Fem un estudi estadístic

Del treball de Gerard Marull i Mohammed Choho
Curs 2005/06
|
Els comanys i companyes de l'institut són molt importants en les vostres vides. Esteu passant junts una etapa clau per a vosaltres. Com és l'alumnat del centre? Quins són els seus gustos? Què fan a les hores lliures? Els agrada l'institut? Què farien per millorar-lo? Quines idees tenen sobre el seu futur? Són preguntes que sovint tots ens fem. I per contestar-les parlem amb els companys, preguntem, fem coses junts, i ens formem la nostra opinió. Però, si volem ser precisos i treure conclusions ajustades a la realitat, hi ha una sèrie de tècniques i procediments per plantejar preguntes, recollir informació, fer càlculs i gràfics i treure informes fonamentats en dades. |

Fer un treball estadístic i redactar un informe sobre els aspectes que volem conèixer dels nostres companys i companyes d'institut:
- Dissenyar una enquesta
- Escollir una mostra i passar l'enquesta
- Tabular les dades recollides
- Distingir variables estadístiques quantitatives i variables qualitatives (categòriques).
- Calcular paràmetres estadístics de centralització i de dispersió, per a mostres de variables numèriques (quantitatives)
- Fer taules de freqüències
- Fer taules creuades de dues variables (taules de contingència)
- Fer gràfiques de diferents tipus i interpretar-les tenint en compte els paràmetres calculats
- Redactar un informe amb les conclusions

- Disseny de l'enquesta, entre tota la classe. Què volem saber sobre els nostres companys
d'institut? - Selecció d'una mostra. A qui enquestarem?
- Recollida de dades. Treball individual. Cada alumne/a demana a cinc persones que contestin el formulari de l'enquesta.
- Tabulació de les respostes en un full de càlcul, treballant per parelles (aquesta etapa la trobarem feta si utilitzem un formulari d'Interent per recollir les respostes).
- Càlcul de paràmetres estadístics, recomptes de freqüències, taules creuades i gràfics. Treball per parelles, amb el full de càlcul, partint del document conjunt amb totes les enquestes recollides. Cada parella treballarà unes quantes variables, no totes.
- Redacció d'un informe, per parelles.
- Posada en comú de tots els informes.
Els millors informes, per interessants, ben fets i ben presentats, es podran publicar a la web del centre o al blog de la classe...
Aquesta seqüència didàctica forma part d'un treball de creació, empaquetat i catalogació de material educatiu en format digital estàndard, desenvolupat per Victòria Oliu Subiranas, gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'educació de la Generalitat de Catalunya. Resolució EDU/2760/2010, de 6 d'agost, (DOGC 5702 - 27.8.2010) S'utilitzen recursos i animacions de la web "Aprèn estadística" de l'IDESCAT, animacions creades per Raül Fernàndez i apunts d'un curs d'estadística de Pep Bujosa i Antoni Gomà. |
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License
Treball d'Estadística