Recapitulem!

Com hem aconseguit un treball d'estadística "10"?
  1. Hem participat en el disseny d'una enquesta entre tota la classe per saber alguna característica de la població "alumnat de l'institut", aportant la nostra pregunta i fent matisacions a les preguntes dels companys i companyes.
  2. Hem recollit cinc enquestes (mostra), individualment, cada persona.
  3. Treballant per parelles, hem entrat les respostes de les nostres deu enquestes en un formulari de GoogleDocs, i al final hem accedit al full de càlcul del formulari amb totes les dades "en brut", que contenia moltes variables (columnes) i molts registres (files).
  4. Hem escollit quatre variables per estudiar (almenys dues d'elles quantitatives), a més de les variables edat, sexe i curs. Hem copiat les columnes corresponents en un nou full de càlcul que hem desat amb els nostres noms. A partir d'aquest document hem fet la resta del treball.
  5. Hem calculat els principals paràmetres estadístics de centralització i de dispersió, fent ús de les funcions del full de càlcul.
  6. Hem organitzat les dades en taules de freqüència i taules creuades.
  7. Hem fet diferents tipus de gràfics per visualitzar les dades i les relacions entre les variables. Els gràfics representen les dades de manera percentual i contenen els títols (noms de les variables) i els valors percentuals visualitzats. Almenys hi ha un gràfic de barres fet a partir de taules creuades que ens permet veure relacions, o no, entre variables.
  8. Hem redactat les conclusions en un nou document (informe) on hem posat un títol adient, diferents subtítols i hem inserit gràfics aclaridors. Almenys hem fet quatre observacions rellavants, pel que fa a la naturelesa de les dades recollides i de la població observada.
  9. Totes les conclucions estan basades en les dades, en els paràmetres estadístics calculats i en les observacions dels gràfics que hem inclòs en l'informe.
  10. Hem presentat l'informe sense faltes d'ortografia i organitzat de manera clara i entenedora. En algun lloc dins l'informe hem escrit els noms dels dos autors o autores, el nom del centre i el curs i hem compartit l'informe amb la resta de la classe.

Referències

Una manera diferent de representar moltes dades: