Planificació de la recerca

Disseny del pla de treball.

Inicialment, i d'acord amb el calendari previst de construcció, en es va estructurar el pla de treball del projecte en 5 fases distribuïdes al llarg deu mesos, des de setembre de 2007 fins a juliol de 2008, amb l'objectiu de (cas que fos necessari) ser plenament operatius en setembre de 2008 per iniciar les activitats el curs escolar 2008-2009 en el nou centre d'educació secundària d'Amposta. Posteriorment el calendari d'execució de les obres s'ha anat modificant, posposant successivament la data d'aprovació de licitació i assignació pressupostària per al projecte d'obra. En el moment de lliurar la memòria final de recerca encara s'està pendent d'una concreció del calendari d'obra. Malgrat aquestes incerteses i modificacions, això no ha representat un obstacle per al nucli principal de desenvolupament del projecte d'estudi.
 
Durant aquest periode de treball, aquestes 5 fases del projecte han consistit en:
  • FASE DE DOCUMENTACIÓ: durant la fase de documentació s'efectuarà una recerca bibliogràfica temàtica de material d'interès per al seu ús en el projecte en suport paper i/o en suport electrònic.
  • FASE DE DISSENY: s'estructurarà i classificarà tota la informació obtinguda durant fase de documentació per al seu posterior processament. Es dissenyaran i validaran les eines de recollida de dades i es determinaran els centres de la mostra d'estudi.
  • FASE DE TREBALL DE CAMP: durant aquesta fase en realitzaran les visites al centres prèviament seleccionats de la mostra per tal d'efectuar les entrevistes i la recollida de dades.
  • FASE D'ANÀLISI: un cop recollida tota la informació documental i extreta de l'estudi de casos, es procedirà a ordenar-la i analitzar-la detalladament.
  • FASE DE SINTESI: finalment es redactarà una memòria de tot el projecte amb les conclusions de la recerca que es lliurarà a la tutoria d'investigació del DEA per tal que en faci l'avaluació

Desglossament de tasques.

Les tasques bàsiques que s'han de realitzat en el desenvolupament d'aquest treball de recerca han estat:
  1. La fonamentació teòrica i la consulta de fonts documentals diverses.
  2. El disseny metodològic.
  3. La recollida de dades en els centres seleccionats a la mostra.
  4. L'anàlisi de les dades obtingudes. 
  5. La síntesi  de resultats.
  6. La redacció de la memòria final que ha d'incloure: la proposta de disseny d'un projecte directiu per al tercer institut d'Amposta, els principis pedagògics proposats per al seu projecte educatiu i les conclusions de la recerca.
A més a més, és imprescindible comptar amb el convenciment, l'autorització i el suport dels responsables de l'administració educativa per tal de tirar endavant el projecte més enllà de l'estudi teòric. Per tant s'ha endegat tot un procés de treball i col·laboració estreta amb el Departament d'Educació a través del seus Serveis Territorials a les Terres de l'Ebre. Aquesta tasca, tot i no formar part estrictament de la recerca, comporta un esforç i una planificació a tenir en compte per al seguiment de totes les fases del projecte. Per tant paral·lelament a les tasques anteriors també s'ha treballat en les següents activitats de suport a la recerca:
  • Constitució d'un equip impulsor de recerca per al projecte del centre de nova creació .
  • Anàlisi de documentació i consulta bibliogràfica.
  • Elaboració d'informes parcials, síntesis de conclusions i mapes conceptuals.
  • Discussió, i revisió de resultats parcials de la recerca entre l'equip impulsor.
  • Seguiment de l'estat de desenvolupament del projectes d'obra del centre de nova creació.
  • Reunions de treball amb experts, tècnics docents i responsables de l'administració educativa.
  • Demanda d'assessorament i col·laboració amb la Inspecció Educativa.
  • Participació en activitats de formació intensiva sobre planificació estratègica i autonomia de centre.
  • Participació a nivell experimental en els grups de treball en xarxa del Projecte de Qualitat i Millora Contínua del Departament d'Educació.
  • Participació en jornades i cursos de gestió de la qualitat.
  • Formació continuada en integració de tecnologies a l'aula, aprenentatge per competències i treball per projectes.

Temporització i calendari de treball previst.

 


 fig.01 Temporització i calendari inicialment previst

A la part superior podem observa la imatge corresponent al calendari de desenvolupament de les fase de treball inicialment previst. Aquest calendari ha sofert modificacions en relació a les previsions. En primer lloc la fase de documentació bàsica es va estendre fins al mes de novembre-desembre i de fet la consulta bibliogràfica ha estat continuada al llarg de tot aquest mesos donat el gran volum de documentació a consultar per l'extensió temàtica del treball. Aquest endarreriment de dos mesos s'ha acabat traslladant a tota la resta de fases, provocant que la redacció de la memòria no quedés enllestida fins a finals de setembre i la presentació de resultats de la recerca per al DEA es traslladés al mes d'octubre. Aquestes han estat les incidències principals en relació a la planificació feta.

 

 

 

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)