Recursos. Projecte Espurna

El projecte Espurna

Recursos per al treball en aules obertes Espurna, un projecte teleco.laboratiu d’atenció a la diversitat

Utilitzant la presentació que ha fet l’equip http://www.espurna.cat/

Espurn@ té la intenció de facilitar l'assoliment de les competències bàsiques i la plena integració de dos col·lectius especialment fràgils:el d'aules obertes i les aules d’acollida.

El projecte compta amb el concurs de tota la comunitat educativa, bàsicament alumnes i professors, per tal d'assolir aquests dos objectius generals. I ho fa tot apostant fort per dos conceptes fonamentals: el de comunitat i el de treball telecol·laboratiu.

Fer la força explosiva del concepte. Espurn@ hauria de contribuir a revolucionar moltes coses, principalment les metodologies docents que s'apliquen a les aules del nostre país, algunes de les quals necessiten un pla renove urgent. I creiem que les aules obertes i les d'acollida poden ser les protagonistes d'aquest procés, convertint-se en l'avantguarda del canvi.

Espurn@ com a porta d'entrada de noves metodologies i eines, d'integració equilibrada entre les tradicionals i les més pròpies de la societat del coneixement, adaptades al context escolar: webquest, caceres del tresor, activitats de georeferenciació, wikis, fòrums, aprenentatge telecol·laboratiu, georeferenciació, mindmapping, màquines virtuals, Second Life... introduint també Creative Commons per a protegir la propietat intel·lectual dels creadors de continguts docents i fomentar-ne la creació i l'ús compartit.

Espurn@ en el sentit d'empenta, d'energia, de vitalitat, de creativitat, de força, de rauxa, d'iniciativa, de vocació. Que ajudi a recuperar l'autoestima d'un col·lectiu (aules obertes i d'acollida) que massa sovint suporta el pes de l'atenció a la diversitat i la integració social i lingüística en els centres educatius.

Espurn@ com a l'ànima de la que ens parla Jarbas Novelino, i que ha d'estar present en tot projecte educatiu.

Espurn@ en el sentit de llum, de descoberta de noves possibilitats i del nou sentit que hauria de prendre la professió docent.

Espurn@ en el sentit d'esperança, perquè el projecte serveixi per fer una escola una mica més inclusiva.

Què ofereix Espurn@?

A l'Administració

Una eina ràpida, fàcil i efectiva de comunicació amb els diferents col·lectius professionals.

Una eina també ràpida, fàcil i efectiva de comunicació amb els usuaris directes (alumnes).

Un espai on publicitar actes i esdeveniments institucionals als col·lectius afectats.

El projecte Espurn@ dóna sentit al concepte de LIC (llengua i cohesió social).

Un espai per experimentar amb les TIC i les metodologies educatives de primera línia.

Un observatori excepcional per estudiar tendències i comportament dels docents i dels alumnes

davant d'una nova manera de treballar poc experimentada.

Al professorat

Un espai on compartir coneixement, idees, materials, formació i activitats.

Un espai que ofereix suficients elements que poden ajudar a articular una programació al voltant de les activitats que s'hi desenvolupen o bé s'hi proposen.

Un espai de comunicació, treball compartit i telecol·laboratiu entre els professionals i els assessors directes (Equips CLIC comarcals, EAPS, Serveis Educatius ...) i -en el cas dels plans d'entorn- amb tots els agents educatius que actuen com a interlocutors.

La possibilitat de trobar partners per a projectes comuns i compartits, tant en activitats presencials com virtuals.

La possibilitat de compartir recursos amb els centres propers (intercanvis presencials, compartir busos per a les sortides, etc.).

La possibilitat de trencar l'aïllament propi d'un col·lectiu que a l'educació secundària no té una ubicació estàndard en el seu centre (departament de Català? Departament d'Orientació? ... No ubicat a cap Departament ?).

Un espai ideal per a experimentar amb noves metodologies i estratègies d'aprenentatge.

Un espai d'intercanvi professional entre iguals (elaboració conjunta de plans d'acollida, etc.).

Un aparador i un amplificador de bones pràctiques educatives.

L'accés a una base de dades amb recursos educatius de qualitat i de fàcil accés (base de dades consultable a partir d'etiquetes o paraules clau).

Un espai per assabentar-se de manera ràpida, efectiva i immediata de les novetats metrològiques més importants.

La possibilitat de disposar automàticament, amb el sol fet de donar-se d'alta, d'un espai moodle d'aula que cada ensenyant pot personalitzar i adaptar a les seves necessitats i interessos.

Integra un plantejament basat en el constructivisme i que contempla les tesis sobre les intel·ligències múltiples de Howard Gardner.

A l'alumnat

La motivació que suposa treballar en un projecte d'aquestes característiques.

L'oportunitat de tenir a l'abast persones, activitats i informació que facilitin i accelerin el procés d'integració a Catalunya, ajudant a superar el dol migratori i altres trastorns emotius (especialment a partir del segon cicle de l'ESO).

La possibilitat de treballar sense dependre exclusivament de l'horari escolar (es poden desenvolupar

activitats des de casa, la biblioteca, el telecentre municipal, etc.). L'escenari educatiu deixa d'estar sotmès exclusivament a condicionats d'espai i de temps.

Una atenció personalitzada que en la majoria de propostes i d'activitats contempla la diversitat i els diferents ritmes d'aprenentatge.

La possibilitat de contactar i aprendre entre iguals.

La possibilitat de treballar valors com l'acceptació de les diferències, la tolerància, el respecte, etc.

La possibilitat de treballar les capacitats bàsiques a partir d'interessos més propers i oberts.

Una contribució important a l'eradicació del mal anomenat analfabetisme digital, i al bon ús de les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació.