Resultats: Avantproposta

A partir de l'anàlisi del currículum, identificant els diferents punts on es fa referència a la competència digital, i després d'haver proposat un seguit d'indicadors que permetin esbrinar l'assoliment de les realitzacions competencials que es desprenen del Projecte ACTIC, es pot construir una taula on es visualitzen les diferents aportacions que (des del punt de vista preceptiu) es fa des de cada matèria en concret. D'aquesta manera s'obté una visió de conjunt.

    UC 1
UC 2
UC 3
UC 4
UC 5
UC 6
UC 7
UC 8
  RC
1.1
1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 5.1
5.2
5.3
5.4
6.1
6.2
6.3
6.4
7.1
7.1
7.3
7.4
8.1
8.2
8.3
Àmbit de llengües   2 3
2
        1 3 1 3         1                 1    
Ciències de la naturalesa   1   1
  1 2
1 2   1   1         2
1
2
1
        1 1
1
Ciències socials, geografia i història
  1 2     1     1   1   1     2         1         1 1 1
Educació física   1 1     1 1   1                                      
Educació per al desenvolupament     4   2       2 1                                    
Educació visual i plàstica           1   1 2       1 5 5                       2  
Matemàtiques   7   2   3                       2 1 2 1              
Música         1
3 3   3
1     1     1 2                   1  
Tecnologies   1 1 3 5 2 3 1 1 3     1                           1 2
 
13 11 8 8 12 9 3 13 8 3
3 5 5 5 3 3
4
2
4
3




3
6
4
  RC
1.1
1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 5.1
5.2
5.3
5.4
6.1
6.2
6.3
6.4
7.1
7.1
7.3
7.4
8.1
8.2
8.3

A més de fer el recompte fent atenció a les diferents realitzacions competencials (RC), també ho podem fer fent atenció al nombre d'aportacions que es realitzen des de cada matèria per a l'assoliment de la competència digital:

Matèria Ítems
Àmbit de llengües:
17
Ciències de la naturalesa:
19
Ciències socials, geografia i història: 13
Educació física 5
Educació per al desenvolupament: 9
Educació visual i plàstica: 17
Matemàtiques:
18
Música:
16
Tecnologies:
24
   
Ítems totals: 138

Com a resultat d'aquesta anàlisis inicial, es poen extreure un seguit de conclusions, que d'alguna manera poden servir de guies per a posteriors desenvolupaments:

  • s'observa que la distribució d'ítems no és homogènia dins les matèries. Les aportacions totals de les matèries a la competència digital és variable, no totes tenen el mateix pes es pren com a base el redactat legal. Es pot observar que entre "Educació física" (5) i "Tecnologies" (24) hi ha una gran variabilitat;
  • no totes les realitzacions competencials estan cobertes de manera explícita en el currículum. Destaca el cas de la unitat competencial 7 (UC 7) que està totalment descoberta, ja que de fet no existeix cap referència al voltant de competències relacionades de forma directa amb les bases de dades;
  • no estan reflexats els ítems que s'obtenen de les matèries optatives, ja que en certa manera, la seva condició d'optativitat no assegura que sigui cursada per tothom, i per tant la seva contribució a l'assoliment de la competència digital no pot ser considerada;
  • encara dins el camp de les matèries optatives, destaca el cas de la matèria optativa d'informàtica a quart. En aquest estudi no s'ha considerat, tot i que és evident la seva vinculació amb la competència digital, però en tractar-se d'una matèria optativa, s'ha aplicat el mateix criteri que amb la resta, i s'han exclòs.

Els diversos elements que composen la competència ACTIC poden ser adquirits en situacions molt diverses i que no sempre han de coincidir dins l'horari d'escolarització. Tenint en compte aquest fet, però també buscant una major implicació de l'alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge i d'autoavaluació, es proposa el següent mecanisme d'avaluació de la competència ACTIC:

  • Cadascuna de les Unitats Competencials està formada per un conjunt de Realitzacions Competencials que són les encarregades de demostrar que s'ha assolit una part de cada Unitat Competencial.

  • Els alumnes disposarien d'un document on s'especificarien les diverses Realitzacions Competencials que han d'haver assolit en finalitzar l'ESO. L'assoliment de totes elles suposaria haver adquirit la competència digital (competència ACTIC). El redactat d'aquest document estaria redactat amb un text entenedor per tal que els alumnes entenguessin allò que s'espera que vagin aprenent a fer.

  • Els departaments serien els encarregats de certificar l'assoliment per part de l'alumne d'aquelles realitzacions competencials que estiguessin dins del seu camp o matèries. Caldria establir mecanismes de gradació durant els quatre cursos que composen l'ESO, de manera que l'assoliment i la seva certificació es realitzes durant tota l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria.

  • Els departaments haurien de realitzar una major tasca de coordinació, sobretot en els aspectes que facin referència al desplegament de les activitats vinculades a la competència digital i també per a millorar la distribució de realitzacions competencials (que com ja s'ha dit és prou heterogènia), procurant ampliar les matèries que treballin les unitats competencials més descobertes o orfes, i reduint o clarificant molt la participació en aquelles que estan presents en un nombre més gran de matèries.

  • El mecanisme d'avaluació es podria iniciar amb una demanda d'avaluació per part de l'alumne. Quan aquest cregués que està capacitat per demostrar l'adquisició d'una realització competencial determinada, realitzaria la proposta de ser avaluat o en tot cas, que se li validés l'assoliment de la realització de la competència.

  • La validació, certificació o avaluació, podria ser realitzada pel departament que tingués atribucions sobre la realització competencial concreta. Una segona possibilitat podria ser que la realitzés el docent que l'alumne té assignat durant el curs acadèmic en cada matèria. Encara existeix una tercera opció consistent en que sigui el tutor/a, qui sigui el validador/a. Les opcions són diverses, caldria estudiar-ne la millor fórmula.

  • Hi ha diverses possibilitats d'avaluar una Realització Competencial:
    • Per una acció: observació directa del treball de l'alumne.
    • Per una declaració: l'alumne declara allò que sap fer, i l'avaluador verifica el compliment o no.
    • Per una prova oral o escrita.
    • A partir de la realització d'un treball.
    • A partir d'una avaluació formativa de l'equip docent.
    L'opció d'escollir entre una o una altra hauria de quedar en mans del departaments, de la direcció del centre o de la pròpia administració educativa central, en cas que s'implanti un model general a tots els centres.



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License