|
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és aprender a mapejar els materials aplicats a un objecte. |
||||||||||
Materials (2) | ||||||||||
El mapejat té com a funció especificar la forma i la grandària de les textures que han de presentar els objectes que es designin, amb la finalitat que es presentin de forma correcta. | ||||||||||
Obriu l'arxiu m8_pr4b.dwg que heu guardat a la pràctica anterior. | ||||||||||
Representeu amb tipus de modelitzat Fotorrealístico. Ja es va comentar a la pràctica 4 que calia un mapejat de la textura que és el que fareu a continuació. | ||||||||||
El mapejat es fa per menús anant a Ver|Render|Mapeado o bé clicant sobre la icona Mapeado de la barra d'eines Render; a continuació cliqueu sobre l'objecte que voleu mapejar i us apareixerà el quadre de diàleg Mapeado de la Figura 1. | ||||||||||
Figura 1 |
||||||||||
A l'apartat Proyección cal que escolliu la que més s'ajusti a la forma general de l'objecte seleccionat. En el nostre cas es tracta d'una caixa, per tant escollireu la Plana. | ||||||||||
Cliqueu a continuació sobre el botó Ajustar coordenadas i s'obrirà el quadre de diàleg Ajustar coordenadas planas de la Figura 2. | ||||||||||
Figura 2 |
||||||||||
Plano paralelo: estableix com a pla de projecció un dels tres plans XY, XZ o YZ relatius al Sistema de Coordenadas Universal. Cliqueu Vista preliminar per comprovar que la textura es veu bé. | ||||||||||
Com s'ha dit anteriorment cal augmentar l'escala de la textura. Per això cal que premeu el botó Ajustar mapa de bits... i us apareixerà el quadre de diàleg Ajustar posición de mapa de bits del objeto. Veieu la Figura 3. | ||||||||||
Figura 3 |
||||||||||
Activeu l'opció Mantener relación anchura|altura perquè qualsevol canvi d'escala que es produeixi en U s'apliqui directament a V. Poseu a Escala els valors que podeu veure a la figura. | ||||||||||
U, V i W són les coordenades del mapa, el mateix que X, Y i Z dels objectes. | ||||||||||
Representeu amb tipus de modelitzat Fotorrealístico. El resultat serà el que s'indica a la Figura 4. | ||||||||||
Figura 4 |
||||||||||
Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5a.dwg. | ||||||||||
Construïu un prisma rectangular de 10x6x0.3. Apliqueu-li el material 3D CEL TEXMAP. | ||||||||||
Copieu la caixa i mapegeu la nova. Aneu a Ajustar coordenadas | Ajustar mapa de bits | Escala U=2 i V=2. | ||||||||||
El resultat serà el que indica la Figura 5. | ||||||||||
Figura 5 |
||||||||||
A continuació, en la caixa inferior, fareu que la rajola sencera comenci a la cantonada superior esquerra. | ||||||||||
Mapegeu novament la segona caixa. Aneu a Desfase i poseu els valors que indica la Figura 6. | ||||||||||
Figura 6 |
||||||||||
Representeu. El resultat és el que indica la Figura 7. | ||||||||||
Figura 7 |
||||||||||
Ara poseu en Rotación 30º. Representeu. El resultat de la representació el podeu observar a la Figura 8 | ||||||||||
Figura 8 |
||||||||||
Com exercici feu el mapejat adient perquè el resultat final sigui com el de la Figura 9. | ||||||||||
Figura 9 |
||||||||||
Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5b.dwg. | ||||||||||
Comenceu un nou dibuix consistent en una esfera de r=3. Feu dues còpies més. | ||||||||||
Apliqueu-los el material WOOD-DARK RED. Aneu a Mapeado i cliqueu sobre la primera esfera, us sortirà el quadre de diàleg Mapeado (Figura 1). Assigneu-li Proyección Esférica i cliqueu sobre Ajustar coordenadas. S'obrirà el quadre de diàleg Ajustar coordenadas esféricas. En Eje paralelo seleccioneu l'opció Eje Z SCU. | ||||||||||
Feu el mateix per a la segona esfera però escolliu l'opció Eje Y SCU. Per a la tercera escolliu l'opció Eje X SCU. | ||||||||||
El resultat és el que s'indica a les Figures 10, 11 i 12 respectivament. | ||||||||||
|
||||||||||
Construïu un cilindre de r=2 i h=4. Feu dues còpies més com en el cas de l'esfera. Apliqueu-los el mateix material WOOD-DARK RED. Feu el mateix que heu fet per a l'esfera al cilindre, però aplicant-li projecció cilíndrica. | ||||||||||
|
||||||||||
Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5c.dwg. | ||||||||||
Obriu l'arxiu m8_pr4c.dwg que heu guardat a la pràctica anterior. | ||||||||||
Feu els mapejats que calguin perquè el resultat de la representació sigui el més semblant a la Figura 18 de la pràctica anterior. | ||||||||||
Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5d.dwg. | ||||||||||