Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

 

Educació

Infantil

P5

     

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat.
  • Analitzar i comparar les qualitats de la imatge i la realitat per diferenciar-les.
  • Reconèixer d’un anunci com a tipus de ‘text’ visual, del producte que s’anuncia diferenciant-lo de la marca.
  • Llenguatge ( text expositiu, text informatiu, text literari).
  • Descobriment de l’entorn (experiments amb l’aigua, la caiguda dels objectes).
  • Descoberta d’un mateix (les expressions de la cara).
  • Fotografia trucada.
  • Càmera Polaroid.
  • Magnetoscopi i televisor.
  • Cinta de vídeo d’anuncis.
  • Col·lecció d’imatges diverses.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: pla general, pla sencer, pla mig, primer pla.
  • Fragmentació
  • Reconèixer els 4 plans treballats i relacionar-los amb allò que es vol explicar.
  • Adonar-se que una imatge representa un fragment de la realitat.
  • Experimentar amb la forma del visor i la distància de l’ull i l’objecte a mirar.
  • Analitzar imatges per obtenir-ne informació.
  • Relacionar textos amb fotografies.
  • Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu)
  • Descoberta d’un mateix.
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • TV. i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
  • Circuit tancat de TV
  • Cartolines i punxons.
  • Tubs de cartró
 
     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punt de vista normal (davant,  darrere i perfil) i picat (ull d'ocell)

 

  • Identificar els punts de vista treballats.
  • Adonar-se que les coses es veuen diferent segons d’on les mirem.
  • Llenguatge(text expositiu, text enumeratiu)
  • Matemàtiques: davant, darrere, perfil, dalt, baix.
  • Plàstica.
  • Descoberta d’un mateix (coneixement del propi cos)
  • Col·lecció de fotografies de cotxes.
  • Caixa ’Aprendre a mirar’, el joc de mirar.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’animacions.
  • Tubs de cartró (visors).
  • Càmera Polaroid.
 
     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Il·luminació. La projecció d’ombres
  • Enumerar les parts fosques i les parts il·luminades d’una imatge
  • Experimentar amb la posició del focus de llum per projectar ombres
  • Llenguatge (text enumeratiu, text expositiu).
  • Matemàtiques (a prop- lluny, dalt- baix, un costat- l’altre, gran- petit).
  • Descoberta de l’entorn (experimentar amb la llum i l’ombra).
  • Llanternes.
  • Fotografies diverses.
  
        
Una fotografia trucada...ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • MIREM UNA FOTOGRAFIA
    La mestra ensenya una imatge trucada i els demana què és (una nena que mira com l’aigua que surt d’una aixeta va cap amunt). A partir d’aquí s’inicia un diàleg. Intentem fer el mateix truc amb paper de cel·lofana com a aigua i en fem la foto.
  • JO EXPLICO UNA IMATGE
    Cada nen/a tria una imatge de la col·lecció, se la mira una estona i la descriu al grup.
  • MIREM UN ANUNCI
    ...i la constatació de la realitatMirar un anunci d’algun producte que podem portar a la classe. Establir un diàleg: què és, què anuncia, quina marca, què ens diu, què ens ensenya. Descriure la imatge del producte i comparar-lo amb el real.
  • INVENTEM UNA HISTÒRIA
    Triar una imatge , descriure-la i inventar-se una història col·lectivament a partir d’aquesta imatge.

Activitats de planificació

  • EXPLIQUEM FOTOGRAFIES
    La mestra ensenya les fotografies dels diferents plans, recordem els que ja coneixem. Davant del pla general demanar la diferència que hi ha amb el pla sencer.
  • LA FOTOGRAFIA M’EXPLICA
    Activitat «Expliquem fotografies»Descriure cadascuna de les fotografies intentant fer un llistat de la informació que podem obtenir de cada imatge (lloc, temps, roba, acció, expressió, ...).
  • MIREM PEL·LÍCULES
    Buscar en fragments de pel·lícules els diferents plans treballats reflexionant sobre la informació que ens donen cadascun dels plans.
  • CADA FOTOGRAFIA EL SEU TÍTOL
    A partir de diverses fotografies i un llistat de frases, buscar la fotografia que vagi bé al text.
  • FILMEM
    Amb la càmera de vídeo demanar als alumnes que facin un pla general, un pla sencer, un pla mig i un primer pla d’un alumne determinat amb el zoom.
  • JO VEIG...
    Fabricar-se amb cartolina visors fent el forat de diferents formes i mides. Utilitzar, també, tubs de cartolina de diferent diàmetre i llargada. Mirar pels visors i explicar el que veiem. Acostar-nos forat de diferents formes i mides. Mirar pels visors i explicar el que veiem . Acostar-nos i allunyar-nos de l’objecte a mirar. Dibuixar el que veiem a través del forat.

Activitats de punts de vista

  • JO MIRO EL MEU AMIC
    Per parelles mirar-se (primer un i després l’altre) amb el visor des dels diferents punts de vista. Posta en comú del que hem vist. Fem una fotografia de cadascun dels punts de vista.
  • FEM PILONS
    Classificar fotografies de cotxes segons el punt vista.
  • QUÈ ÉS AIXÒ?
    Amb les imatges de la caixa ‘Aprendre a mirar’ endevinar de quins objectes són les imatges que ensenyem començant per les més equívoques.
  • MIREM UNA ANIMACIÓ
    Visionar una cinta de vídeo de dibuixos animats. Fer pausa de tant en tant i demanar que els alumnes diguin el punt de vista.
  • JO DIBUIXO
    Cada nen dibuixa un objecte de la classe que ell tria en els diferents punts de vista treballats.

Activitats d'il·luminació

  • JO ATRAPO AMB LA LLUM
    Amb les classe a les fosques els alumnes juguen a il·luminar objectes de la classe amb la llanterna. Busquem les parts il·luminades i les ombres relacionant-les amb la situació del focus de llum.
  • MIREM FOTOGRAFIES
    Descriure imatges diverses fixant-nos amb les parts fosques i les il·luminades. Reflexionar sobre la posició del focus de llum.
  • FEM OMBRES
    Juguem a projectar ombres a la paret (pantalla) fent servir les llanternes. Demanem als nens que moguin la llanterna cap endavant i endarrere, amunt i avall i cap a un costat i l’altre, respecte el model. Observem què passa.