Escoles del futur
A quoi ressemblera l'école de demain ?
Quel type d'enseignement et 'apprentissage s'y dérouleront ?
Jettera-t-elle les bases de la formation tout au long de la vie
pour tous et non pas simplement pour les rares privilégiés ?
Ces questions se posent de façon cruciale à l'aube du 21ème siècle."
OECD
"Les vrais hommes de progrès
sont ceux qui ont pour point de départ,
un respect profonde du passé"
Ernest Renau
"The future cannot be predicted,
but futures can be invented"
Dennis Gabor"
"There is no one path to the school of tomorrow"
School 2.0
Fer prospectiva sempre és arriscat, hom podria dir que bàsicament consisteix en comprovar com les previsions del passat no es compleixen en el present i a partir d'aquesta realitat intentar fer un noves previsions per al futur intentant minimitzar-ne l'error. En l'àmbit internacional, sobretot anglosaxó, existeix una llarga tradició en els estudis sobre prospectiva (http://en.wikipedia.org/wiki/Futures_studies), també en el camp de l'educació. Hem consultat diverses referències i fonts documentals que atracten sobre l'escola del s.XXI, entre les quals voldriem destacar les següents:
- Vision for Education: The Caperton-Papert Platform
- 21st Century Learning
- 21st Century Learning Initiative
- 2020. Transforming Education and Training Through Advanced Technologies
- Building the School of the Future
- What if...? Re-imagining learning spaces
- Change Forces: education in motion
- Task Force on Student Life and Learning
- Schooling for Tomorrow
- Think Escenarios, Rethink Education
- Netwoks of Innovation
- What schools for the future?
- Learning to change: ICT in Schools
- The THINK Report
- FutureLab
- 21st Century Schools
- The Partnership for 21st Century Skills
- Route 21
- 21st Century Collaborative
- Future Studio
- Future Education: learning the future. (http://www.futurestudio.org/scenario%20documents/European%20scenarios.pdf)
- School 2.0. ( http://www.futurestudio.org/scenario%20documents/School%202.0.pdf )
- Future Education -WikiBooks
- School 2.0 eToolkit
- el treball actiu i participatiu de l'alumnat a través d'activitats que requereixin la cooperació i el treball en equip
- intel·ligències múltiples, el foment de la creativitat i la imaginació, learning by doing
- el paper de l'alumnat com a consumidor però també com a productor de coneixement
- projectes curriculars de tipus competencial que fan ús de metodologies d'aprenentatge basat en problemes, històries d'aprenentatge, centres d'interés i treball per projectes. Per ampliar informació sobre el tema es poden consultar:
- la proposta d'aprenentatge per competències d'Antoni Zabala
- les propostes educatives de Roger Schank
- les propostes educatives de l'equip ICE-UAB sobre metodologies docents i avaluació a secundària
- elevat nivell d'autonomia en la presa de decisions educatives per part dels centres
- disseny d'espais arquitectònicament oberts, polivalents, que permeten diferent tipus d'agrupaments d'alumnat (individual, petit grup, grup aula, conjunt de grups), amb zones pensades per facilitar l'intercanvi d'idees i les relacions socials.
- trencament del marc horari tradicional fragmentat en sessions d'una hora de durada i per matèries d'especialitat. Activitats d'ensenyament-aprenentatge de durada variable en funció del tipus
- professorat d'orientació interdisciplinar i amb bona predisposició al treball en equip
- el rol del professor com a orientador acadèmic i guia d'acompanyament al creixement personal de l'alumne
- comunitats professionals i models d'escola democràtica
- intel·ligència emocional i social, persones, persones, persones: la importància de l'educació emocional
- implicació activa de les famílies en el projecte educatiu de centre
- visió compartida i lideratge distribuït
- la recerca i la innovació com a motors permanents
- entorns enriquits tecnològicament, elevat nivell d'integració de les TIC a l'aula. Ús de tecnologies per a l'aprentatge i el coneixement (TAC).
- en quant a infrastructura TIC: dispositius mòbils i/o portàtils per a alumnat i professorat, entorns de treball en xarxa, àmplia cobertura wifi, ús de plataformes virtuals per a l'aprenentatge, sistemes informàtic amb suport humà intens per al seu manteniment tècnic
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License
Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)