D150: Recursos TIC a les aules d'acollida

Mòdul 5: Imatge: Tux Paint. Gimp.

Pràctica 4

El programa GIMP

En aquesta primera pràctica aprendreu a utilitzar les accions més bàsiques del GIMP (GNU Image Manipulation Program), les quals us poden ser molt útils per preparar materials i activitats per al vostre alumnat de l’aula d’acollida.

El GIMP és un programa lliure de creació i retoc d’imatges. En aquest curs no es pretén que domineu el programa en tota l’extensió de les seves possibilitats. L’objectiu del curs és que pugueu emprar el programa en aquelles accions que us sigui útil a les vostres aules i us permeti elaborar materials i activitats amb suport visual. També podreu, un cop estigueu familiaritzats amb el programa, emprar-lo amb l’alumnat en les vostres propostes didàctiques a l’aula.

Descàrrega i instal·lació del GIMP

Si encara no teniu instal·lat el programa a l’ordinador, el podreu descarregar des del CDWeb

Aquest enllaç porta als mòduls del curs Introducció al programari lliure de l’XTEC. Els mòduls 5 al 10 tracten del programa lliure GIMP. Teniu els enllaços per descarregar el programa, i el tutorial per fer la descàrrega correctament. A més, podeu aprendre moltes de les aplicacions del programa, si és que voleu aprofundir molt més en les seves utilitats.

És recomanable llegir el tutorial dels mòduls esmentats i practicar una mica amb el programa per sentir-vos-hi còmodes. Tot i així, aquí aprendreu a fer anar les aplicacions que us mostrarem a continuació.

La interfície del GIMP

interficie.jpg

Al GIMP es poden distingir dues finestres essencials: la finestra principal i la finestra de la imatge. Una altra finestra molt útil és la finestra de grup de diàlegs. A la finestra principal trobareu totes les eines que es poden utilitzar amb aquest programa. A la part superior hi ha les eines. Heu de seleccionar en cada moment l’eina que voleu fer servir. A la part inferior de la finestra s’ubiquen els controls per a cada eina que activeu.

La finestra de la imatge mostra la imatge que esteu dibuixant o que heu carregat d’un arxiu del vostre ordinador. Quan l’obriu com a nova apareix en blanc.

La finestra de grup de diàlegs permet controlar moltes opcions i possibilitats del GIMP. Podeu obrir un diàleg sol, o bé un grup de diàlegs. Un grup de diàlegs pot estar format, per exemple, per Capes, Canals, Camins i Desfés. Cada diàleg s’activa prement sobre la pestanya corresponent.

Obrir una imatge emmagatzemada a l'ordinador

Per obrir una imatge ja existent, aneu a la finestra principal, al menú Fitxer | Obre. Es mostra la finestra Obre una imatge.

fitxerobrir.jpg obririmatge.jpg

Un cop seleccionada la imatge, premeu el botó Obre. Cada imatge s’obre a una finestra nova, tret que, des de la finestra d’imatge, indiqueu l’opció Obre com a capa.

Modificar la imatge

Quan ja teniu la imatge a la finestra de la imatge, cliqueu a imatge i es mostrarà un deslligable amb diferents opcions. Cada una d’aquestes opcions permet modificar i/o manipular la imatge.

imatge.jpg imatgedeslligable.jpg

Les opcions que conté són:

imatgemode.jpg imatgegrisos.jpg

transforma.jpg casaguillotinada.jpg

escala-imatge.jpg

Podeu canviar l’alçada i amplada de la imatge, així com la seva resolució.

Les mides poden ser per píxels, mil·límetres, polzades... segons us sentiu més còmodes fent-ho.

escapca-imatge.jpg escapcament.jpg

Heu de practicar els següents exercicis a partir del que s’ha explicat fins ara.