Recapitulem!
Com hem aconseguit un treball d'estadística "10"?
- Hem participat en el disseny d'una enquesta entre tota la classe per saber alguna característica de la població "alumnat de l'institut", aportant la nostra pregunta i fent matisacions a les preguntes dels companys i companyes.
- Hem recollit cinc enquestes (mostra), individualment, cada persona.
- Treballant per parelles, hem entrat les respostes de les nostres deu enquestes en un formulari de GoogleDocs, i al final hem accedit al full de càlcul del formulari amb totes les dades "en brut", que contenia moltes variables (columnes) i molts registres (files).
- Hem escollit quatre variables per estudiar (almenys dues d'elles quantitatives), a més de les variables edat, sexe i curs. Hem copiat les columnes corresponents en un nou full de càlcul que hem desat amb els nostres noms. A partir d'aquest document hem fet la resta del treball.
- Hem calculat els principals paràmetres estadístics de centralització i de dispersió, fent ús de les funcions del full de càlcul.
- Hem organitzat les dades en taules de freqüència i taules creuades.
- Hem fet diferents tipus de gràfics per visualitzar les dades i les relacions entre les variables. Els gràfics representen les dades de manera percentual i contenen els títols (noms de les variables) i els valors percentuals visualitzats. Almenys hi ha un gràfic de barres fet a partir de taules creuades que ens permet veure relacions, o no, entre variables.
- Hem redactat les conclusions en un nou document (informe) on hem posat un títol adient, diferents subtítols i hem inserit gràfics aclaridors. Almenys hem fet quatre observacions rellavants, pel que fa a la naturelesa de les dades recollides i de la població observada.
- Totes les conclucions estan basades en les dades, en els paràmetres estadístics calculats i en les observacions dels gràfics que hem inclòs en l'informe.
- Hem presentat l'informe sense faltes d'ortografia i organitzat de manera clara i entenedora. En algun lloc dins l'informe hem escrit els noms dels dos autors o autores, el nom del centre i el curs i hem compartit l'informe amb la resta de la classe.
Referències
- Web del IDESCAT - Institut d'Estadística de Catalunya
- Estadística amb ordiandor de Pep Bujosa i Antoni Gomà
Una manera diferent de representar moltes dades:
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License
Treball d'Estadística