Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària
     
Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

 

Educació

Infantil

P4

         

        
Imatge i realitat
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Diferència entre imatge i realitat.
  • La modificació de la mida.
  • Analitzar i comparar les qualitats de la imatge i la realitat per diferenciar-les.
  • Reconèixer un anunci com a tipus de ‘text’ visual i del producte que s’anuncia.
  • Adonar-se de les modificacions de mida dels diferents tipus d’imatges.
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Coneixement de l’entorn (les fruites).
  • Matemàtiques (gran- petit, colors, quantitat, textura, forma, davant- darrere, un tros- tot...).
  • Fotografia de fruites.
  • Circuit tancat de televisió.
  • Magnetoscopi i televisor.
  • Projector i diapositives.
  • Cinta de vídeo d’anuncis.
  • Projector de diapositives.
  • Diapositives de l’escola.
     
       
Planificació
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Planificació: pla sencer, pla mig, primer pla.
  • Fragmentació
  • Diferenciar els plans treballats.
  • Adonar-se que amb els ulls abracem més amplitud que una imatge de la mateixa realitat.
  • Mirar a través d’un tub tancant l’altre ull o tapant-se’l amb la mà.
  • Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu).
  • Matemàtiques (mig, sencer; a prop- lluny, gran- petit; classificacions)
  • Habilitats manuals: retallar.
  • Plàstica: dibuixar.
  • Fotografies de la col·lecció de persones.
  • TV. i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
  • Tubs de cartró de diferent diàmetre i llargària.
 
     
Punts de vista
        
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • Punt de vista normal (davant,  darrere i perfil)

 

  • Identificar els punts de vista treballat.
  • Adonar-se que les persones es veuen diferent segons des d’on les mirem.
  • Descoberta d’un mateix (davant, darrere i perfil)
  • Matemàtiques (classificar segons un criteri; situació espacial: davant, darrere i perfil)
  • Habilitats manuals (retallar).
  • Llenguatge (text expositiu).
  • Càmera Polaroid.
  • Col·lecció de fotografies de persones.
  • Revistes.
  • Tisores.
  • Cola.
  • TV. i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo d’animacions
 
     
La il·luminació
     
Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material
     
  • La il·luminació: les parts il·luminades i les parts fosques.
  • La posició del focus de llum
  • Saber assenyalar les parts il·luminades i les parts fosques  d’una imatge.
  • Descoberta de l’entorn (el sol, experiments amb la llum i l’ombra)
  • Llenguatge (text expositiu, text enumeratiu)
  • Plàstica.
  • Matemàtiques (davant- darrere, un costat- l’altre, dalt- baix).
  • Llanterna.
  • Fotografies diverses
  
        
ACTIVITATS

Activitats d'imatge i realitat

  • MIREM UNA FOTOGRAFIA
    La mestra ensenya una fotografia de fruites (kiwis) i els demana què és. A partir d’aquí s’inicia un diàleg: ’són kiwis’, ‘serveixen per menjar’... La mestra proposa que se’ls mengin... Un cop veiem que la imatge no és la realitat la comparem amb un kiwi i fem la descripció dels dos objectes.Activitat «Volem sortir per la TV»
  • VOLEM SORTIR PER LA TV.
    Enregistrar els nens pel circuit tancat. Reflexionar sobre on s’han de posar per sortir per la TV.
  • MIREM UN ANUNCI
    Mirar un anunci d’algun producte que podem portar a la classe. Descriure el que veiem i com ho veiem. Comparar-lo amb l’objecte real.
  • ENDEVINA, ENDEVINETA...
    Activitat «Mirem un anunci». La nena està comparant la mida del pot real i de la imatgeMirar diapositives d’elements de l’escola (gronxadors, la font,...). Fer fotografies d’aquests elements i comparar-los amb les imatges projectades i amb els objectes reals

Activitats de planificació

  • FEM PILONS
    D’una col·lecció d’imatges de diferents plans de persones, buscar maneres de classificar-les. Un cop hagin fet la classificació per plans demanar-los les diferències que hi ha entre elles.
  • BUSQUEM...
    Activitat «Acabem la feina»Buscar en la revista una imatge de cadascun dels plans i retallar-la.
  • MIREM ELS PERSONATGES
    Buscar en fragments de pel·lícules els plans treballats reflexionant sobre la informació que ens donen cadascun dels plans.
  • ACABEM LA FEINA
    A partir de primers plans, completar-los dibuixant, obtenint un pla mitjà i un pla sencer.
  • VEIG, VEIG...
    Activitat «Veig, veig»
    Mirar per tubs (visor) de diferent mida explicar el que veiem. Acostar-nos i allunyar-nos de l’objecte a mirar. Buscar objectes determinats de la classe mirant amb el tub. Dibuixar dins un cercle (forat del tub) el fragment que veiem.

Activitats de punts de vista

  • JO VEIG...
    Asseguts en rotllana, demanar un nen que es posi al mig de model. Cada nen explica el que veu del model. Fem una fotografia amb la Polaroid del model de davant, darrere i perfil.
  • FEM PILONS
    Buscar en la col·lecció de fotografies de ‘Persones’ les que es corresponen als punts de vista que treballem i en fem els 3 pilons.
  • BUSQUEM...
    Activitat «Jo veig»Retallar de les revistes una imatge de cadascun dels punts de vista, enganxar-les en un paper i escriure el nom a sota.
  • MIREM ELS PERSONATGES
    Identificar en una animació els punts de vista treballats.

Activitats d'il·luminació

  • JUGUEM AMB LA LLANTERNA
    Apagar els llums de la classe amb les persianes totes abaixades. Els ulls de mica en mica s’adapten a la foscor i veiem siluetes. Explicar el que ens ha passat. A les fosques encarar la llanterna a cada un dels alumnes. Què passa?. Posem la llanterna en diferents posicions respecte a un nen. Observar les ombres que se li veuen a la cara.
  • QUÈ ESTÀ FOSC, QUÈ ESTÀ IL·LUMINAT
    Busquem en fotografies les ombres i les parts il·luminades. Intentem imaginar-nos on és la llum.
  • ATRAPEM L’OMBRA
    Dibuixar l’ombra que projecta un objecte del pati al matí , al migdia i a la tarda. Observar les diferències i buscar-hi una explicació.
  • MOVEM LES OMBRES
    Canviar la posició de les ombres fent servir objectes de la classe i llanternes