Finalitats de la recerca

Raons per plantejar la recerca.

Catalunya s. XXI. En els inicis del tercer mil·leni ens trobem en plena era de les tecnologies de la informació i la comunicació. Com la resta de persones del món desenvolupat, vivim de prop els canvis provocats per una autèntica revolució que ens afecta des de tots els àmbits: des del tecnològic, fins a l’econòmic passant pel social, pel cultural i pel polític. La societat xarxa o societat del coneixement se'ns presenta com a nou paradigma d'organització social en front del model de la societat industrial [CASTELLS, M. (1996)] , i, sens dubte, de la capacitat d'adaptació que demostrem tenir envers aquesta realitat, dependrà en gran mesura el nostre futur com a poble.

Tanmateix, i malgrat les fortes inversions realitzades en les darreres dues dècades en equipaments, formació i recursos TIC, moltes de les aules dels nostres centres escolars semblen alienes a les competències que requereix aquesta societat del coneixement [RUIZ TARRAGÓ,F. (2007)]. Així podem observar amb perplexitat com sobreviuen de manera obstinada metodologies, mitjans i formes d'organització escolar més pròpies de la realitat social del model de desenvolupament industrial de les darreries del s. XIX i principis del XX. Com és possible que es continuï insistint un i altre cop en aquests models educatiuscaducs? És aquesta la formació que volem donar als nostres joves el dia de demà? I si el futur és ara, segons apunten alguns analistes, com ha de ser l'escola del futur?

Fidels a la tradició de renovació pedagògica de l'escola catalana, i davant de la situació actual, ens cal reivindicar amb força la necessitat de generar dinàmiques positives de canvi en els contextos educatius. Com afirma el Conseller d'Educació Maragall [MARAGALL, E.(2007)], ara torna a tocar repensar l'educació8. Però nonomés de forma puntual mitjançant la implantació de programes d'innovació educativa particulars, sinó amb valentia, impulsant la creació de centres educatius que funcionin segons un model d'escola eficient, integrant les TIC de forma avançada, coherent i eficaç en tots els seus processos. Així d'acord amb els
objectius estratègics del Departament d'Educació, aprofitant el nou pla de dotacions dels Projecte Heura (http://www10.gencat.net/gencat/AppJava/cat/actualitat2/60821milloraccsainternetpera2001centreseducatius.jsp) cal impulsar el disseny de centres pensats per passar “de l’aula d’informàtica a la informàtica a l’aula”, de manera que les TIC s'emprin amb tota la seva potencialitat com a tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) [VIVANCOS, J. (2007)]. Facilitant d'aquesta manera la innovació metodològica basada en el treball cooperatiu, la recerca, la creativitat i l'aprenentatge personalitzat.

En el nostre sistema educatiu públic els procediments administratius de creació i construcció de nous centres escolars estan clarament desvinculats dels projectes educatius que s’hi han de desenvolupar. D’aquesta manera ens trobem que primer es construeix el centre, després s’hi envia el professorat, a continuació hi arriben les primeres promocions d’alumnat i, finalment, un cop l’escola ja és operativa (des d’un punt de vista funcional), s’inicien lentament les gestions per elaborar els grans documents del centre. Aquest procediment pot provocar que es repeteixin successivament models de funcionament escolar, de centres existents a centres de nova creació, sense que ens puguem plantejar si aquests models són o no eficients tant des d'un punt de vista educatiu com organitzatiu. Abans de posar la primera pedra d'una escola potser seria convenient que tinguéssim clar quina pretenem que sigui la seva filosofia educativa. Hauríem d'evitar reproduir de forma passiva, hàbits de treball que s'han demostrat ineficients i males pràctiques en la gestió de centres que comporten cansament per haver de generar de manera permanent dinàmiques de revisió.

L'orientació en tecnologia educativa que es proposa desenvolupar amb la recerca plantejada té a veure amb la manera sistemàtica de concebre, aplicar i avaluar el conjunt de processos d’ensenyament-aprenentatge, tenint en compte a la vegada els recursos tècnics i humans i les interaccions entre ells, com a forma d’obtenir una educació més efectiva17. Així doncs, partint d'un enfocament sistèmic de l'educació es pretén treballar en el camp del disseny i organització d'entorns d'ensenyament-aprenentatge. Per això aquest projecte de llicència retribuïda d'estudi per al curs 2007-2008, d'acord amb allò establert a l'apartat 1.2 de la RESOLUCIÓ EDU/1319/2007, de 2 maig, per la qual convoca concurs públic per a la concessió de llicències retribuïdes per dur a terme treballs de recerca i estudis directament relacionats amb els llocs de treball durant el curs 2007-2008 (DOGC núm. 4879 del 09/05/2007 pàg.16039), s'ajusta a la temàtica prioritària 5: Gestió de centres i serveis educatius. Organització de centres educatius per a la gestió del coneixement i la millora de resultats de l'alumnat.

Donat que aquest projecte d'estudi pertany a l'àmbit del disseny d'entorns educatius, aborda des d'aspectes funcionals i d'organització escolar, fins a qüestions metodològiques o curriculars en sentit ampli i des d'una perspectiva de modernitat. Per tant, de forma implícita, fomenta en diferent grau possibles aportacions a eixos de transversalitat educativa. Però de manera explícita, en tractar-se d'una treball que s'ajusta a la temàtica del millora dels resultats de l'alumnat mitjançant l'organització d'entorns educatius amb integració avançada de les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement, les aportacions més importants tenen clarament a veure amb el foment dels eixos de gestió d'organitzacions educatives i integració de les TIC. 

Entenem doncs que des d'aquesta temàtica el projecte d'estudi, plantejat com a proposta per un model integral de centre d'innovació educativa, pot revertir de manera directa: en la millora organitzativa dels centres, en la innovació i la recerca educativa;  i de manera indirecta en: la millora de la pràctica docent l'aprofundiment dels continguts curriculars, en les estratègies metodològiques i en els recursos didàctics. Per aquest motiu en plantejament aquest estudi com una proposta de recerca orientada a actuar sobre el model de procés de creació de centres educatius.

 

Hipòtesis a respondre.

Si estigués en les nostres mans dissenyar, des del moment de la seva gestació, un centre modern en la seva concepció i eficaç en el seu funcionament del dia a dia: quines característiques estructurals i funcionals hauria de tenir? Com hauria de ser el seu projecte educatiu? Com s’hauria de gestionar i dirigir? Aquestes són les preguntes clau, que fonamentant-se en les següents hipòtesis de treball inicials, intentarà respondre la recerca:

 

  • Realitzar la planificació estratègica de centre de manera paral·lela al procés administratiu de creació, i prèvia la seva obertura, permet establir paràmetres d'autonomia i característiques en l'organització del centre que faciliten la posterior implementació del seu projecte educatiu.
  • La integració avançada de les TIC en el disseny curricular del centre, enteses com a tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement, impulsa, facilita, flexibilitza i potencia la innovació i el canvi metodològic en la pràctica docent així com millora en la gestió i organització educativa.
  • L'adopció de models de gestió de la qualitat en centres educatius proporciona indicadors i eines eficients per a l'avaluació continuada del funcionament del processos de l'organització. Dissenyar el desplegament d'aquests models en el procés fundacional del centre evita incórrer en males pràctiques en la cultura escolar del centre i resistències al canvi posteriors.

Antecedents i resultats vàlids que avelen la validesa de la hipòtesi de partida.

L'Escola Pública ni és una empresa, ni funciona com una empresa, ni pot tenir els objectius de rendiment econòmic d'una empresa. Però els centres educatius sí que són organitzacions. Organitzacions complexes, on treballen i conviuen persones moltes hores al dia al llarg de la seva vida. I tant des del camp de la recerca educativa en disseny curricular, com del de la gestió d'organitzacions, es disposa de gran quantitat de resultats i bibliografia que ens podria permetre traçar propostes de funcionament dels centres educatius d'acord als models d'excel·lència i de gestió de la qualitat EFQM [European Foundation for Quality Manegement http://www.efqm.org ].
 
El Departament d'Educació compta amb més d'una dècada l'experiència prèvia del Projecte Qualitat i Millora Contínua (http://www.xtec.net/fp/qualitat/index.htm ) que agrupa en forma de xarxa als centres que s'hi adhereixen. Al llarg dels seus anys d'existència aquest projecte ha generat àmplia documentació, formació, normativa i resultats contrastats que permeten validar les hipòtesis inicials. Tant a nivell nacional, com europeu i internacional existeixen múltiples publicacions que justifiquen l'adopció de models de gestió de la qualitat en l'àmbit educatiu.
 
D'altra banda, avalades per la investigació acumulada en tecnologia educativa, són diverses les institucions i corporacions mundials (http://www.21learn.org/), com ara Microsoft (http://www.microsoft.com/education/schooloffuture.mspx) el Futurelab (http://www.futurelab.org.uk/ ) o el CERI OECD, Centre for Educational Research and Innovation - Schooling for Tomorrow (http://www.oecd.org/document/6/0,2340,en_2649_34521_31420934_1_1_1_1,00.html) , que realitzen prospectiva educativa i disposen de resultats previs pel que fa al disseny d'entorns escolars d'integració avançada de les TIC per la millora dels procesos d'ensenyament aprenentatge, en allò que s'ha vingut a denominar l'escola del demà ( Schools for the Future o Tomorrow Schools). Seguint aquesta tendència, a Catalunya i altres lloc de l'estat espanyol, existeixen precedents com el Porjecte IATIC de centres amb aspectes d'integració avançada de les TIC (http://www.xtec.cat/iatic)que constitueixen un referent obligat i un antecedent experimental important com a font per validar el punt de partida de la recerca. Caldrà que aprenguem del passat per construir el futur [Vivancos, J. (2006)] i caldrà que ho fem ràpid donada la velocitat amb què s'esdevenen els canvis tecnològics.

 

Objectius concrets de l'estudi.

El treball recerca proposat amb el projecte d'estudi que es presenta té els següents objectius concrets:

 

  1. La identificació de bones pràctiques en la integració avançada de les TIC i la implementació de models de gestió de la qualitat en centres educatius d'educació secundària.
  2. El disseny de les línies mestres d'una proposta de projecte de direcció per al nou centre d'aplicació del projecte d'acord amb els principis teòrics que fonamenten aquesta recerca i en base als resultats extrets de l'anàlisi de l'estudi de casos.
  3. Proposar l'elaboració d'un avantprojecte d'autonomia de centre coherent amb el disseny anterior, fent compatibles les propostes d'organització i gestió amb les limitacions (legals, administratives, materials i estructurals) i els condicionants (espacials i temporals) existents en la creació d'un nou centre educatiu.

 

 

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)