Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

          

Educació

Primària

2n C.Inicial

     

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat.
  • Descripció d’una imatge.
  • El fons.
  • Descriure una imatge a partir d’un guió.
  • Trobar informació a partir de l’observació d’imatges.
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Ciències socials (països, costums,...).
  • Fotografia de paisatge.
  • Revistes.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: pla general, pla sencer, pla mig, pla americà, primer pla, pla detall.
  • Fragmentació
  • Adonar-se que una imatge representa sempre un fragment de la realitat.
  • Reconèixer en imatges diverses els plans treballats.
  • Adonar-se que els resultats són diferents a l’hora d’obtenir plans amb la càmera si fem servir el zoom o ens acostem i allunyem.
  • Relacionar la proximitat i la llunyania dels personatges en funció del pla.
  • Llenguatge (text expositiu)
  • Matemàtiques (quantitat, lògica)
  • Plàstica.
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’animacions.
  • Circuit tancat de TV
  • Revistes.
 
     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punt de vista normal (davant,  darrere i perfil) i picat (ull d'ocell) i contrapicat (ulls de granota) i zenital

 

  • Identificar els punts de vista treballats en diferents tipus d’imatges.
  • Adonar-se que les coses es veuen difrent segons d’on les mirem.
  • Llenguatge (elaboració de títols).
  • Matemàtiques (geometria).
  • Plàstica.
  • Col·lecció d’imatges diverses.
  • Càmera Polaroid.
  • TV. i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
  • Revistes.
 
     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Il·luminació: ombres xineses
  • Entendre la relació focus de llum- objecte- ombra projectada.
  • Experimentar amb la posició del focus de llum i el grau d’opacitat dels materials.
  • Llenguatge (text literari, text expositiu).
  • Matemàtiques (geometria).
  • Ciències naturals (experimentació amb el focus de llum, l’opacitat, el canvi de color)
  • Llanterna.
  • Papers de cel·lofana.
  • Objectes diversos de diferent grau d’opacitat.
  • Càmera fotogràfica compacta.
  
        
ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • Activitat «Filmem»MIREM UNA FOTOGRAFIA
    La mestra ensenya una imatge amb personatges i els demana què és. Es busca que els alumnes se n’adonin que és una imatge i intentar buscar tota la informació que ens aporta la foto: elements, situació, fons, temps, els personatges ....
  • BUSQUEM FOTOGRAFIES
    Buscar fotografies en revistes que ens aportin informació sobre les persones (país, treball, situació econòmica...)

Activitats de planificació

  • Activitat «Canviem imatges»CLASSIFICAR FOTOGRAFIES
    Classificar les fotografies de la col·lecció del tema de ‘Persones’ segons els plans i descriure la informació que obtenim de cadascun dels plans.
  • MIREM UNA ANIMACIÓ
    Buscar els plans treballats en una animació.
  • FILMEM
    Buscar els diferents plans amb la càmera de vídeo amb circuit tancat utilitzant el zoom i acostant i allunyant la càmera. Comparar els resultats.
  • Activitat «Busquem fotografies»INVENTEM IMATGES
    Donat un pla general que fem servir com a fons, fer fotomuntatges fent servir els diferents plans treballats retallant-los d’altres imatges.
  • CANVIEM IMATGES
    Triar 5 imatges d’una revista i variar-ne l’enquadrament. Escriure’n el peu.
  • QUINA IMATGE FARÉ?
    Donada una frase com a peu de foto, completar un fragment d’una imatge –dibuixant o amb retalls d’altres imatges- que l’il·lustri.

Activitat «Fem ombres»Activitats de punts de vista

  • CLASSIFIQUEM FOTOGRAFIES
    Classificar la col·lecció d’imatges segons el punt de vista.
  • FEM FOTOGRAFIES
    Fer fotografies dels diferents punts de vista sense que es mogui el model.
  • MIREM PEL·LÍCULES
    Buscar en fragments de pel·lícules els punts de vista treballats. Reflexionar sobre la situació que s’explica i el punt de vista utilitzat.
  • BUSQUEM FOTOGRAFIES
    Buscar en la revista imatges dels diferents punts de vista treballats. Pensar un títol per cada una de les imatges.
  • DIBUIXEM
    Activitat «Fem ombres»Dibuixar un objecte que ells trien des de diferents punts de vista.

Activitats d'il·luminació

  • FEM OMBRES
    Jugar amb la llanterna i el propi cos projectant ombres a la paret blanca de la classe.
  • FOTOGRAFIEM OMBRES
    Fer fotografies d’ombres dels nens i d’objectes diversos.
  • FEM OMBRES
    Portar elements diversos de diferent grau d’opacitat i projectar l’ombra fent servir la llanterna. Activitat «Fem una història»Jugar amb filtres de diferents colors i movent la llanterna (endavant- endarrere, dreta- esquerra, amunt- avall).
  • FEM UNA HISTÒRIA
    Per parelles, i amb els elements que tenim a la classe, inventar-se una petita història per a fer amb les ombres.