Sombreado plano

Figura 3
Figura 4
   
 

Sombreado Gouraud

Sombreado plano, aristas vistas
Figura 5
Figura 6
   
 


Sombreado Gouraud, aristas vistas

Figura 7
   
Aquestes visualitzacions dels objectes no tenen com a finalitat la modelització completa dels objectes. Són modelitzacions parcials, la finalitat de les quals és fer més entenedora la feina de l'usuari a l'hora de treballar.
   
  Render de l'AutoCAD
   
Ofereix tres tipus de modelitzat:
 
  • Render: és l'opció de modelitzat bàsic de l'AutoCAD. Aquest primer nivell és el més ràpid. No permet ombres ni definicions de materials (Figura 10).
  • Fotorrealístico: modelitzador que pot mostrar materials de mapa de bits i transparents, així com generar ombres volumètriques i dibuixades (Figura 11).
  • Trazado de rayos fotográfico: modelitzador que utilitza el traçat de raigs per generar reflexió, refracció i ombres més precises (Figura 12).
Descarregueu l'arxiu m8_p1_01.zip. Descomprimiu-lo i executeu l'arxiu que duu dintre.
   
L'escena incorpora tres geometries: una caixa A, una esfera B que estan enlairades respecte d'una altra caixa C. A l'escena s'han incorporat dues llums puntuals (O1 i O2) i un element de la biblioteca paisatgística (el triangle que representa a una persona) tal com s'indica a la Figura 8.
   
 

Figura 8
   
  Cliqueu sobre el visor de perspectiva i seleccioneu l'opció de menú Ver|Render|Render o bé la icona de la barra d'eines Render i s'obrirà el quadre de diàleg de la Figura 9.
   
 

Figura 9
   

Tal com està, amb el tipus de modelitzat Render, cliqueu Modelizar; el resultat serà el que indica la Figura 10. Com podeu veure en aquesta figura ni es poden veure els materials, ni les ombres, ni els elements paisatgístics.

Torneu a fer un altre Render i quan us aparegui el quadre de diàleg Render canvieu l'opció de Tipo modelizado per Fotorrealístico. Cliqueu Modelizar, el resultat serà el que indica la Figura 11.

   
 

Render; Render


Render, Fotorrealístico

Figura 10
Figura 11
   
Com podeu veure en aquesta figura ja es poden veure els materials i les ombres però no les ombres dels elements paisatgístics.
   
  Si compareu el quadre de diàleg del tipus de modelitzat Render amb el de Fotorrealístico apreciareu que l'opció Sombras que hi ha a l'esquerra es troba desactivada al primer tipus de modelitzat, però no al segon.
   
Torneu a fer un altre Render i quan us aparegui el quadre de diàleg Render canvieu l'opció de Tipo modelizado per Trazado de rayos fotográficos. Cliqueu Modelizar, el resultat serà el que indica la Figura 12.
   
 

Render, Trazado de rayos fotográficos
Figura 12
   
Com podeu veure en aquesta figura ja es poden veure els materials i les ombres tant dels cossos com les dels elements paisatgístics.
   
 
Amunt