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		LLIBERTAT I MECANICISME  | 
		
		 
		Enllaços  | 
	 
	
		
		 
		 
		Descartes resolgué l’enfrontament entre llibertat 
		i determinisme afirmant que l’ànima era lliure, però que el cos-màquina 
		estava determinat per lleis físiques 
		 
		Per quines raons Descartes reactiva el dualisme antropològic (cos-ànima), 
		que obre molts problemes, i renuncia a la visió més unitària de l’ésser 
		humà, la d’Aristòtil? La raó principal seria la defensa de la llibertat 
		humana. El COS, com tota cosa extensa, com tota la matèria, està 
		governat per lleis mecàniques que el determinen, de la mateixa manera 
		que està governada una màquina com el rellotge. Així, el comportament de 
		tots els cossos, de tota la natura, és expressable amb lleis mecàniques 
		i deterministes. 
		 
		Si el jo pensant no fos una substància completament separada i 
		deslligada del cos, no hi hauria lloc per a la llibertat, el 
		comportament humà seria com el d’una màquina, cosa que de cap manera 
		volia acceptar Descartes. La llibertat és un bé que Descartes proclamà, 
		només perquè era lliure ha pogut dubtar de tot. L’ànima és una 
		substància que de cap manera es pot sotmetre a les lleis mecàniques i 
		deterministes que regeixen el cos. 
		 
		El mecanicisme que es desprèn del dualisme antropològic (en què l’ànima 
		és lliure i el cos està determinat per lleis mecàniques) tingué 
		implicacions de tota mena, positives i negatives. D’una banda, estimulà 
		la recerca biològica, fisiològica i mèdica. Les màquines es poden 
		desmuntar, i si el cos és simplement una màquina, puc dur a terme tota 
		mena de disseccions en cossos humans; aquesta idea afavorí en gran 
		manera l’avenç de la medicina. 
		 
		D’altra banda, si tota la matèria i tota la natura són considerades una 
		màquina, una realitat d’ordre inferior al pensament, aleshores, la 
		natura queda a disposició i al servei de l’ésser humà. L’ésser humà pot 
		fer el que vulgui tant de la matèria com dels animals, ell n’és l’amo i 
		senyor; una posició allunyada de l’ecologisme dels nostres dies. En 
		certa manera, el mecanicisme de Descartes impulsà una actitud poc 
		respectuosa envers la natura. 
		 
		 
		Anem a la 
		wikipedia 
		 
		 
		El mecanicismo 
		es la doctrina según la cual toda realidad natural tiene una estructura 
		comparable a la de una máquina, 
		de modo que puede explicarse de esta manera basándose en modelos de 
		máquinas. Como concepción filosófica reduccionista, el mecanicismo 
		sostiene que toda realidad debe ser entendida según los modelos 
		proporcionados por la mecánica, e interpretada sobre la base 
		de las nociones de materia y movimiento. El
		reloj 
		fue durante mucho tiempo el prototipo de máquina (que por una parte liga 
		el tiempo con el espacio que debe recorrer el péndulo o las agujas de su 
		esfera), aparecido como el modelo de las concepciones mecanicistas de 
		los siglos XVII hasta mediados del siglo XIX. Se trata de una metáfora 
		radical, porque constituye no sólo un modo de entender la física de los 
		cuerpos, es decir lo que se llamó mecánica moderna, sino una verdadera 
		filosofía, es decir una concepción del mundo en su conjunto. 
		 
		 
		La imagen mecanicista del mundo se apoyaba fundamentalmente en el 
		principio de causalidad 
		por el que se consideraban regidos todos los fenómenos que describe la 
		física clásica. Pero el problema del determinismo mecanicista que 
		ponía en entredicho la libertad humana, 
		condujo a considerar que toda máquina pertenece inevitablemente al mundo 
		inorgánico y, por tanto, toda analogía con los seres vivos era ficticia. 
		El mecanicismo tendió a abandonar el carácter ontológico para adoptar la 
		forma epistemológica. Es decir, no se trataba tanto de afirmar que el 
		mundo es una máquina, ni tan sólo una máquina extremadamente compleja, 
		sino que se trataba simplemente de concebirlo y explicarlo como si lo 
		fuera, es decir, a partir de las leyes de la mecánica sin presuponer por 
		ello el carácter mecánico de lo real. Ello dio lugar a un mecanicismo 
		metodológico y al ideal de poder constituir una única ciencia basada en 
		los principios de la mecánica. 
		 
		El mecanicismo refleja los cambios en la mentalidad 
		que se operaron a partir del desarrollo del comercio y la producción 
		manufacturera y el desarrollo de la burguesía, en los siglos XVI al 
		XVIII. Ello llevó implícito nuevos conocimientos y la 
		necesidad de una mayor compresión de la naturaleza 
		teniendo lugar una revolución en las ciencias naturales . Descartes, 
		Newton, etc. 
		 
		Este cambio en las relaciones de producción, precedido de la reforma 
		Luterana y del Calvinismo de los siglos XV y XVI, acompañado del 
		descubrimiento del nuevo mundo, cambio por fuerza, trastocando la 
		inmutabilidad del mundo conocido por la idea de un mundo en 
		movimiento, aunque este movimiento, 
		una vez empezado con el primer impulso, fuera también inmutable. 
		Los planetas giraban describiendo sus órbitas en un movimiento cíclico 
		repetitivo y eterno. 
		 
		 
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