|
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
Els contrastos d'hipòtesis. La prova khi quadrat |
Glossari
|
|||||||||||||||
Proves de normalitat | ||||||||||||||||
Anàlisis de taules creuades amb | ||||||||||||||||||||||||||||
A l'apartat corresponent del document de fonaments teòrics d'aquest mòdul, s'ha presentat l'estudi de la prova de khi quadrat per a l'anàlisi de taules creuades en dos supòsits: per analitzar la consistència de la hipòtesi de la independència de les dues variables o bé la de la homogeneïtat de la resposta (d'una variable respecte a les categories de l'altra). També s'ha raonat que el càlcul de les freqüències esperades dóna el mateix en un cas que en l'altre. Per això, en aquesta pràctica ens limitarem a exposar les diverses maneres que té l'Excel per aplicar la prova de khi quadrat segons la presentació de les dades i a interpretar la sortida d'informació que fa el programa. Els objectius són:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Estudi a partir de les dades individuals | ||||||||||||||||||||||||||||
A la pràctica 1 del mòdul 3, heu elaborat diferents taules creuades a partir de les dades del fitxer BAT2.XLS. Ara en construireu una que relacioni la variable OPCIÓ (de batxillerat) amb la variable TORN (diürn o nocturn). Tot seguit, aplicareu la prova khi quadrat per esbrinar si podem concloure o no que la tria del torn és homogènia respecte a l'opció escollida. Per tant, la hipòtesi nul·la és la de l'homogeneïtat. Es tracta, doncs, d'un exemple del que s'ha anomenat anàlisi de l'homogeneïtat de la resposta.
Podeu observar, doncs, que, com en molts altres procediments de l'Excel, per a un treball a partir de les dades individuals, en primer lloc ha fet falta elaborar la taula creuada.
Així, doncs, si voleu examinar la taula creuada feta a la pràctica 1 del mòdul 3, que relaciona la variable OPCIÓ i la variable SEXE de les dades de BAT2.XLS, podeu aplicar el procediment anterior des del moment en què ja teníem feta la taula. Feu-ho i veureu que, a diferència del cas anterior, el valor p és pràcticament 0. Reflexioneu sobre què ens diu aquest valor p tant petit. Recordeu que en la nostra presentació actual la hipòtesi nul·la és la homogeneïtat de la resposta. |
||||||||||||||||||||||||||||
Estudi a partir d'una taula de contingència | ||||||||||||||||||||||||||||
Recordeu l'exemple sobre l'admissió en uns cursos universitaris que es presentava al document de fonaments:
La taula creuada ja està feta, per tant, no cal accedir a l'opció de taules dinàmiques. Elaboreu la taula de freqüències esperades suposant homogeneïtat (hipòtesi nul·la).
El valor p surt 0,048606579, que confirma les conclusions ja comentades al document de fonaments. Amb un nivell de significació del 5 % ens podem atrevir a rebutjar la hipòtesi d'homogeneïtat en el tractament, però ben just (hem de comparar el valor p 0,049 amb 0,05). Nota: En alguns tractats d'estadística el test de khi quadrat en el cas de taules de dues files i dues columnes s'aplica amb l'anomenada correcció de Yates. L' Excel no té en compte aquesta consideració. |
||||||||||||||||||||||||||||
Un exemple amb una taula de freqüències | ||||||||||||||||||||||||||||
Imaginem un estudi sobre l'hàbit
de fumar per sexes. El resultat es presenta d'aquesta manera:
Elaboreu una taula de freqüències esperades sota la hipòtesi de nul·la homogeneïtat:
Si treballem amb el nivell de significació habitual del 5 % (o bé 0,05), com que el valor p és més gran que 0,05, podem concloure que les dades recollides no permeten rebutjar la hipòtesi nul·la. Conclusió: Les diferències observades pel que fa a l'hàbit de fumar no són significatives estadísticament al nivell de significació del 5 %. Es pot seguir pensant, doncs, que en la població de la qual s'ha pres una mostra, l'hàbit de fumar s'observa homogèniament entre ambdós sexes. |
||||||||||||||||||||||||||||