ELS INICIS.

El municipi i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, des que començà la seva etapa democràtica, va ser pioner en programes d’ajut al poble saharià, especialment donant suport, conjuntament amb l’Associació Catalana d’Amics del Poble Saharià organitzadora de l’acolliment familiar dels nens refugiats als campaments d’Algèria durant els mesos de juliol i agost. És en aquest context quan l’any 2000 es va veure interessant que la llarga tradició solidària amb el Sàhara, centrada bàsicament en l’acollida familiar dels nens saharauís, es pogués extendre als alumnes de la nostra ciutat. Mai s’havia donat a Santa Coloma la possibilitatque els nostres joves poguessin visitar i col·laborar directament amb campaments saharians.

Anar als campaments amb un grup d’alumnes d’institut (entre 16 i 23 anys) era, i continua essent, un projecte molt nou i ple d’incerteses. Hi ha alguna experiència de viatge amb joves, però no dins el marc escolar, almenys a Catalunya. Per a l’institut, l’anada als campaments del

Tornar a projectes

Sàhara és una experiènciaprofunda i veritablement educativa. Suposa una vivència personal que marca intensament la forma d’entendre i relacionar-se amb una cultura diferent a la nostra i especialment la constatació de la duresa de la vida en un camp de refugiats. Evidentment és un aprenentatge que no es pot fer a l’aula, i que va molt més enllà de la transmissió d’informació. En tot cas es tracta d’un aprenentatge fonamentat en els valors i les actituds personals. Un altre aspecte important és la responsabilitat que assumeixen els alumnes quan prenen la decisió de preparar el viatge i les activitats que s’han de dur a terme un cop allà. Hi ha un compromís compartit: una feina a fer, amb les dificultats i també les satisfaccions de veure’n uns resultats i un acolliment del poble saharià tan entranyable.

Després de cinc anys, el viatge al Sàhara ha esdevingut un projecte de ciutat. Des del principi es va preparar conjuntament amb la regidoria de Solidaritat i Cooperació de l’Ajuntament i amb l’ACAPS, que ens acompanyen en el

viatge i col·laboren econòmicament. En els darrers anys s’han incorporat noves institucions de la ciutat que han aportat i aporten noves iniciatives i col·laboracions, l’Escola Josep Sol, amb qui preparem les activitats de l’escola d’educació especial, l’associació “el Somriure viatger, amb qui es preparen joguines didàctiques per a les escoles, el centre de recursos pedagògics de Santa Coloma que van realitzar tot un seguit d’activitats, també a les escoles dels campaments. És molt important la col·laboració dels pares dels alumnes que a través de l’’AMPA de l’institut ens recolza amb ajut econòmic i dona el vist i plau i l’ajut humà que requereix un projecte d’aquestes característiques.