Les lliçons de Blue Mountain

 

Andy Hargreaves, en el capítol cinquè del seu llibre sobre enseñar en la societat del coneixement [HARGREAVES, A. , 2003] i juntament amb Corrie Giles, descriu l'estudi de cas d'un centre d'educació secundària de la regió canadenca d'Ontario que va ser dissenyat en base al model d'organitzacions que aprenen (OA). Els autors, respectant la seva política ètica per a la recerca, denominen aquesta escola de secundària amb el pseudònim Blue Mountain, per tant no és possible localitzar geogràficament amb més precisió la ubicació d'aquesta centre educatiu ni la seva identitat real (tot i que existeixen diverses escoles als EEUU amb la denominació Blue Mountain). Amb la qual cosa no es poden trobar imatges ni documents de centre per a la seva consulta, com tampoc coneixem el seu telèfon, la seva adreça postal ni el seu lloc web. De tota manera, i malgrat les diferències contextuals existents entre els sistemes educatius de Catalunya i el Canadà, el cas Blue Mountain constitueix una interessant referència per reflexionar sobre els procés d'implantació de models OA en centres de nova creació. Per aquest motiu i donat que pràcticament no existeixen experiències d'aquestes característiques a l'estat espanyol [BOLÍVAR, A. , 2000], inclourem la descripció d'aquest cas amb l'intent de cercar paral·lelismes i analitzar les possibilitats de transferibilitat del model.
 
Blue Mountain School va ser creada l'any 1994 en un veïnat de classe social mitjana i mitjana-alta d'alguna població d'Ontario. Va iniciar les seves activitats amb uns 600 alumnes arribant a tenir-ne prop de 1200 cap a l'any 2000. Des del punt de vista arquitectònic l'escola va ser dissenyada com un fòrum obert que facilités la interacció social entre alumnat, professorat i visitants. Descriuen els autors del capítol que l'entrada principal del centre s'assembla a un centre comercial amb oficina escolar, on les àrees d'estudi i d'orientació per a l'alumnat són accessibles per tot arreu des de la sala (de manera semblant a l'estil de distribució i accés a tendes i boutiques d'un centre comercial). La cafeteria del centre és una planta oberta i el gimnàs és ampliament utiitzat pels membres de la comunitat educativa, tan alumnat com professorat o altre personal. Això d'entrada ja contrasta amb els models tradicionals d'arquitectura escolars presents en una bona part dels centres de secundària de Catalunya, que mantenen una rígida distribució d'aules separades i espais tancats reduïnt les possibilitats de relació i usos social que permeten els grans espais oberts. Probablement les limitacions de superfície i pressupostàries per a l'edificació de nous edificis escolars no sempre permet fer compatibles determinades opcions de disseny arquitectònic amb les prescripcions fixades administrativament a través dels criteris de construcció de centres educatius [EDUCACIÓ, DEPARTAMENT DE. 2001].
 
D'altra banda cal tenir en compte les restriccions provinents de les diferents normatives vigents existents en quant a usos, seguretat i accessibiltat en espais escolars. I també és cert que el model pedagògic més ampliament emprat a l'ensenyament secundari del nostre país té a veure amb una distribució d'alumnat en grups d'entre 20 i 30 persones treballant amb un únic docent a la vegada, organitzats per cursos i distribuïts per plantes. Aquesta distribució d'aules ordinàries i específiques (tallers, laboratoris, aules d'informàtica...), és coherent amb el rol del professorat especialista que imparteix una estructuració del currículum per matèries didàctiques en temporitzacions horàries, setmanals, trimestrals i anuals de durada molt ben delimitada Per tant l'arquitectura escolar s'adapta a la concepció educativa i el funcionament d'un model pedagògic tan com el model pedagògic s'acomoda a una determinada arquitectura d'espais educatius. L'opció arquitectònica escolar de Blue Mountain també és present en altres projectes d'escoles del futur , essent caracteritzats per models pedagògics orientats cap al treball cooperatiu mitjançant comunitats d'aprenentatge en entorns enriquits tecnològicament. Aquest és per exemple el cas de l'arquitecura de l'escola Slash21 [RUIZ TARRAGÓ, F.,2007], dels projectes de nova construcció o reforma, ampliació i millora de centres de la iniciativa Building Schools for the Future (BSF) del govern britànic [EDUCATION AND SKILLS, DEPARTMENT OF. 2007] o del projecte School of the Future impulsat per Microsoft al districte escolar de Philadelphia. Per descobrir i fer-se una idea de les característiques estructurals i de disseny d'aquest darrer centre resulta molt instructiu realitzar una visita virtual per les instal·lacions del seu edifici a través d'aquest lloc web: http://www.microsoft.com/education/demos/schooloffuture/experience_the_school.html
 
Un altre tret definitori del disseny de Blue Mountain és la integració avançada de le TIC tan en els seus procesos administratius com educatius. Des del començament cada professor va ser equipat amb un ordinador portàtil i tot l'alumnat tenia accés a internet. Els fluxes comunicacionals de tipus informatiu (circulars, convocatòries, notícies, anuncis...) entre els membres de la comunitat van ser digitalitzats. Els informes de seguiment, de tutorització i d'avaluació són enviats regularment a les famílies per a la seva anàlisi compartida Amb la distribució electrònica de la documentació es va agilitzar l'accés a la informació, permetent alleugerir les reunions de la transmissió de continguts purament informatius i centrant-les en el debat i la presa de decisions.
 
Però la característica clau de Blue Mountain que Hargreaves destaca és que va ser dissenyada per funcionar com una organització que aprèn (OA). Dit així sembla una afirmació d'una certa contundència, sobretot per la dificultat i complexitat que representa implementar realment una organització OA [BOLÍVAR, A. (2000)]. Caldria per tant delimitar més clarament els paràmetres d'aprenentatge organizatiu que Blue Mountain va adoptar en el seu disseny i fins a quin punt aquest s'ajusten als requeriments d'una OA efectiva. En tot cas en el seu estudi, Hargreaves apunta que algunes de les característiques d'aquest disseny que es reflecteixen en paràmetres de la creació i posterior funcionament operatiu del centre són:
  • l'adopció d'un model de pensament sistèmic en les reunions del personal de l'escola (equip directiu, equip docent, caps de departament, coordinadors, tutors, PAS...)
  • l'adopció d'un model de pensament sistèmic a les aules per part del professorat a l'hora de tractar els assumptes de l'escola
  • un model de lideratge distribuït
  • l'alineació d'objectius i visió de centre amb la idea d'aprenentatge de la comunitat educativa com a nucli central de la missió de l'escola
  • l'organització del currículum i l'ensenyament
  • els processos i estructura innovadors
  • l'orientació al desenvolupament i aprenentatge personal i professional del professorat


Trets característics de Blue Mountain
fig.01. Trets característics de Blue Mountain, adaptat de [HARGREAVES, A. , 2003]
 
D'altra banda cal ressaltar aspectes relatius als perfils professionals i personals de les persones que van iniciar les activitats educatives de Blue Mountain. Per un costat el primer director, el fundador per dir-ho d'alguna manera, de l'escola i la llavors subdirectora (que posterioment va passar a ser segona directora del centre) tenien tots dos una formació de nivell postgraduat. Així mentres el primer havia realitzat un estudi de postgrau enfocat en escoles com organitzacion OA, la segona tenia un doctorat en administració educativa juntament amb estudis en autogestió d'equips de treball. A més el director fundador, a la vegada formador del programa provincial de desenvolupament de lideratge, era un educador amb experiència a l'etapa primària i secundària, havia estat formador d'educació especial, prèviament director d'un centre de formació professional i també formador i entrenador d'atletes professionals.
 
Per altra part la resta de professorat seleccionat per al centre (una altre tret singular al qual farem referència més avant) conformava un equip docent d'un perfil professional combinant: experiència, compromís i entusiame per la docència (alguns d'ells consultors i/o autors en la redacció de documents curriculars del ministeri d'educació), amb activisme social i una àmplia diversitat de dedicació a múltiples activitats professionals fora de l'àmbit escolar (des de escriptors de novel·les de detectius, fins a massagistes terapèutics o assessorament corporatiu). A primera vista sembla evident que si hom constitueix, el que aparentment és, un equip de treball amb personalitats excepcionals, s'acabarà facilitant la generació d'un clima de centre que afavoreixi la consecució de resultats excepcionals.
Així mateix la personalitat, el perfil professional i el paper jugat pel primer director del centre es revela com a un factor crític en el procés de creació del centre. Un director influenciat en totes les seves actuacions (Hargreaves el descriu com un lector àvid de la literatura sobre gestió d'organitzacions) pels principis de la teoria d'organitzacions que aprenen, del pensament sistèmic, del lideratge en sistemes complexos i de la gestió de la qualitat i la millora continua a través d'autors com Deming, Senge o Margaret Wheatley. Per sintetitzar direm que la visió i el model de centre educatiu del director fundador de Blue Mountain quedava fonamentada per tres aspectes bàsic:
  1. la creença en un model d'escola centrada en l'alumnat, amb una educació que prepari per a la feina i els reptes de la vida real que l'alumnat es trobarà després de graduar-se.
  2. la convicció d'una cultura professional d'aprenentatge pròpia del pensament sistèmic, per tal de comprometre al professorat, l'equip directiu, l'alumnat i a tota la comunitat educativa en la definició dels objectius de l'organització i com aconseguir-los. És a dir en l'obtenció d'una visió i una missió compartida per al nou centre.
  3. la concepció d'un model de lideratge distribuït
Tot i això, el procés de creació del nou centre de Blue Mountain no pot evitar en el seus primers passos haver nascut des d'una certa verticalitat. D'alguna forma, inicialment, el projecte no deixa de ser fruit de la iniciativa, la visió i la concepció educativa del seu director fundador. Potser per aquest motiu, quan es van anunciar de "dalt cap a baix" els plans per la creació de Blue Mountain, van aparèixer recels i hostilitats entre la comunitat educativa del districte que els promotors no s'esperaven ( Hargreaves no senyala ni detalla però de quina mena de recels es tracta). Per contrarrestar aquestes reticiències, el director fundador va mantenir reunion mensuals informals amb la comunitat educativa per tal d'establir relacions i lligams de confiança, reunions que van portar a la creació anticipada del consell escolar el curs 1992/93, un any abans d'iniciar oficialment les activitats del nou centre.
Aquest procediment de constitució anticipada del consell escolar no està recollit ni previst en els processos de creació de nous centres educatius públics dins de la normativa educativa a Catalunya. Formalment els passos a seguir vindrien a ser els següents:
  1. construcció del centre
  2. creació administrativa amb el codi de centre
  3. dessignació del primer equip directiu
  4. adjudicació de destinacions, nomenaments i conformació de la plantilla de centre
  5. matriculació i procés d'incorporació d'alumnat
  6. constitució del departaments didàctics
  7. nomenament de càrrecs unipersonals
  8. constitució del claustre
  9. elecció de representants de cada sector de la comunitat educativa (professorat, alumnat, pares i mares, PAS, ajuntament)
  10. constitució del consell escolar
Tot plegat és un procés altament reglamentat i temporitzat, propi de sistemes burocràtics funcionarals. Pensem que cal reconéixer que els promotors de nous centres educatius han de tenir cura en respectar la legislació vigent, però també buscant un equilibri entre el rigor jurídic i la interpretació de la norma per tal de fer compatible el seu compliment amb la necessaria flexibilització del procés. Per exemple, fent possible poder contactar amb les famílies implicades abans que els òrgans col·legiats del centre estiguen formalment constituits. Aquest contacte previ amb els pares i mares, és el que va permetre al director fundador de Blue Mountain comunicar, compartir i col·laborar en la definició dels principis bàsics d'un model d'escola centrada en l'alumnat. En definitiva, involucrant i fent partícep a la comunitat educativa en els primers passos del disseny del projecte educatiu del nou centre. A través d'aquestes reunions inicials, el consell escolar de Blue Mountain també va decidir recórrer als plantejaments del treball de John Carver per tal de fer una avaluació i seguiment anual de l'efectivitat del nou centre com a organització. Influenciats igualment per l'obra de Margaret Wheatley, els principis sobre transparència informativa i compartició de dades van constituïr els pilar bàsics per efectuar aquesta avaluació.
 
En relació a la selecció i contractació de professorat (l'equip docent inicial va ser de 10 professors i entenem que el 100% de la plantilla va ser seleccionada en un primer moment, tot i que Hargreaves no ho aclareix) per a Blue Mountain que comentavem abans, es va negociar els criteris de selecció amb el districte escolar (Blue Mountain pertany a la xarxa de centres públics d'Ontario) corresponent per tal de no perjudicar ni aixecar suspicàcies entre la resta de centres per una excessiva pèrdua de professorat capacitat i compromés (és a dir, evitar "desvestir un sant per vestir-ne un altre"). Així que els criteris es van fer d'acord amb el perfil professional i demogràfic mitjà del propi districte. No estem convençuts però que pugui efectuar-se una selecció que sigui compatible a la vegada amb el perfil mitjà del professorat i una personalitat professional excepcional, sense provocar els recels de la resta de centres públics. Segons la nostra opinió aquest és un equilibri complicat i delicat, una mena de quadratura del cercle de difícil, quan no impossible, execució.
 
En tot cas, al nostre país la selecció de professorat per a projectes de centres educatius públics de nova creació està fortament limitada. A criteri de la Direcció de Serveis Territorials d'Educació que correspongui, la direcció és seleccionada prèviament (normalment al maig si el nou centre ha d'iniciar les seves activitats al setembre) per tal que vagi preparant, planificant i organitzant el curs (per regla general durant el mesos de juny, juliol i agost). Aquesta direcció és la que proposa la selecció d'un grup reduït de docents a efectes d'adjudicacions de destinacions provisionals al nou centre. Una proposta que, (com ja hem indicat en l'apartat "Cap a una definició de la FASE 0") quan es tracti de centres de recent posada en funcionament, i segons l'actual normativa sobre adjudicacions de destinacions provisionals [RESOLUCIÓ EDU/1310/2008], està restringida a fins a dos llocs de treball en els IES d'una línia i fins a quatre llocs en els IES de doble línia, singularitat que es tindrà en compte durant quatre cursos.
 
Els criteris de selecció per efectuar aquesta proposta acostumen a realitzar-se amb l'assessorament i la participació de la Inspecció Educativa així com dels serveis tècnics de personal docent de la pròpia administració educativa. Hem de tenir en compte el caràcter de funció pública que té el personal docent en centres públics de Catalunya, per tant ara per ara no es poden fer processos de selecció de personal docent i adjudicacions de destinació al marge d'allò que estableix la pròpia norma. Allò que seria un procediment habitual per a la selecció de personal, i fins i tot lògic, en una institució de caràcter privat no entra dins dels paràmetres de funcionament laboral del Departament d'Educació. La flexibilització d'aquests procediments (regulats en múltiples normatives) no és senzilla i sovint és font de conflictes corporativistes i discrepàncies sectorials entre els sindicats de professorat i la pròpia administració educativa. Caldrà esperar veure si la proposta de Llei d'Educació de Catalunya (LEC) que persegueix aconseguir escoles més flexibles i eficients, finalment permet fer, o no, modificacions substancials en aquest aspecte.
 
Malgrat però els avantatges que de ben segur pot representar una major flexibilitat en la selecció de personal per a un centre (com ara garantir l'alineació amb un determinat projecte educatiu, l'acceptació de funcions i l'adequació del perfil professional del candidat al lloc de treball que es prenten cobrir) apuntem que com a contrapunt s'haurien de tenir en compte almenys dos possibles objeccions. La primera té a veure amb la idea de transferibilitat, entesa com la capacitat de transmetre professionals i bones pràctiques d'uns centres educatius a uns altres, adaptant-se a cada context en particular. Al sistema educatiu no li interessa tant que un centre en particular millori o desenvolupi un projecte educatiu excepcional, com que el conjunt de centres que conformen la xarxa educativa puguin millorar.
 
Per tal que el sistema millori la seva eficàcia i eficiència necessita obtenir millores en la majoria de centres educatius. Centre a centre, aula a aula. I això vol dir que calen estratègies i accions de desenvolupament professional del professorat en els centres que siguin fàcilment transferibles entre centres. Si el professorat millora, però només millora en alguns centres d'elevada singularitat llavors s'està contribuïnt a una topologia de centres en forma d'illes d'innovació aïllades de la resta del sistema o bé en forma de dualització (a la qual fa referència Hargreaves [HARGREAVES, A. , 2003] amb el concepte de professional development apartheid) de la cultura professional. Escoles separades, professorat separat, desenvolupament professionals separats. 'Bons' i 'dolents', 'innovadors' i 'tradicionals', 'privilegiats' i 'perjudicats', 'moderns' i 'antics', 'rics' i 'probres'? Perillosa divisió que pot aprofundir i ampliar l'escletxa social oberta per la pròpia societat del coneixement.
 
I això entronca amb la segona argumentació, que té a veure amb la idea sostenibilitat. Sostenibilitat educativa entesa com la capacitat de mantenir la fiabilitat operativa i l'estabilitat al llarg del temps, preservant les característiques essencials que conformen un projecte de centre, al marge de canvis de persones, recursos, currículums, aliances i normatives. Una sostenibilitat de l'organització no pas en el sentit de resistència al canvi sinó de resiliència, flexibilitat i adaptabilitat davant d'entorns canviants [WEICK, K.E.; SUTCLIFFE, K.M. (2007)]. El disseny educatiu d'un centre pot ser molt innovador i atractiu, però a la vegada pot ser molt fràgil depenent de paràmetres crítics de configuració que es donaven només en les condicions de contorn inicials. Un cop modificades aquestes condicions el projecte pot desmuntar-se tan fàcilment com un castell de cartes amb un bufit. [FULLAN, M. y Hargreaves, A.(1997) venen a expressar aquesta mateixa reflexió amb una advertència contundent referint-se a la fragilitat de la configuració inicial dels equips de persones que comencen projectes educatius innovadors:
"[...] cuando los individuos clave y los directivos se trasladan, la confianza exclusiva en las personas puede provocar una estabilidad masiva. Por eso, las escuelas innovadoras, conducidas por líderes carismáticos caen con frecuencia en la mediocridad cuando éstos las dejan. En consecuencia, en las organizaciones modernas, como nuestras esculeas, hace falta otro tipo de confianza: la confianza en los procesos."
A més qualsevol canvi profund que afecti aspectes de la cultura de les organitzacions (per exemple el desenvolupament de comunitats professionals d'aprenentage com OA) requereix temps i contra més temps passa, en escenaris d'alta incertesa, més probable és que es produeixin canvis. Així una àmplia possibilitat de seleccionar personal docent que, inicialment es podria interpretar com una fortalesa i una oportunitat, també podria transformar-se en una debilitat i una amenaça a l'estabilitat del projecte en el moment en què sigués impossible (pels motius que fòssin, interns o externs, i que ni es poden preveure ni controlar) mantenir la configuració inicial d'un equip docent excepcional del qual depèn.
 
Una de les claus per a l'èxit d'un projecte de centre com una organització que apren radica en la capacitat per mantenir una comunitat professional estable i cohesionada al voltant d'una missió i d'una visió compartida [SENGE, P. (1990)]. És indiscutible que una mínima estabilitat de la plantilla docent és una condició necessària i un factor decisiu per mantenir aquesta sostenibilitat, però no pot ser-ho fins al punt de condicionar la continuitat del projecte de centre a la presència d'individualitats. Conformar un equip de treball, també significa acceptar el fet que en marxin components i n'arribin de nous. Significa acceptar que hi ha persones tan o més ben capacitades que unes altres per efectuar determinades tasques i que poden haver canvis de rols o recanvis de funcions. Les persones passen però els veritables equips romanen, sens dubte amb alts i baixos al llarg de la seva història, però mantenint l'esperit i la seva raó de ser.
 
En els equips docents allò essencial és que el professorat pugui aprendre, créixer personalment i desenvolupar-se professionalment al llarg de la seva permanència al centre, aportant la seva expertesa docent i compromís pedagògic al projecte mentres hi estigui vinculat però per continuar aprenent i transferir la seva experiència a altres centres quan hi deixi d'estar destinat. El professorat s'ha de poder moure entre els centres del sistema, és bo que sigui així, perquè aporta diversitat en la confecció dels equips docents que s'enriqueixen per la mescla de diferents personalitats, itineraris i experiències professionals. La hibridació en la conformació d'equips és positiva, permet la heterogeneitat professional, fa aflorar la crítica des de punts de vista diferents i evita l'adopció de posicions dogmàtiques. En una societat carateritzada per la mobilitat professional no podem condicionar l'èxit o el fracàs dels reptes de l'escola del futur a la presència o no de persones determinades en un determinat moment. Tothom és necessari però ningú ha de ser imprescindible.
 
En el cas de Blue Mountain Hargreaves fa referència a la idea de sostenibilitat de l'èxit de projecte aplicant-la al manteniment del lideratge i les interrelacions amb altres. Pel que fa a la preservació del lideratge, Hargreaves i Fink han establert els principis bàsics del que han anomenat lideratge sostenible [HARGREAVES, A.; FINK,D. (2004)], un dels quals té a veure amb la preparació del procés de relleu en el lideratge del centre. A Blue Mountain, Hargreaves indica que el director fundador va treballar intensament la seva successió en la direcció del centre per tal que la concepció i la filosofia educativa de la nova direcció no estigués en contradicció amb el desenvolupament del projecte existent. De fet, la que fins llavors era subdirectora de Blue Mountain, va passar a ser la segona directora del centre un cop el director fundador va deixar el càrrec, garantint d'aquesta manera el suport a la continuitat del model organitzatiu inicial. Novament podem estar d'acord en acceptar que una mínima estabilitat en els models de gestió, organització i filosofia educativa en el relleu dels diferents equips directius, representa una condició necessaria per al desenvolupament amb èxit de projectes educatius de centre.
 
D'altra banda, però, es podria contraargumentar que un zel excessiu en promocionar el lideratge de determinades persones per sobre d'altres podria conduïr a l'endogàmia professional, quan no a favoritismes o l'establiment de cercles virtuosos excloents. Fins i tot, per què no, es podria donar el cas, que fos beneficiós introduïr canvis de plantejaments i persones per renovar el projecte de centre però que es bloquegés aquesta possibilitat des de la direcció sortint. Una cosa és fomentar el lideratge per garantir la continuitat de projectes i l'altra perseguir la perpetuació del poder, directa o indirectament. L'entrada d'aire fresc en el lideratge de les organitzacions també pot representar un revulsiu de canvi. Això no vol dir però, que des de la direcció no s'hagi de facilitar, promoure i estimular el desenvolupament professional per al lideratge de centres educatius. Ans al contrari, en una cultura de canvi aquesta hauria de ser una de les línies d'acció estratègiques del nou lideratge necessari a les organitzacions del s.XXI [FULLAN, M. (2001)]. Líders que fan líders.
 
En el sistema educatiu de Catalunya la renovació de la direcció dels centres docents públics depenents del Departament d'Educació, a partir de la LOE que estableix al capítol IV del títol V el procediment per a la selecció dels/de les directors/es dels centres públics i el seu nomenament, està actualment reglamentada pel DECRET 56/2007, pel qual es regula la selecció del director o de la directora i el nomenament i el cessament dels òrgans unipersonals de govern i de coordinació dels centres docents públics. Un procés selectiu que es regeix pels principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. A l'article 7 d'aquest decret, s'estableix que el Departament d'Educació ha de convocar cada curs escolar el concurs de mèrits per a la selecció dels/de les directors/es dels centres docents en què hagi de quedar vacant aquest càrrec (durant el curs 2007-2008 el concurs s'ha convocat mitjançant la Resolució EDU/95/2008, de 18 de gener ). El concurs consta de dos fases eliminatòries: una primera de valoració objectiva de mèrits acadèmics i administratius de l'aspirant seguida d'una segona fase on es valora el projecte de direcció que recull la proposta directiva de l'aspirant en relació amb el projecte educatiu del centre. Un cop s'ha seleccionat l'aspirant, i aquest ha superat un programa de formació inicial o el té acreditat, és nomenat per un període de quatre anys. Per tant la successió en la direcció i el lideratge del centre és un procés administratiu en què no es pot actuar lliure ni directament per part del director sortint. Així doncs, la promoció de lideratges cal que sigui resultat dels objectius de centre durant el període de mandat de la direcció i no una acció intervencionista en el procediment de selecció.
 
La mateixa norma [DECRET 56/2007] estableix en el seu article 16 el procés de nomenament per a la direcció de centres públics de nova creació depenents del Departament d'Educació. En aquest cas, el director o la directora dels serveis territorials corresponent nomena el director o directora per un període de quatre anys, transcorregut el qual es proveeix el càrrec de director/a per concurs de mèrits, amb independència de l'avaluació que hagi obtingut la persona que ha exercit el càrrec. La designació ha de recaure en un professor o professora funcionari/ària de carrera que imparteixi algun dels ensenyaments encomanats al centre que reuneixi els requisits assenyalats i amb les excepcions previstes pel decret. El/La professor/a designat/ada ha de presentar, davant la direcció dels serveis territorials, un projecte de direcció que inclogui, entre altres, els objectius, les línies d'actuació i la seva avaluació abans del 31 de desembre del primer curs escolar d'exercici del càrrec. Si el professor/a designat/ada no n'està exempt/a, abans del nomenament haurà de superar el programa de formació inicial i per la seva banda, la Inspecció Educativa farà un seguiment específic de l'aplicació del projecte durant el primer any de mandat per tal de garantir la seva viabilitat. Tot i que no s'hi fa esment de forma específica, interpretem que a través d'aquest article 16 que es dona cobertura legal a la possibilitat de realitzar, com el cas de Blue Mountain, el disseny de les linies mestres de l'avantprojecte projecte educatiu de centres de nova creació. Aquestes propostes d'avantprojecte podem formar part, entre d'altres, dels criteris de valoració per a la dessignació del càrrec de director del nou centre per part de la direcció de serveis territorials d'educació.

Però tornem a Blue Mountain i el seu model organitzatiu influenciat pels principis del pensament sistèmic. Parlem ara de l'opció de configuració de l'organigrama de centre. Des de bon començament es va optar per potenciar l'estructura horitzontal de l'organigrama, decidint no compartimentalitzar les tasques i els rols del professorat. L'objectiu perseguit (coherentment amb una cultura d'aprenentatge organitzatiu, AO) era assegurar que tothom de la plantilla docent, des d'una perspectiva amplia pugués construïr una visió integral i holística del centre educatiu. Això vol dir, per exemple, que es va constituïr un organigrama de centre al marge d'estructures departamentals per matèries didàctiques i que els càrrecs unipersonals intermitjos (coordinacions i caps de departament) no es van assignar seguint la normativa de nomenaments establerta pel propi districte. Aquest opció organitzativa sembla que va representar de fet una font de discrepància continuada amb l'administració educativa fins que les normes educatives del districte van incloure aquesta possibiltat.

Seguint aquests plantejaments es van organitzar equips de professorat interdepartamentals amb representació d'alumnat. Aquests equips, que funcionen com una poderosa font d'aprenentatge, estan vinculats als processos clau de l'organització i la filosofia educativa de Blue Mountain. El nombre d'equips de processos clau ha anat variant amb el temps des dels deu inicials fins als quatre que indica Hargreaves en el moment de redactar el seu estudi:

  1. assessorament i avaluació
  2. revisió del currículum i l'educació des d'una perspectiva global
  3. reconeixement, actitud i moral
  4. tutorització grup/individual i orientació
Es requereix a tot el professorat a formar d'almenys un del equips de processos clau (EPC), 'Key process teams'. Aquests equips es troben amb una periodicitat mínima mensual, però també poden arribar-se a reunir setmanalment.Els equips son conduïts i coordinats per càrrecs unipersonals intermitjos (caps de departament i /o coordinadors). A més es constitueixen equips de gestió (EG), 'Management teams', de suport a les tasques derivades des gestió administrativa del dia dia dels equips de processos clau. Els EG son temporal ja que tenen una durada d'un màxim de dos mesos. Pensem que aquesta estructura té algunes semblances amb la metodologia d'equips de millora que segeueixen els models de gestió de la qualitat). Els coordinadors d'aquests equips de suport són voluntaris que tenen interés i/o experiència en la tasca que s'ha de duur a terme. Els caps d'equips de processos clau, juntament amb el director i el subidirector de Blue Mountain, conformen l'equip de lideratge (EL), 'Leadership team', del centre i es reuneixen setmanalment. Desconeixem si les funcions d'aquest equip de lideratge prodria assimilar-se al concepte tradicional d'equip directiu del centre i les seves competències com a òrgan col·legiat. En tot cas el seu funcionament no convencional s'assemblaria més al d'un equip consultiu, a través del qual els coordinadors EPC informen dels acords presos a l'equip directiu i actuen com una força integrant vital en el si de l'escola.
 

Organigrama funcional tradicional
fig.02. Diagrama simplificat del model tradicional d'un organigrama funcional per a un centre de secundària
 
Tot i aquestes singularitats estructurals, a Blue Mountain no han quedat exclosos en l'organigrama funcional de centre els clàssics departaments didàctics organitzats per matèries d'especialitat. Aquesta orientació de transversalitat curricular juntament amb la influència generada per un entorn d'integració avançada de les TIC i la composició multidisciplinar dels EPC, és una de les característiques que permet generar fortes relacions creuades interdepartamentals i actuar des d'una perspectiva global d'integració interdisciplinària del currículum. D'altra banda pel que fa a l'organització i participació de l'alumnat, Blue Mountain compta amb un parlament d'estudiants composat per representants de cada cada de tutoria. Aquesta assemblea es reuneix setmanalment per tractar diferents assumptes en la vida del centre. A més de la tutoria de grup, cada alumne és assignat a un professor-tutor segons un model de tutoria individualitzada permetent un seguiment més acurat del progrés de l'alumnat al llarg de la seva escolarització. La idea és que cada jove tingui un adult de referència, una cara amiga, al centre al qual adreçar-se per buscar consell i orientació.
 
fig.03. Diagrama simplificat del model d'organigrama funcional tipus xarxa emprat per Blue Mountain
 
Així el model de Blue Mountain vindria a configurar una estructura organitzativa propera a les jerarquies d'arquitectura social en xarxa tipus wirearchy (http://www.wirearchy.com/) (El neologisme wirearchy, derivat de dels termes wire i hierarchy, va ser introduït a finals dels noranta per John Husband [HUSBAND, J. 2001] per definir estructures en xarxa com "un fluxe dinàmic bidireccional de poder i autoritat basat en l'intercanvi d'informació, coneixement, confiança i credibilitat, permés per la interconnexió de persones i tecnologia" en contraposició a les estructures jeràrquiques clàssiques. Per saber més sobre el tema és recomanable la lectura de l'article "Wirearchy:término para definir estructura en red" de Fernando Santamaría [publicat en el seu bloc Gabinete de Informática, 2007/11/01: http://gabinetedeinformatica.net/wp15/category/poder/] ) o bé als principis del connectivisme exposats per George Siemens [SIEMENS, G. 2006 ] com a un nou paradigma de construcció (social) del coneixement. De manera que els paràmetres de disseny de les organitzacions que aprenen i les comunitats professionals d'aprenentatge serien coherents amb els plantejaments conceptuals d'alguns autors com Hiroshi Tasaka, en relació a les noves organitzacions sorgides de la revolució 2.0 , i que podem veure explicats breument en aquesta entrevista feta per la revista IF (http://www.infonomia.com/if/) i difosa a través del canal d'Infonomia a Youtube (http://www.youtube.com/infonomia):
 
 
Tot plegat, des de la posada en funcionament l'any 1994 de Blue Mountain, i amb el propòsit fonamental de garantir la sostenibilitat dels trets distintintius de l'escola, aquests plantejaments organitzatius van evolucionar fins a iniciar el desenvolupament d'una comunitat professional d'aprenentatge al centre a partir de l'any 1999. Però tan important com la idea de comunitat d'aprenentatge que subjau en la configuració de Blue, és l'extrema importància atorgada al clima relacional de l'organització i haver pensat l'escola com una comunitat emocional. En aquest sentit, l'èmfasi donat a les relacions i el caràcter del director fundador va resultar claus resseguint les linies de l'estil de lideratge afectiu que ens indica Jovell [JOVELL, A.J. (2007)]. Simpatia i empatia, prestant especial atenció a l'acollida i a la socialització del professorat. L'establiment de relacions presonals genuines de recoprocitat, més enllà de les accions de comunicació i d'informació entre els membres de la comunitat (alumnat, pares i professorat), procurant preocupar-se per l'estat físic, psíquic i emocional dels altres, és destacat per Hargreaves com un dels trets distintius més rellevant de l'estil innovador de la direcció de Blue Mountain. Promoure el desenvolupament professional de la mà de creixement personal i emocional, s'apunta doncs com una de les estratègies principals en el disseny organitzatiu del centre.
 
El relleu en la direcció de Blue Mountain, va continuar reforçant i ampliant l'àmbit relacional, el treball en equip, l'ajuda mútua i el suport personal i professional. Una cultura professional d'aquestes característiques, de complicitat relacional i confiança mútua, és essencial per facilitar els processos d'innovació educativa ja que permet adoptar riscos professionals i encoratjar l'experimentació metodològica. Equivocar-se forma part de l'aprenentatge, de qualsevol aprenentatge, també el del professorat. Per tant per millorar no s'ha de tenir por a l'error, a la crítica o al fracàs, i per evitar aquesta por cal el suport, la cura emocional, dels altres. Fer compatible la discrepància professional, sense renúnciar a la col·laboració, el treball en equip i el suport afectiu entre companys constitueix alguns dels grans reptes afrontats des de Blue Mountain. La implicació amb el projecte educatiu, tan a nivell professional com a nivell emocional, va esdevindre una de les armes més poderoses per a la cohesió social i la millora de la convivència al centre.
 
Certament que hom podria argumentar, que Blue Mountain representa una situació "idílica", una mena d'oasi professional però poc realista a l'hora de plantejar-se la seva transferibilitat a altres contextos. El propi procés de selecció de professorat que indicàvem més amunt, és difícilment aplicable al nostre sistema educatiu públic en les condicions actuals. I donat que disposar d'un equip de professorat fet a mida es podria considerar com una premisa determinant per a l'èxit model, , del fet de no disposar d'aquest equip s'hauria de deduïr que el model està comdemnat al fracàs. De fet quan l'equip docent inicial de Blue Mountain va començar a modificar-se, per trasllats, destinacions forçoses, amb incorporació de professorat nouvingut i que discrepava del model educatiu, també va ressentir-se pels canvis de persones i la conseqüent modificació de relacions socials al centre.
 
Però segons Hargreaves, això no ens hauria de preocupar en excés ja que les escoles innovadores sempre naveguen contra dificultats: atacs de gelosia, suspicàcies, pèrdua de lideratge i d'energia, disminució de l'entusiasme inicial, canvis en el suport polític i administratiu...etc. Blue Mountain no ha estat una excepció en aquest sentit, té problemes com tothom i també ha sofert dificultats, canvis legislatius i curriculars imposats que han erosionat amb el temps la proposta pedagògica del centre. La fragilitat i la sostenibilitat dels projectes educatius inicials sembla una problemàtica comú dels centres de nova creació. Del que es tracta és d'optar per un disseny organitzacional per contrarestar o minimitzar aquests efectes en el temps i que sigui capaç d'adaptar-se a les noves circumstàncies, transformant allò necessari mantenint a la vegada les essències definitòries del centre. Tenacitat, resiliència, capacitat d'autoreflexió, gestió de la qualitat i esperit de millora continua (kaizen), com els de Blue Mountain representen a parer de Hargreaves, i malgrat els arguments crítics, uns poderosos fonaments que permeten confiar en la sosteniblitat del model de comunitat professional com OA. Sens dubre, el cas de Blue Mountain ens proporciona importants lliçons per reflexionar.

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)