Mòdul 6
Aplicacions educatives de full de càlcul

Pràctica 1234567
Pràctica optativa .7710

 

Pràctica optativa

Introducció

En aquesta pràctica optativa construireu un full de càlcul que simularà el llançament d'una moneda i, mitjançant un gràfic, representarà els diferents resultats obtinguts per poder observar com es van produint les diferents repeticions.Treballareu:

  • Aprofundiment de macros dissenyades amb Visual Basic.
  • Tractament de l'atzar amb botons de control més complerts.

Una possible solució és:
 

nnn

Consideracions prèvies

En aquesta figura hem reproduït una possible solució a una mida reduïda. Ja sabeu que segons la configuració de pantalla que tingueu, podeu modificar la mida de la part visible del full de càlcul modificant el percentatge que surt a la part superior dreta de la barra d'eines. Per altra banda, en aquesta pràctica aprofundireu una mica més en el disseny i enregistrament de macros, associades a botons, i la seva relació amb el llenguatge Visual Basic.
 

Desenvolupament de la pràctica

Construcció del full de càlcul

  • Seleccioneu un nou full del llibre MODUL6. Anomeneu-lo "Moneda". 
  • Modifiqueu l'amplada de les columnes per tal que, aproximadament, la B tingui 6 unitats i totes les altres fins a la columna AL 2 unitats. 
  • Introduïu els rètols del rang B2:B3, centrats i en negreta, i feu que els caràcters del rang B2:AK3 siguin Arial 8. 
  • Introduïu a la cel·la A1 la fórmula =ENTERO(2*ALEATORIO()). Aquesta fórmula treu aleatòriament els números 0 i 1. 
  • Introduïu a la cel·la C2 el número 1. 
  • Introduïu a la cel·la C3 la fórmula =SI($A1=0;-1;1). D'aquesta manera, quan el sorteig que s'efectua a la cel·la A1 doni un 0, a la cel·la C3 apareixerà un -1, mentre que el sorteig dóna un 1, a la C3 sortirà un 1 també. El que esteu fent és simular el llançament d'una moneda. Si a la cel·la C3 surt 1 entendrem que ha sortit cara. Si surt -1 voldrà dir que ha sortit creu. 
  • Seleccioneu el rang C2:C3 i a continuació estireu la selecció al rang C2:AK3 per fer la còpia sobre tot aquest rang. 
Amb totes aquestes accions heu aconseguit que en el rang C2:AK2 aparegui la successió 1, 2, ..., 35 que servirà per comptar les tirades. En canvi, en el rang C3:AK3 surten totes les cel·les amb el número 1 o amb el -1. Proveu de prémer diferents cops la tecla F9 i poden aparèixer 1 o -1, però totes les cel·les iguals. Encara no heu aconseguit l'objectiu, que és el de simular 35 llançaments d'una moneda. En realitat cada cel·la reflecteix el resultat del mateix llançament o sorteig. Per arribar a la simulació final caldrà construir dues macros amb els botons respectius, cosa que fareu més endavant.

Construcció del gràfic

Encara que el full no està complert del tot, aneu a construir el gràfic associat. Hem triat el tipus de gràfic que veieu en la figura per tal de ressaltar els diferents canvis que es produeixen entre "cara" i "creu". 

  • Seleccioneu el rang C2:AK3. 
  • Seguiu els passos habituals per fer el gràfic, tenint en compte els detalls següents: 
    • El tipus de gràfic ha de ser XY(Dispersión) amb el subtipus primer de la tercera fila. 
    • El gràfic no ha de tenir llegenda ni títols ni línies de divisió. 
    • El rang on ha de quedar el gràfic ha de ser el que es veu a la figura (aproximadament B4:AK12). 
    • Heu de deixar la zona anomenada Área de trazado sense color ni vores. 
    • És imprescindible fixar l'escala dels dos eixos. Cal que desactiveu, per tant, l'automàtic del Mínimo, Máximo i Unidad principal per a cada eix, en la corresponent fitxa Escala del menú Formato de ejes que apareix quan teniu seleccionat cada eix i premeu el botó dret del ratolí. Per a l'eix horitzontal, entreu en aquests apartats com a valors fixats 0, 35 i 1, respectivament. Per a l'eix vertical s'ha de fer el mateix amb els valors -1, 0 i 1. 
    • Canvieu el disseny dels punts del gràfic per tal que surtin rodons. Per fer-ho cal seleccionar els punts i prémer el botó dret del ratolí. Trieu, a continuació, l'opció Formato de serie de datos... | Tramas | Marcador i canvieu l'estil del punt. 
  • Premeu diferents cops la tecla F9 i observeu com canvia el gràfic. Evidentment, encara no s'aconsegueix l'efecte que es veu a la figura. 
Construcció de la macro Inici

Començareu a construir la primera de les dues macros. Aquesta macro esborrarà el contingut del rang C2:AK3 i, a continuació tornarà a introduir en el rang C2:C3 els continguts inicials. És possible que en aquest moment no veieu per quina raó necessitem aquesta macro. Quan funcionin totes dues entendreu millor el procés globalment. 

  • Accediu a Herramientas | Macro | Grabar nueva macro... 
  • Entreu com a nom de la macro Inici. Assegureu-vos que estigui activada l'opció En este libro en la casella Guardar macro en. Poseu algun comentari, si voleu, en Descripción. Premeu Aceptar
A partir d'aquest moment comença l'enregistrament de la macro. 
  • Assegureu-vos que està desactivada l'opció d'ús de referències relatives. El botó corresponent ha d'estar així:  . Si no és així, desactiveu-la. 
  • Seleccioneu el rang C2:AK3 i suprimiu el seu contingut amb la tecla Supr
  • Aneu a la cel·la C2 i entreu-hi el número 1. 
  • Aneu a la cel·la C3 i entreu-hi la fórmula =SI($A1=0;-1;1). 
  • Premeu la tecla F9. Amb aquesta acció provoquem un nou sorteig. 
  • Torneu a situar el cursor a la cel·la C3. Interessa que, al final d'aquesta macro, el cursor quedi situat en aquesta cel·la per enllaçar bé amb la macro següent. 
  • Acabeu l'enregistrament prement el botó de final de gravació, o bé accedint a Herramientas | Macro | Detener grabación
  • Dibuixeu el botó, de la manera habitual, col·loqueu-lo segons ens indica la figura i associeu-lo a la macro Inici que acabeu de construir. Poseu-li el nom Inici. 
  • Per poder provar-la, copieu primerament el contingut del rang C2:C3 sobre tot el rang C2:AK3 i, a continuació, premeu el botó Inici. 
Construcció de la macro Monedes

A continuació construireu la macro Monedes, que ja simularà el llançament successiu d'una moneda. 

  • Assegureu-vos abans que el mode de calcular sigui automàtic. Per això, accediu a Herramientas | Opciones i aneu a la fitxa Calcular. Activeu, si no hi està, l'opció Automático i premeu Aceptar. Això ho feu perquè en enregistrar la macro canviï efectivament d'automàtic a manual.
  • Accediu a Herramientas | Macro | Grabar nueva macro... 
  • Entreu com a nom de la macro Monedes. 
  • Assegureu-vos que estigui activada l'opció En este libro en la casella Guardar macro en. Poseu algun comentari, si voleu, en Descripción. Premeu Aceptar

  • Comença l'enregistrament de la macro. Assegureu-vos que està desactivada l'opció d'ús de referències relatives. El botó corresponent ha d'estar així:  . Si no és així, desactiveu-la. 
  • Accediu a Herramientas | Opciones i aneu a la fitxa Calcular. Activeu l'opció Manual i premeu Aceptar
  • Seleccioneu la cel·la B2 i premeu simultàniament Control i à. D'aquesta manera accediu a la última cel·la ocupada de la fila 2.
  • Activeu l'opció de referències relatives. El botó ha de quedar així: . A partir d'ara, necessitem que l'accés a totes les cel·les es faci tenint en compte la situació del cursor en cada moment. 
  • Seleccioneu el rang C2:C3. Copieu la selecció sobre D2:D3 estirant amb el cursor la selecció. D'aquesta manera apareix un 2 a D2, continuant la successió, i la fórmula de C3 s'ha copiat a D3. 
  • Porteu el cursor a la cel·la C3, premeu el botó dret del ratolí i trieu l'opció Copiar del menú que ha aparegut. 
  • Amb el cursor encara sobre la cel·la C3, torneu a prémer el botó dret del ratolí i trieu, ara, l'opció Pegado especial. A continuació activeu l'opció Valores, manteniu activada l'opció Ninguna i desactivades les altres opcions. Premeu Aceptar
Amb aquestes dues últimes accions heu aconseguit que la fórmula que estava a la cel·la C3 s'hagi copiat en la cel·la D3 i, a continuació, a la cel·la C3 heu deixat només el número que ja tenia sense la fórmula. D'aquesta manera en fer un nou sorteig només es modificarà el contingut de la cel·la D3 mentre que el de la C3 ja ha quedat fixat. Això és necessari per arribar a l'efecte gràfic que volem aconseguir.
  • Situeu el cursor sobre la cel·la D3 i premeu la tecla Esc per desactivar la selecció per a la còpia. 
  • Premeu la tecla F9 per provocar un nou sorteig. 
  • Desactiveu les referències relatives. El botó ha de quedar així: . D'aquesta manera el deixem com ha d'estar per defecte. 
  • Acabeu l'enregistrament prement el botó de final d'enregistrament, o bé accedint a Herramientas | Macro | Detener grabación
  • Dibuixeu el botó, de la manera habitual, col·loqueu-lo segons indica la figura i associeu-lo a la macro Monedes que acabeu de construir. Poseu-li el nom Moneda. 
  • Premeu uns quants cops el botó Moneda i observeu els resultats. Aneu en compte de no sobrepassar els 35 llançaments. Quan vulgueu tornar a començar, premeu el botó Inici. 
Millora de la macro Monedes

Si heu provat uns quants cops aquestes macros us haureu adonat que en prémer reiteradament el botó Moneda, el nombre de tirades i els resultats d'aquestes surten del rang que tenen assignat (C2:AK3). Aquest defecte es pot millorar, però, per fer-ho, haureu d'introduir directament una instrucció en Visual Basic. 

  • Accediu a Herramientas | Macro | Macros... (o premeu Alt + F8), seleccioneu la macro Monedes i premeu Modificar. Arribareu a una pàgina, semblant a la que podeu veure a continuació, on les accions de la macro estan escrites en Visual Basic:


Tot aquest text  l'ha anat escrivint l'Excel a mida que anàveu fent les accions corresponents a la macro Monedes. 

El que fareu a continuació és introduir una instrucció per tal que no repeteixi el procés de la macro Monedes en arribar a la cel·la AK2.

  • Busqueu el principi de les instruccions de la macro Monedes i poseu el cursor al principi de la frase With Application. Premeu les tecles ¿  i á. S'haurà creat una línia en blanc. Escriviu If [AK2]<>"" Then Exit Sub. Amb aquesta instrucció esteu exigint que si la cel·la AK2 no és buida deixi de funcionar la macro.  Aquesta instrucció que heu introduït és molt semblant a la fórmula del =SI( ; ; ) condicional que heu fet servir en els fulls de càlcul. 
Una vegada introduïda aquesta modificació, caldrà tornar al full de càlcul Moneda. 
  • Premeu el botó Inici i, a continuació, premeu moltes vegades el botó Moneda. Si tot s'ha fet correctament, quan s'arriba al llançament 35, encara que s'insisteixi amb aquest botó, no es produeix cap nova acció. Per tornar a començar cal prémer un altre cop el botó Inici. 

  • Aneu repetint l'experiència i observeu els diferents perfils gràfics que van sortint. 
Detalls estètics

A continuació podeu millorar l'aspecte del full de càlcul. 

  • Entreu a la cel·la N14 la fórmula =SI(A1=0;"Creu";"Cara"). Així sortirà en pantalla el resultat com si es llancés una moneda. 
  • Seleccioneu el rang N14:O14 i premeu el botó dret del ratolí. 
  • Trieu l'opció Formato de celdas i de la fitxa Alineación activeu l'opció Centrar en la selección a l'apartat Horizontal. Premeu Aceptar
  • Acabeu els detalls de forma i color que es veuen en la figura. 
Quan acabeu de fer servir el botó Moneda, és convenient que torneu a activar l'opció Herramientas | Opciones | Calcular | Automático per a futurs càlculs. 
  • Deseu el full de càlcul.