Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària

Aquesta proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre.

© Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001

Educació

Primària

2n C.Superior

El treball de la imatge

Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material

• Diferència entre imatge i realitat.
  • La iconicitat
  • Enquadrament i enfocament
  • Planificació: gran pla general, pla general, pla sencer, pla americà, pla mig, primer pla, pla detall.
  • Moviments de càmera: panoràmica (vertical i horitzontal) i travel·ling.
  • Punts de vista: normal (davant, darrere i perfil), picat, contrapicat i zenital.
  • Il·luminació
  • Analitzar una imatge fixa a partir d’un guió.
  • Analitzar un clip musical a partir d’un guió.
  • Traduir amb llenguatge verbal una imatge fixa.
  • Llenguatge (text literari, text informatiu ).
  • Ciències socials.
  • Música.
  • Fotografies diverses de qualitat.
  • Col·lecció d’imatges de diferent grau d’iconicitat
  • TV i magnetoscopi.
  • Cinta de vídeo de clips musicals.
  • Revistes (dominicals).

La fotografia. Història i procediments

Continguts Objectius Àrees relacionades Aparells i material

• Història de la fotografia.
  • Paper sensible.
  • La càmera: tipus i parts.
  • El negatiu i el positiu de la imatge.
  • El procés del revelat.
  • Introduir en el coneixement de la història de la fotografia.
  • Introduir en els principis bàsics de la fotografia.
  • Ciències socials.
  • Ciències.
  • Plàstica.
  • Llenguatge (text literari).
  • Cartolines poroses.
  • Sal. Nitrat de plata.
  • Caixes de cartró.
  • Pintura negra.
  • Paper blanc. Cola.
  • Punxons.
  • Càmera fotogràfica réflex i compacta.
  • Laboratori de fotografia.

ACTIVITATS

Activitats de treball de la imatge

• QUÈ ENS EXPLICA
    La mestra ensenya una imatge fixa d’un anunci i a partir d’un diàleg trobar que es tracta d’una imatge d’un anunci. Elaborar tota la informació que ens dóna: producte que s’anuncia, logotip, imatge, missatge escrit, distribució de tota la informació en el paper, a qui va destinat el producte,.... Aprofundir en l’anàlisi de la imatge (punt de vista, pla, il·luminació, fons,...) que reforça el missatge verbal. Comparar tota aquest informació amb el producte en si fent-ne un doble llistat (el producte real - la informació de l’anunci).
  • MIREM UN ANUNCI
    Mirar un anunci de la Tv i fer-ne l’anàlisi centrant-nos amb els plans, punts de vista, il·luminació, moviments de càmera, missatge, fons...
  • EL LLENGUATGE DE L’ANUNCI
    Cada alumne tria un anunci d’una revista i en busca els recursos lingüístics i visuals que conté. Posta en comú d’aquests recursos trobats.
  • FEM ANUNCIS
    Elaborar anuncis per a botigues i empreses del poble (imatge i text).

Activitats de fotografia

• QUÈ EN SABEM DE LA FOTOGRAFIA?
    Explicació de la història de la fotografia. Fer paper sensible.
  • LA CÀMERA
    Construir cambres fosques, comparar-les amb una càmera fotogràfica. Mirar les imatges que es produeixen en la cambra fosca. Col·locar-hi paper sensible.
  • Veure una càmera fotogràfica (réflex i compacte) per dintre. Dir-ne les parts més fonamentals. Mostrar als alumnes com es carrega una pel·lícula a la càmera.
  • EL LABORATORI
    Explicar els elements del laboratori i el procés que se segueix a l’hora de revelar.
  • FEM FOTOGRAMES
    Fer fotogrames amb diferents elements i dibuixos i revelar-los (negatiu i positiu).
  • IL·LUSTREM UN POEMA
    Preparar un text (un poema ) que s’haurà d’il·lustrar. A partir d’ell fer-ne el guió visual. Fer les fotografies en blanc i negre i revelar-les.