Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri
Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV
Girona, febrer 2001
|
Educació
Infantil
P4 |
|
|
|
Imatge i realitat |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat.
- La modificació de la mida.
|
- Analitzar i comparar les qualitats de la
imatge i la realitat per diferenciar-les.
- Reconèixer un anunci com a tipus de
text visual i del producte que sanuncia.
- Adonar-se de les modificacions de mida dels
diferents tipus dimatges.
|
- Llenguatge (text expositiu).
- Coneixement de lentorn (les fruites).
- Matemàtiques (gran- petit, colors, quantitat,
textura, forma, davant- darrere, un tros- tot...).
|
- Fotografia de fruites.
- Circuit tancat de televisió.
- Magnetoscopi i televisor.
- Projector i diapositives.
- Cinta de vídeo danuncis.
- Projector de diapositives.
- Diapositives de lescola.
|
|
|
Planificació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Planificació: pla sencer, pla mig, primer
pla.
- Fragmentació
|
- Diferenciar els plans treballats.
- Adonar-se que amb els ulls abracem més
amplitud que una imatge de la mateixa realitat.
- Mirar a través dun tub tancant
laltre ull o tapant-sel amb la mà.
|
- Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu).
- Matemàtiques (mig, sencer; a prop- lluny,
gran- petit; classificacions)
- Habilitats manuals: retallar.
- Plàstica: dibuixar.
|
- Fotografies de la col·lecció de persones.
- TV. i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
- Tubs de cartró de diferent diàmetre i
llargària.
|
|
|
Punts de vista |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Punt de vista normal (davant, darrere i
perfil)
|
- Identificar els punts de vista treballat.
- Adonar-se que les persones es veuen diferent
segons des don les mirem.
|
- Descoberta dun mateix (davant, darrere i
perfil)
- Matemàtiques (classificar segons un criteri;
situació espacial: davant, darrere i perfil)
- Habilitats manuals (retallar).
- Llenguatge (text expositiu).
|
- Càmera Polaroid.
- Col·lecció de fotografies de persones.
- Revistes.
- Tisores.
- Cola.
- TV. i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo danimacions
|
|
|
La il·luminació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- La il·luminació: les parts il·luminades i
les parts fosques.
- La posició del focus de llum
|
- Saber assenyalar les parts il·luminades i les
parts fosques duna imatge.
|
- Descoberta de lentorn (el sol,
experiments amb la llum i lombra)
- Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu)
- Plàstica.
- Matemàtiques (davant- darrere, un costat-
laltre, dalt- baix).
|
- Llanterna.
- Fotografies diverses
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats d'imatge i realitat
- MIREM UNA FOTOGRAFIA
La mestra ensenya una fotografia de
fruites (kiwis) i els demana què és. A partir daquí sinicia un diàleg:
són kiwis, serveixen per menjar... La mestra proposa que
sels mengin... Un cop veiem que la imatge no és la realitat la comparem amb un kiwi
i fem la descripció dels dos objectes.
- VOLEM SORTIR PER LA TV.
Enregistrar els nens pel circuit
tancat. Reflexionar sobre on shan de posar per sortir per la TV.
- MIREM UN ANUNCI
Mirar un anunci dalgun
producte que podem portar a la classe. Descriure el que veiem i com ho veiem. Comparar-lo
amb lobjecte real.
- ENDEVINA, ENDEVINETA...
Mirar
diapositives delements de lescola (gronxadors, la font,...). Fer fotografies
daquests elements i comparar-los amb les imatges projectades i amb els objectes
reals
Activitats de planificació
- FEM PILONS
Duna col·lecció
dimatges de diferents plans de persones, buscar maneres de classificar-les. Un cop
hagin fet la classificació per plans demanar-los les diferències que hi ha entre elles.
- BUSQUEM...
Buscar en la revista una imatge de cadascun dels plans i
retallar-la.
- MIREM ELS PERSONATGES
Buscar en fragments de pel·lícules
els plans treballats reflexionant sobre la informació que ens donen cadascun dels plans.
- ACABEM LA FEINA
A partir de primers plans,
completar-los dibuixant, obtenint un pla mitjà i un pla sencer.
- VEIG, VEIG...
Mirar
per tubs (visor) de diferent mida explicar el que veiem. Acostar-nos i allunyar-nos de
lobjecte a mirar. Buscar objectes determinats de la classe mirant amb el tub.
Dibuixar dins un cercle (forat del tub) el fragment que veiem.
Activitats de punts de vista
- JO VEIG...
Asseguts en rotllana, demanar un nen que es posi al
mig de model. Cada nen explica el que veu del model. Fem una fotografia amb la Polaroid
del model de davant, darrere i perfil.
- FEM PILONS
Buscar en la col·lecció de fotografies de
Persones les que es corresponen als punts de vista que treballem i en fem els
3 pilons.
- BUSQUEM...
Retallar de les revistes una
imatge de cadascun dels punts de vista, enganxar-les en un paper i escriure el nom a sota.
- MIREM ELS PERSONATGES
Identificar en una animació els punts de vista
treballats.
Activitats d'il·luminació
- JUGUEM AMB LA LLANTERNA
Apagar els llums de la classe amb les persianes
totes abaixades. Els ulls de mica en mica sadapten a la foscor i veiem siluetes.
Explicar el que ens ha passat. A les fosques encarar la llanterna a cada un dels alumnes.
Què passa?. Posem la llanterna en diferents posicions respecte a un nen. Observar les
ombres que se li veuen a la cara.
- QUÈ ESTÀ FOSC, QUÈ ESTÀ
IL·LUMINAT
Busquem en fotografies les ombres i les parts
il·luminades. Intentem imaginar-nos on és la llum.
- ATRAPEM LOMBRA
Dibuixar lombra que projecta un objecte del
pati al matí , al migdia i a la tarda. Observar les diferències i buscar-hi una
explicació.
- MOVEM LES OMBRES
Canviar la posició de les ombres fent servir
objectes de la classe i llanternes
|
|
|
|
|