Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

         

Educació

Primària

1r C.Mitjà

     

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat.
  • Descripció d’una imatge.
  • Fragmentació

.

  • Adonar-se de l’equívoc de les imatges.
  • Descriure una imatge a partir d’un guió.
  • Trobar informació a partir de l’observació d’imatges.
  • Relacionar el llenguatge verbal amb el visual.
  • Adonar-se que una imatge representa sempre un fragment de la realitat.
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Matemàtiques (geometria).
  • Plàstica.
  • Fotografia.
  • Joc de fotografies de pla de detall d’elements de l’escola.
  • Revistes.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: gran pla general, pla general, pla sencer, pla mig, pla americà, primer pla, pla detall.

 

  • Reconèixer en imatges diverses els diferents plans treballats.
  • Adonar-se que a l’hora d’obtenir plans amb la càmera de vídeo, els resultats són diferents si fem servir el zoom o si ens acostem i allunyem.
  • Relacionar cadascun dels plans amb allò que volem explicar.
  • Llenguatge (text informatiu, text literari).
  • Matemàtiques (quantitat, lògica).
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’anuncis.
  • Circuit tancat de TV
  • Càmera compacta

     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punts de vista: normal (davant, darrere i perfil), picat, contrapicat i zenital.
  • Reconèixer els punts de vista treballats.
  • Adonar-se que les coses es veuen diferent segons com es miren.
  • Relacionar els punts de vista amb el missatge verbal
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Matemàtiques (lògica, geometria).
  • Plàstica.
  • Col·lecció d’imatges diverses.
  • Càmera compacta.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’animacions.

     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Il·luminació: la posició del focus de llum.
  • Relacionar les parts il·luminades i les parts fosques amb el volum.
  • Identificar les parts il·luminades i les fosques.
  • Relacionar la il·luminació amb el missatge de la imatge.
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Matemàtiques (geometria).
  • Ciències (la llum)
  • Col·lecció de fotografies de diferent grau d’iconicitat.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de pel·lícules.
  • Llanterna.
  • Circuit tancat de TV
  
        
ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • Activitat «Què veiem?»QUÈ VEIEM?
    La mestra ensenya un fragment d’una fotografia procurant que sigui difícil la seva interpretació i demana als alumnes què es veu en aquesta imatge. Ensenyar tota la fotografia i fer-ne l’anàlisi.
  • AIXÒ ÉS...
    Escriure a on pertanyen les imatges dels diferents plans de detall d’elements de l’escola. Situar-los en un plànol
  • COMPLETAR LA IMATGE
    Completar dibuixant una imatge a partir d’un pla de detall. Comparar les interpretacions que en fan els diferents alumnes.
  • TRIAR EL TROS QUE ENS VA BÉ
    Buscar el fragment d’un pla general que ens pot servir per il·lustrar un peu de foto donat

Activitats de planificació

  • CLASSIFICAR FOTOGRAFIES
    Activitat «Inventem una història»Classificar les fotografies de la col·lecció del tema de ‘Persones’ segons els plans i descriure la informació que obtenim de cadascun dels plans.
  • MIREM UN ANUNCI
    Buscar els plans treballats en un anunci de la TV
  • FILMANT
    Buscar els diferents plans amb la càmera de vídeo amb circuit tancat utilitzant el zoom i acostant i allunyant la càmera. Comparar els resultats obtinguts.
  • INVENTEM UNA HISTÒRIA
    Fer fotografies de cadascun dels plans treballats del mateix espai començant pel PD fins arribar al GPG. Ordenar les imatges explicant una petita història inventada en funció del pla utilitzat (PG: situació, PP: estat d’ànim).

Activitat «Fem fotografies»Activitats de punts de vista

  • CLASSIFIQUEM FOTOGRAFIES
    Classificar la col·lecció d’imatges segons el punt de vista.
  • FEM FOTOGRAFIES
    Fer fotografies dels diferents punts de vista sense que es mogui el model.
  • MIREM ANIMACIONS
    Buscar en animacions els punts de vista treballats. Reflexionar sobre la situació que s’explica i el punt de vista utilitzat.
  • DIBUIXEM
    Dibuixar un objecte que ells mateixos es trien des dels diferents punts de vista.

Activitats d'il·luminació

  • BUSQUEM LA LLUM EN FOTOGRAFIES
    Buscar en fotografies de diferent grau d’iconicitat (procurar que hi hagi dibuixos plans) les parts fosques i les parts il·luminades, o la seva absència. Comentar les conseqüències de la il·luminació.
  • MIREM PEL·LÍCULES
    Mirar en fragments de pel·lícules les parts il·luminades i les parts fosques i reflexionar sobre la posició del focus de llum.
  • Activitat «Fem fotografies»EXPERIMENTEM AMB LA LLANTERNA
    Experimentar amb la llanterna col·locant-la en les posicions treballades amb el punt de vista i observar les ombres i les parts que s’il·luminen en les acares dels alumnes. Enregistrar en vídeo aquestes imatges. Comentar-les i reflexionar sobre les sensacions que ens produeixen.
  • FEM DE TÈCNICS DE LLUM
    Pensar com posarem el focus de llum respecte una cara en funció del missatge que volem donar: un anunci de xampú, una pel·lícula de por, una imatge de tristesa i pobresa, .... i provar-ho.