Dissenyem una enquesta

Icona iDevice Què volem saber dels nostres companys i companyes?
enquesta f Procediment de recollida d’informació, normalment mitjançant un qüestionari, que té per objectiu obtenir dades sobre un determinat fenomen i que, generalment, s’adreça a una mostra de població com a objecte d’estudi. Per exemple, l’Enquesta industrial d’empreses. [inferència estadística]
(Del glossari estadístic de l'IDESCAT)

Abans de començar el treball és important que tinguem unes bones preguntes. Això vol dir que les preguntes ens han d'interessar. Per això, cada persona redactarà la seva pregunta. Llavors posarem totes les preguntes en comú i redactarem l'enquesta.

Aquesta activitat pot ocupar els darrers 20/30 minuts d'una classe. És convenient escollir un/una alumne/a "secretari/a" que s'encarregui de recollir les preguntes, acabar de polir l'enquesta definitiva (que no ocupi més de dues cares d'un full), imprimir-la i fer les fotocòpies necessàries (cinc per cada persona de la classe, per exemple).

Tipus de preguntes: poden ser de resposta oberta o tancada. Per facilitar la feina, seria convenient posar poques preguntes de resposta oberta, i redactar la majoria de preguntes de resposta tancada.

Per a les preguntes de respota tancada (la majoria) cal preveure les diferents opcions de resposta, per facilitar la recollida de dades. Per fer-ho correctament, caldria passar una enquesta prèvia a una petita mostra de persones, per veure quines són les opcions de resposta que podem esperar i en funció d'aquestes repostes, modificar si cal el redactat de les opcions de resposta. Però com que el temps és sempre un recurs escàs, ens saltarem aquest punt i passarem a redactar l'enquesta directament.

Preguntes que no poden faltar són l'edat, el curs, i el sexe. Cada pregunta correspon al que s'anomena una variable (perquè les respostes, que són els valors de la variable, "varien"). Si les respostes són numèriques tenim una variable quantitativa, com per exemple l'edat. Si les respostes no són numèriques, tenin una variable qualitativa, com per exemple el sexe.

Almenys la meitat de les preguntes haurien de ser de resposta numèrica, és dir haurien de ser variables quantitatives.

variable f Característica, qualitativa o quantitativa, dels elements d’una població, que pot prendre una sèrie de valors; per exemple, el sexe és una variable qualitativa que pren els valors “home” i “dona” i l’edat és una variable quantitativa que pot prendre valors més grans o iguals a 0. [conceptes bàsics] Vegeu animació
(Del glossari estadístic de l'IDESCAT)

Cal remarcar que les respostes a una enquesta d'aquesta mena han de ser sempre confidencials. No és poden preguntar dades que puguin identificar les persones com ara el nom.

Més informació: què és l'estadística? de la web de l'IDESCAT

Qüestions pràctiques:

Podem començar l'activitat amb una pluja d'idees:

Opció A - Treball amb pissarra: escrivint a la pissarra (clàssica o digital) les preguntes que l'alumnat proposi de paraula.

Opció B - Treball amb eines web: recollint les preguntes de l'alumnat en un document de GoogleDocs compartit.

Un cop tenim totes les preguntes, s'han de classificar, ordenar i redactar-les adequadament. Ho podem fer col·laborativament, amb el mateix document de GoogleDocs que hem usat per recollir les preguntes, si és el cas, o encarregant d'aquesta tasca al secretari o secretaria, qui després en farà les còpies i les numerarà per distribuir les enquestes.