Metodologia de recerca

Paradigma de la recerca.

Aquest projecte de recerca es basa en un paradigma qualitatiu amb una posició de l'investigador que serà interna, implicat completament en l'estudi que s'estarà realitzant i participant activament de les propostes de formació realitzades en paral·lelament, ja que un dels objectius plantejats és participar de manera directa en tot el procés de creació del nou centre educatiu.
De la intensa anàlisi de les fonts documentals emprades i que proporcionen el marc teòric i conceptual d'aquest treball, hem pogut obtenir el convenciment que la proposta realitzada té suficients garanties de viabilitat. En aquest sentit es pot afirmar que el projecte plantejat reuneix els requisits de qualsevol problema de recerca perquè és: real, factible, rellevant, resoluble, generador de coneixements i de nous problemes.

 

Disseny metodològic: variables d'estudi i instruments de recollida de dades.

En aquesta recerca no existeixen variables quantitatives d'estudi, ja que el treball d'investigació es basa en l'extracció de dades i resultats que provenen de fonts documentals, entrevistes personals i/o qüestionaris a equips directius registrades per escrit. Pel que fa les variables qualitatives de la recerca aquestes consisteixen en el conjunt de bones pràctiques que es pretenen identificar a través de l'estudi de casos plantejat amb aquesta proposta.

El treball d'investigació que s'ha de fet consisteix fonamentalment en investigació bibiliogràfica i l'anàlisi d'estudis de casos. Aquestos estudis tindran per objectiu la identificació de bones pràctiques per a la integració avançada de les TIC i la implantació de models gestió de la qualitat. La població mostra d'estudi es limitarà a 6 centres públics d'educació secundària de Catalunya distribuïts de la següent forma:

  • 2 centres que disposin de plans estratègics amb models de gestió de la qualitat.
  • 2 centres referents pel que fa a la integració avançada de les TIC.
  • 2 centres referents en gestió d'ensenyaments de tecnificació esportiva i alt rendiment.
La selecció d'aquesta mostra no s'ha realitzat aleatòriament sinó que ha respost a un propòsit determinat i s'ha fet d'acord amb el coneixement i l'assessorament de la Inspecció Educativa.
D'altra banda, tot i que inicialment no s'havia previst en el disseny de la recerca, també s'ha efectuat una visita a l'Institut Obert de Catalunya (http://ioc.xtec.cat) per tal de mantenir una entrevista amb el seus directius i així poder contrastar diferents aspectes de col·laboració del IOC en la prestació de serveis de suport a l'aprenentatge a distància. Dita entrevista queda recollida en l'apartat Entrevista IOC.

Anàlisi i interpretació de les dades.

Les dades s'han analitzat per entendre cada estudi de cas i obtenir-ne conclusions aprofitables en altres contextos educatius. La fiabilitat de les dades queda establerta arran del procediment d'ús directe dels instruments recollida de dades i les conclusions de cada cas han estat validades mitjançant contrast amb fonts diferents. Un cop interpretades les dades s'han comparat casos diferents per identificar-hi elements comuns d'especial rellevància. De l'anàlisi conjunt de totes les dades se'n derivat unes conclusions per permetre assolir les finalitats plantejades amb la recerca.

 

 

 

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)