Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària

Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

Educació

Primària

2n C.Mitjà

El treball de la imatge

Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material

• Diferència entre imatge i realitat.
  • Anàlisi d’una imatge fixa i d’una imatge en moviment d’un informatiu.
  • Planificació: gran pla general, pla general, pla sencer, pla americà, pla mig, primer pla, pla detall.
  • Moviments de càmera: panoràmica (vertical i horitzontal) i travel·ling.
  • Punts de vista: normal (davant, darrere i perfil), picat, contrapicat i zenital.
  • Il·luminació
  • Analitzar una imatge de gènere informatiu a partir d’un guió.
  • Relacionar el contingut visual amb el contingut verbal.
  • Llenguatge (text informatiu, text literari).
  • Diaris.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’informatius.
  • Revistes.

La fotografia. Història i procediments

Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material

• Història de la fotografia.
  • La sensibilitat a la llum.
  • La càmera: tipus i parts.
  • El negatiu i el positiu de la imatge.
  • El procés del revelat.
  • Introduir en el coneixement de la història de la fotografia.
  • Introduir en els principis bàsics de la fotografia.
  • Ciències socials.
  • Ciències.
  • Plàstica.
  • Llenguatge (text literari).
  • Cartolines poroses.
  • Sal. Nitrat de plata.
  • Caixes de cartró.
  • Pintura negra.
  • Paper blanc. Cola.
  • Punxons.
  • Càmera fotogràfica réflex i compacta.
  • Laboratori de fotografia.

ACTIVITATS

Activitats de treball de la imatge

• Activitat «Mirem el diari»MIREM EL DIARI
    La mestra ensenya una imatge del diari. A partir d’un diàleg trobar el gènere a la qual pertany i fer-ne la descripció i anàlisi formal de la imatge i de tot el text que acompanya la imatge (peu de foto, fotògraf). Buscar la mateixa notícia en altres diaris. Observar si fan servir la mateixa fotografia. A partir de la lectura de la notícia, reflexionar si és una foto adequada. Proposar alternatives.
  • Activitat «Mirem un reportatgeA PARTIR D’UNA IMATGE...
    Cada alumne tria una foto i decideix diferents peus de fotos que es puguin il·lustrar amb fragments de la imatge.
  • MIREM UN REPORTATGE
    Mirar un reportatge de la Tv i fer-ne l’anàlisi centrant-nos amb els plans, punts de vista, il·luminació, moviments de càmera, missatge, fons..
  • QUÈ PASSA?
    Activitat «Què passa»Retallar fotografies de la revista amb els diferents plans i punts de vista. Elaborar text directe per cadascuna d’aquestes imatges on els personatges són els protagonistes d’una notícia.

Activitats de fotografia

• QUÈ EN SABEM DE LA FOTOGRAFIA?
    Explicació de la història de la fotografia. Fer paper sensible.
  • LA CÀMERA
    Fer de la classe una cambra fosca. Observar les imatges que es produeixen. Construir cambres fosques, comparar-les amb una càmera fotogràfica. Mirar les imatges que es produeixen en la cambra fosca.
  • EINES DEL FOTÒGRAF
    Veure una càmera fotogràfica (réflex i compacte) per dintre. Mostrar als alumnes com es pr41.jpg (2620 bytes)carrega una pel·lícula a la càmera. Comparar la pel·lícula revelada amb la fotografia corresponent. Veure les diferències. Explicar els elements del laboratori.
  • FEM FOTOGRAMES
    Fer fotogrames amb diferents elements i dibuixos, i revelar-los (negatiu i positiu)
  • FEM UNA AUCA
    Preparar un text (una auca) que s’haurà d’il·lustrar amb fotografies. A partir d’ell fer-ne el guió visual. Fer les fotografies en blanc i negre i revelar-les.