El setmanari "En Patufet" va ser un fenomen de masses que no tingué comparació en el seu temps. Quin altre periòdic va arribar a tantes llars catalanes? Quina altra revista va sobrepassar els 60.000 exemplars setmanals en els seus moments de màxima popularitat? Quina publicació va interessar tant a grans i petits? Quines altres pàgines van ser llegides amb tanta avidesa per tots els sectors de la societat catalana? Quina editorial va regalar 1175 contes als seus lectors? Qui va editar més de 70 novel·les infantils o juvenils? Quin llibre de text d'ús escolar va aconseguir, com ho va fer "En Patufet", que més d'una generació aprengués a llegir i a escriure en català? Qui va organitzar el moviment de joventut més important de Catalunya? Doncs tot això, i moltes altres coses, va ser l'obra d' un setmanari de títol humil que només la guerra va aturar. Com ho va fer? Què amagava que no posseïssin les altres revistes de l'època que van tenir, malgrat la seva gran qualitat en alguns casos, una vida molt més curta? Potser si feu una mirada a aquestes pàgines podreu copsar alguns dels seus mèrits. En tot cas, cent anys després del seu primer número, us assegurem que passareu una bona estona i, al mateix temps, retreu un homenatge als escriptors i als lectors -els vostres avis?- que compartiren un món que ja no tornarà, però que potser mereixeria fer-ho.

El material que us presentem és fragmentari i incomplet. Forma part d'un conjunt que pretén fer un resum de la història de la literatura infantil i juvenil catalana fins a l'any 1931, al qual podeu accedir si cliqueu a l'enllaç que trobareu a peu de pàgina, i que ha estat modificat i ampliat per tal d'adequar-lo a aquest monogràfic. En fi, acabem, només resta desitjar-vos que gaudiu de la lectura del Patufet virtual i recordar-vos que encara en podeu llegir algun de real, ni que sigui de segona mà.

Si voleu conèixer els actes i celebracions que s'aniran fent per commemorar el centenari de naixement d'"En Patufet", ho podeu fer a través dels webs de la Generalitat i de la Fundació Folch i Torres que hi ha més avall. Molts vau poder veure la interessant exposició a la Universitat de Barcelona, potser molts menys vau saber que hi havia una altra exposició a l'AEEF. Es va clausurar En Patufet: cent anys. Imaginari, cultura i indústria, a Palau-solità i Plegamans, però ja s'ha previst el seu muntatge a diverses poblacions, com a mínim fins a l' octubre de 2005. Fins al 30 d'octubre vau poder veure l'exposició "D'En Patufet a Les tres bessones", a Vilabertran (Alt Empordà). Del 29 d'octubre al 23 de gener de 2005, a Tarragona, a Sala d'Exposicions de Caixa Tarragona, podeu veure "Els il·lustradors d'En Patufet. L'excel·lència del traç". Exposició a la Sala Rovira (30-11 al 29-1 de 2005).

Voleu participar en el Fòrum d'En Patufet?