Dibuix tècnic amb l'AutoCAD

L'objectiu d'aquesta pràctica és aprender a mapejar els materials aplicats a un objecte.

Materials (2)

Pràctica El mapejat té com a funció especificar la forma i la grandària de les textures que han de presentar els objectes que es designin, amb la finalitat que es presentin de forma correcta.

Pràctica Obriu l'arxiu m8_pr4b.dwg que heu guardat a la pràctica anterior.

Representeu amb tipus de modelitzat Fotorrealístico. Ja es va comentar a la pràctica 4 que calia un mapejat de la textura que és el que fareu a continuació.
  El mapejat es fa per menús anant a Ver|Render|Mapeado… o bé clicant sobre la icona Mapeado de la barra d'eines Render; a continuació cliqueu sobre l'objecte que voleu mapejar i us apareixerà el quadre de diàleg Mapeado de la Figura 1.

Figura 1

A l'apartat Proyección cal que escolliu la que més s'ajusti a la forma general de l'objecte seleccionat. En el nostre cas es tracta d'una caixa, per tant escollireu la Plana.

Cliqueu a continuació sobre el botó Ajustar coordenadas i s'obrirà el quadre de diàleg Ajustar coordenadas planas de la Figura 2.

Figura 2

Plano paralelo: estableix com a pla de projecció un dels tres plans XY, XZ o YZ relatius al Sistema de Coordenadas Universal. Cliqueu Vista preliminar per comprovar que la textura es veu bé.

Com s'ha dit anteriorment cal augmentar l'escala de la textura. Per això cal que premeu el botó Ajustar mapa de bits... i us apareixerà el quadre de diàleg Ajustar posición de mapa de bits del objeto. Veieu la Figura 3.

Figura 3

Activeu l'opció Mantener relación anchura|altura perquè qualsevol canvi d'escala que es produeixi en U s'apliqui directament a V. Poseu a Escala els valors que podeu veure a la figura.

Pràctica U, V i W són les coordenades del mapa, el mateix que X, Y i Z dels objectes.

Representeu amb tipus de modelitzat Fotorrealístico. El resultat serà el que s'indica a la Figura 4.

Figura 4

Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5a.dwg.

Construïu un prisma rectangular de 10x6x0.3. Apliqueu-li el material 3D CEL TEXMAP.

Copieu la caixa i mapegeu la nova. Aneu a Ajustar coordenadas | Ajustar mapa de bits | Escala U=2 i V=2.

El resultat serà el que indica la Figura 5.

Figura 5

A continuació, en la caixa inferior, fareu que la rajola sencera comenci a la cantonada superior esquerra.

Mapegeu novament la segona caixa. Aneu a Desfase i poseu els valors que indica la Figura 6.

Figura 6

Representeu. El resultat és el que indica la Figura 7.

Figura 7

Ara poseu en Rotación 30º. Representeu. El resultat de la representació el podeu observar a la Figura 8

Figura 8

Pràctica Com exercici feu el mapejat adient perquè el resultat final sigui com el de la Figura 9.

Figura 9

Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5b.dwg.

Comenceu un nou dibuix consistent en una esfera de r=3. Feu dues còpies més.

Apliqueu-los el material WOOD-DARK RED. Aneu a Mapeado i cliqueu sobre la primera esfera, us sortirà el quadre de diàleg Mapeado (Figura 1). Assigneu-li Proyección Esférica i cliqueu sobre Ajustar coordenadas. S'obrirà el quadre de diàleg Ajustar coordenadas esféricas. En Eje paralelo seleccioneu l'opció Eje Z SCU.

Feu el mateix per a la segona esfera però escolliu l'opció Eje Y SCU. Per a la tercera escolliu l'opció Eje X SCU.

El resultat és el que s'indica a les Figures 10, 11 i 12 respectivament.

Eje Z SCU
Eje Y SCU
Eje X SCU
Figura 10
Figura 11
Figura 12

Construïu un cilindre de r=2 i h=4. Feu dues còpies més com en el cas de l'esfera. Apliqueu-los el mateix material WOOD-DARK RED. Feu el mateix que heu fet per a l'esfera al cilindre, però aplicant-li projecció cilíndrica.

Eje Z SCU
Eje Y SCU
Eje X SCU
Figura 13
Figura 14
Figura 15

Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5c.dwg.

Pràctica Obriu l'arxiu m8_pr4c.dwg que heu guardat a la pràctica anterior.

Feu els mapejats que calguin perquè el resultat de la representació sigui el més semblant a la Figura 18 de la pràctica anterior.

Deseu el dibuix a la carpeta "Pràctiques" amb el nom m8_pr5d.dwg.