Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

 

Educació

Primària

1r C.Inicial

     

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat.
  • Descripció d’una imatge.
  • El fons.
  • Descriure una imatge a partir d’un guió.
  • Analitzar i comparar les qualitats de la imatge i la realitat per diferenciar-les.
  • Entendre que el fons és un element que dóna informació sobre al imatge.
Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu).

Ciències naturals (els arbres,...).

Ciències socials (ciutats, carrers, pobles).

  • Fotografia de paisatge.
  • Càmera Polaroid.
  • Fotografies diverses. Fotografies de personatges amb fons neutre.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: pla general, pla sencer, pla mig, primer pla, pla detall.
  • Fragmentació
  • Adonar-se que una imatge representa un fragment d’una realitat.
  • Entendre que els diferents plans ens expliquen coses diferents.
  • Reconèixer en imatges diverses els plans treballats.
  • Llenguatge (text expositiu)
  • Matemàtiques (geometria, quantitat)
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
  • Circuit tancat de TV
  • Cinta de vídeo verge.
  • Càmera Polaroid.
 
     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punt de vista normal (davant,  darrere i perfil) i picat (ull d'ocell) i contrapicat (ulls de granota)

 

  • Identificar els punts de vista treballats en diferents tipus d’imatges.
  • Adonar-se que les coses es veuen difrent segons d’on les mirem.
  • Llenguatge (text literari).
  • Plàstica.
  • Matemàtiques (geometria).
  • Col·lecció d’imatges diverses.
  • Caixa ‘Aprendre a mirar’.
  • Càmera Polaroid.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’animacions.
 
     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Il·luminació: transparència i opacitat
  • Adonar-se que hi ha materials que deixen passar la llum i d’altres que no.
  • Llenguatge (text expositiu)
  • Ciències naturals (experimentació del grau d’opacitat de les coses)
  • Fotografia feta amb filtre de color.
  • Tubs de cartró (visors).
  • Papers de cel·lofana de diferents colors.
  • Gomes elàstiques.
  • Càmera Polaroid.
  
        
ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • MIREM UNA FOTOGRAFIA
    La mestra ensenya una imatge d’un paisatge i els demana què és. Es busca que els alumnes se n’adonin que és una imatge i intentar buscar tota la informació que ens aporta la foto: elements, situació, fons, temps, ....
  • ON ESTÀ?
    Mirar una fotografia de personatge amb fons neutre. Fer-ne la descripció. Demanar als alumnes a on està el personatge. Fer una fotografia amb fons neutre i ensenyar-la a l’altre grup perquè endevinin a on ha estat feta.
  • EXPLICO UNA FOTOGRAFIA
    Activitat «Explico una fotografia»Triar una imatge de la col·lecció, mirar-la bé i descriure-la per escrit seguint un guió.
  • MIREM ELS FONS
    Observar fotografies diverses i diferenciar el que és fons i el que no. Fer un llistat dels fons que hem trobat.
  • QUINES IMATGES CONEC?
    Fer un llistat de diferents tipus d’imatges que nosaltres coneixem.

Activitats de planificació

  • MIREM FOTOGRAFIES
    Mirar fotografies de cada pla. Buscar-ne les semblances i les diferències.
  • BUSQUEM PLANS EN ELS CÒMICS
    Buscar els diferents plans en les vinyetes de còmics i descriure la informació que ens aporten aquests diferents plans.
  • BUSQUEM PLANS EN PEL·LÍCULES
    Buscar en fragments de pel·lícules els plans treballats.
  • FILMEM
    Activitat «Filmem»Amb el circuit tancat muntat, els alumnes busquen amb la càmera els diferents plans amb la càmera fixa i utilitzant el zoom.
  • QUI ÉS?
    Cada grup enregistra plans de detall i plans sencers dels mateixos alumnes. Els alumnes de l’altre grup han d’endevinar els plans de detall i comprovar si han encertat amb el pla sencer.
  • JO VEIG
    Descriure el paisatge que veiem des de l’escola. Fer –ne una fotografia. Comparar-la amb el que veiem a ull nu.

Activitats de punts de vista

  • CLASSIFIQUEM IMATGES
    Activitat «Fotografiem a...»Classificar la col·lecció d’imatges segons el punt de vista.
  • QUÈ ÉS AIXÒ?
    Ensenyem les diapositives del conte del llapis de la caixa ‘Aprendre a mirar’ començant per les més equívoques.
  • FEM CONTES
    Explicar la història del llapis amb les diapositives. Proposar als alumnes que expliquin noves històries amb les fotografies del conte variant-ne l’ordre.
  • Activitat «Fotografiem a...»FOTOGRAFIEM A...
    En una bossa posem els noms dels nens (models) i a una altra els punts de vista. Cada alumne ha d’agafar un paperet de cada bossa i fer-ne la fotografia. Cal que els alumnes que fan de model se situïn al mateix lloc. Comparar les imatges que obtenim en picat i contrapicat i explicar el que ens suggereixen..
  • MIREM UNA ANIMACIÓ
    Buscar en una animació els punts de vista.
  • DIBUIXEM
    Dibuixar un objecte que ells mateixos trien des dels diferents punts de vista.

Activitats d'il·luminació

  • EXPERIMENTEM AMB FILTRES
    Mirar una fotografia realitzada amb filtre de color. Descriure-la. Posar filtres (papers de cel·lofana ) de diferents colors en els tubs. Mirar el que ens envolta i explicar el que passa. Provar combinacions de colors diferents. Demanar als alumnes que passa i com és que podem veure a través del paper de cel·lofana. Buscar altres materials de la classe que tinguin la mateixa propietat (transparència) i contrastar-los amb aquells materials opacs.
  • FEM FOTOGRAFIES
    Fer fotografies amb la Polaroid fent servir filtres de colors (papers de cel·lofana).