Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

 

Educació

Infantil

P3

     

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat
  • La modificació de la mida.
  • Pel televisor veiem imatges
  • Analitzar i comparar les qualitats de la imatge i la realitat per diferenciar- les.
  • Comparar les mides de les imatges amb els objectes reals.
  • Reconèixer un anunci com a tipus de ‘text’ visual.
  • Desmuntar la hipòtesi que les coses que es veuen per la TV són a dins del monitor
  • Llenguatge (text expositiu, text informatiu).
  • Coneixement de l’entorn (les fruites, anar a veure un noguer).
  • Matemàtiques (gran- petit, colors, molt- poc, lluny- a prop ...).
  • Fotografia de fruites.
  • Circuit tancat de televisió.
  • Magnetoscopi i televisor.
  • Projector de diapositives.
  • Diapositiva.
  • Cinta de vídeo d’anuncis.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: pla sencer, primer pla.
  • Fragmentació
  • Adonar-se de les diferències que hi ha entre el primer pla i el pla sencer.
  • Mirar a través d’un tub, amb un sol ull, i saber-lo mantenir quiet.
  • Llenguatge (text enumeratiu, text expositiu)
  • Matemàtiques (lluny- a prop)
  • Descoberta d’un mateix (coneixement de les parts de la cara i dels cos sencer).
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • TV. i magnetoscopi.
  • Tubs de cartró de diferent diàmetre i llargada.
 
     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punt de vista normal (davant i darrere)
  • Adonar-se que les persones es veuen diferent segons d’on les mirem.
  • Diferenciar davant i darrere en els persones.
  • Matemàtiques (davant- darrere).
  • Llenguatge (text enumeratiu, text expositiu).
  • Descoberta d’un mateix (com som per davant- com som per darrere)
  • Màquina Polaroid.
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • Circuit tancat de TV.
  • Magnetoscopi i monitor TV.
  • Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
 
     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • La llum i la foscor
  • Adonar- se que sense llum no veiem res.
  • Llenguatge (text enumeratiu).
  • Matemàtiques (els colors, la quantitat).
  • Projector de transparències.
  • Tros de tub ample
  
        
ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • MIREM UNA FOTOGRAFIA
    La mestra ensenya una imatge ( fruita) i els demana què és. A partir d’aquí s’inicia el diàleg: ‘són nous’, ‘serveixen per menjar’,... La mestra proposa que ens les mengem. Un cop veiem que la imatge no és la realitat la comparem amb nous de veritat. Fem la descripció de la imatge i de les nous reals mirant de comparar-les.
  • VOLEM SORTIR PER LA TELEVISIÓ
    Enregistrar els nens pel circuit tancat. Reflexionar sobre on s’han de posar per sortir a la TV.
  • EM FAIG GRAN, EM FAIG PETIT
    Enregistrar els nens pel circuit tancat utilitzant el zoom d’acostament i d’allunyament. Comparar les mides dels ulls, nas boca,.. en les diferents imatges i en els mateixos nens.
  • MIREM UNA DIAPOSITIVA
    Descriure una imatge projectada de diapositiva. Enumerar el que veiem. Allunyar i acostar el projector, enfocar i desenfocar la imatge. Explicar què passa.
  • QUÈ HI HA A DINS DE LA TV?
    Mirar un anunci d’algun producte que podem portar a la classe. Reflexionar sobre les imatges que es veuen per la TV. Desmuntar un TV davant dels alumnes perquè vegin que el que surt per la TV no és a dins de l’aparell

Activitats de planificació

  • QUI ÉS?
    Relacionar els primers plans amb els plans sencers corresponents (joc de fotografies dels mateixos nens fets per la mestra).
  • QUÈ ENS EXPLICA
    La mestra ensenya una fotografia d’un primer pla i una altra d’un pla sencer. Mirem que ens explica cada imatge (una imatge ens explica la roba que porta, l’altra no...).
  • VEIG, VEIG,...
    Mirar per tubs (visor) de diferent mida explicar el que veiem. Acostar-nos i allunyar-nos de l’objecte a mirar. Buscar objectes determinats de la classe mirant amb el tub.
  • FEM PILONS:
    Activitat «Fem pilons»Classifiquem les imatges: fem el piló de les imatges de primer pla i el de pla sencer
  • BUSQUEM
    Passar una animació i fer pausa en els plans treballats. Demanar als alumnes el pla que és. Fer notar als alumnes la informació que ens dóna cada (primer pla: expressió de la cara; pla sencer: l’acció)

Activitats de punts de vista

  • JO VEIG...
    Demanar un nen que es posi davant de nosaltres mirant-nos. Enumerar tot el que veiem. Sense que el model es mogui, posar-nos tots a l’altre costat i enumerar el que veiem. Fer-ne una foto a cadascuna de les dues posicions i comparar-les.
  • FEM PILONS
    Classificar les fotografies on els personatges es veuen de davant i on es veuen de darrere.
  • DAVANT, DARRERE ...
    Amb el circuit tancat filmar els nens amb els dos punts de vista. Què veiem? Demanar-los que es fixin on està la càmera.
  • BUSQUEM
    Passar fragments de pel·lícules, fer la pausa en les imatges amb els punts de vista treballats i identificar-los.

Activitats d'il·luminació

  • NO HI HA LLUM
    Deixar la classe completament fosca i demanar el que veuen. Obrir una mica la persiana que entri molt poca llum i demanar el què veuen (ens veiem però no veiem els colors). Deixar entrar tota la llum. Tornar a deixar la classe fosca, trobar amb la llanterna objectes determinats.
  • CANVIEM ELS COLORS
    Jugar amb la llanterna posant-hi papers de cel·lofana de diferents colors. Què passa amb els colors de la roba?
  • QUÈ ÉS?
    Endevinar objectes projectats pel projector de transparències (ombres). Col·locar els objectes dins un tub ample perquè quedin amagats als ulls dels nens.