L'Odissea en imatges
 

 
 
Els frescos de la vil·la Valmarana a Vicenza.
L'Odissea en imatges
L'Eneida als manuscrits vaticans
Troia i Kavafis
Troia i Juan de Arguijo.
Homer a la xarxa.
L'Eneida a la xarxa.
 

L'Odissea explica el viatge i les aventures d'Odisseu des que acaba la guerra de Troia fins que arriba a Ítaca i elimina els pretendents de la seva muller. El poema aplega una relació d'aventures fantàstiques de l'heroi, inspirades en el folclore troià i de les illes de la mar egea, però també explica el caos polític i econòmic que es viu en una polis quan es produeix la llarga absència del seu cabdill, que fomenta la conciliació entre els súbidts del seu territori.

Et proposem un treball de lectura de l'Odissea a partir de les obres plàstiques que s'hi han inspirat. Es tracta de localitzar el fragment de l'Odissea que explica les imatges proposades i identificar els personartges que protagonitzen cada escena amb l'ajut dels versos del poema. Per facilitar la trobada de cada fragment, us citem el cant i els versos on podeu trobar-lo.

S'han classificat les obres d'art en els següents blocs:

Nota: Encara no es disposen suficients traduccions d'Homer en català i castellà a la xarxa. Per tant, el millor és llegir alguna edició que hi hagi a la teva biblioteca. Tanmateix, per a una lectura d'urgència a la xarxa, clica aquí.  
   

 

Telemàquia, o el viatge de Telèmac (cants I-IV)

cant I, versos 345-364.
cant IV, versos 120 i ss.
cant II, versos 267-336.

 

Odisseu a l'illa dels feacis

cant VI, versos 1-250.
  • P. LASTMAN, Odisseu i Nausicaa. Oli (1619). Pinacoteca Antiga. Munic. Visita la pàgina de la Web Gallery of Art que te l'ofereix.
cant VI, versos 126-250.
  • CLAUDE LORRAIN, Odisseu salpa de l'illa dels Feacis. Oli (1646). Museu del Louvre. Paris. Pots veure la imatge que t'ofereix la Web Gallery of Art. Al cercador del museu, trobaràs informació sobre l'oli.
cant XIII, versos 1-124.

 

Penèlope i els pretendents

cant XIX, versos 137-163.

cant I, versos 324-364; cant XVI, versos 409-451; cant XVIII, versos 249-309.

 

Odisseu arriba a Ítaca

  • El retorn d'Ulisses. Col·lecció de frescos de la sala nupcial del Palau Milzetti (1805). Pàgina elaborada pel grup de 5è D del Liceu Torricelli de Faenza. S'hi poden trobar els motius següents:
    • El retorn de Telèmac (cant XVI, v. 1-224);
    • Odisseu reconegut pel seu gos (cant XVIII, v. 290-327);
    • Euriclea reconeix Odisseu (cant XIX, v. 361-475);
    • Euriclea desperta Penèlope (cant XXIII, v. 1-30);
    • Odisseu i Telèmac amaguen les armes al palau (cant XIX, versos 1-52);
    • Odisseu parla amb Penèlope (cant XIX, versos 100-163);
    • La prova de l'arc (cant XXI, versos 269 i ss.);
    • Repòs d'Odisseu després de la matança (cant XXIII, v. 342-343);
    • Odisseu i Penèlope s'adrecen al llit nupcial (cant XXIII, vers 253; versos 166-255 del mateix cant).
cant XXII.
cant XIX, versos 100-163.
cant XIX, versos 361-475.
 
P. LASTMAN, Odisseu i Nausicaa. Oli (1619). Pinacoteca Antiga. Munic. Imatge extreta de la Web Gallery of Art .
 
 
 
 
 
Euriclea desperta Penèlope. Detall d'un dels frescos de la Sala Nupcial. Palau Milzetti. Faenza. Imatge extreta d'una pàgina del Liceu Torricelli de Faenza
 
 
 
 
Odisseu dispara contra els pretendents. Detall d'un escifos de figures vermelles (c. 440).