D150: Recursos TIC a les aules d'acollida

Mòdul 5: Imatge: Tux Paint. Gimp.

Pràctica 3

Aplicacions del Tux Paint a l’aula d’acollida

Un cop us heu familiaritzat amb el funcionament i les eines de què disposa el programa Tux Paint, ara aprendreu quines utilitats pot tenir el programa dins la vostra programació a l’aula d’acollida. Tots i totes estem d’acord que en l’aprenentatge d’una segona llengua, com és el cas del vostre alumnat nouvingut, el suport visual d’allò que s’està aprenent és de molta importància.

Amb el Tux Paint podeu tenir un bon instrument per preparar referents visuals que donin suport al vocabulari, estructures lingüístiques, pràctica de lectoescriptura, jocs de llengua, etc. que treballeu a l’aula d’acollida.

A continuació veureu unes quantes possibilitats, on es prepara a partir del Tux Paint, diferents activitats de treball de llengua amb suport visual.

En realitat, aprendreu i després practicareu com preparar algunes activitats.

Aprenentatge i memorització de vocabulari nou

En aquesta pràctica, el que feu és aprofitar els segells d’estampació per facilitar l’aprenentatge i memorització de vocabulari nou. Generalment, en els nivells inicials, s’introdueix lèxic nou per temes d’interès, per camps semàntics, etc.

Aquí teniu diverses opcions que es poden realitzar. En totes elles, com que farueuservir imatges i/o lletres, seguireu el següent procés: Obre el Tux Paint. Selecciona estampa a la barra d’eines, trieu els segells d’estampació que necessiteu i arrossegueu-los fins al lloc de la pantalla per a dibuixar on el voleu posar i feu clic al ratolí.

arrossegarsegell.jpg

feu clic al final

pingui.jpg

Abans d’inserir un segell podeu controlar la seva grandària a partir de la barra de mida que hi ha a sota de tots els segells.

augmentar.jpg

Si voleu escriure algun text, paraula... seleccioneu ABC texte a la barra d’eines, trieu quina font de lletra voleu fer servir a la barra de selecció, poseu el cursor a la part de la pantalla on voleu escriure.

Cal que el tutor/a de l’aula d’acollida prepari els dibuixos primer i els desi. D’aquesta forma, cada vegada que voleu els podreu recuperar per a un alumne/a determinat que necessiti practicar-los. També cal que l’alumnat conegui mínimament el programa, la qual cosa no és molt difícil. És recomanable que primer practiquin el programa fins que coneguin els seus components.

Alguns exemples d'activitats emprant el Tux Paint

Us recomanem que practiqueu totes les següents opcions amb les imatges que vosaltres decidiu.

bestiolessoles.jpg bestiolesnom.jpg

transport.jpg

escriunom2.jpg

relaciona2.jpg

animalsclassificar2.jpg

historia2.jpg

monedes.jpg equivalencies.jpg

mesgranque.jpg

problemes.jpg

tornparaules.jpg

lamina1.jpg lamina.jpg

portada.jpg bruixa.jpg

gat.jpg aranya.jpg

fantasma.jpg

Els podeu allargar amb tants personatges com vulgueu. L’últim tanca el cercle amb el primer personatge del conte (la bruixa en aquest cas) i es fa un final.

carabassa.jpg fi.jpg

Aquests són uns exemples d’activitats que es poden preparar utilitzant el programa Tux Paint. No pretenen ser una mostra exhaustiva de tot el que es pot fer, però heu fet servir les utilitats més importants del programa per preparar instruments que es poden emprar a l’aula d’acollida per a l’aprenentatge i ús de la llengua.

A partir dels exemples que us hem mostrat anteriorment penseu en cinc opcions diferents d’activitats que us puguin ser útils a la vostra aula d’acollida tenint en compte l’alumnat que hi assisteix.

Les cinc propostes no tenen perquè ser iguals, ni amb el mateix contingut, a les presentades en aquesta pràctica.

Elaboreu-les i no oblideu desar-les dins el Tux Paint. Us serviran per l’exercici final del mòdul.

El que exercitareu és a fer servir el programa i les seves utilitats per desenvolupar les vostres pròpies propostes didàctiques per a l’aula d’acollida.