| 
		 LA CIUTAT DELS INFANTS 
IDEES PER UNA CIUTAT MÉS HUMANA 
Francesco 
Tonucci 
 
 
Pàgina 16: “Jocs de vorera”. 
 
Pàg. 25: La ciutat ha renunciat a ser un lloc de trobada i d’intercanvi i ha 
optat per la separació i l’especialització com a nous criteris de 
desenvolupament. La separació i l’especialització dels espais i de les 
competències: llocs diferents per a persones diferents, llocs diferents per a 
funcions diferents. 
 
Pàg. 27: No hauríem d’oblidar que les escales han estat des de sempre un lloc 
privilegiat per al joc, com ho han estat també les porteries i els patis; i els 
adults, per la seva banda, sempre havien estat comprensius i havien tolerat 
pacientment aquell xivarri sa, encara que de vegades molestés una mica, dels 
infants quan juguen. 
 
Per a aquests petits i vells presoners, ara s’han inventat els balcons, uns 
altres espais separats, allunyats i ficticis. 
 
Pàg. 28: La degradació fa que la ciutat sigui un lloc inhòspit, de manera que 
ens defensem construint indrets segurs, protegits, on puguem passar 
tranquil·lament el nostre temps de lleure.... (...) Això val tant per a 
l’hospital com per al camp de futbol, el gran museu o el campus universitari... 
 
Pàg. 29: Els serveis, pensats per als adults, no serveixen per a l’infant. Si li 
traiem el petit espai que té per jugar a sota de cada i l’hi tornem a donar, 
encara que sigui multiplicat per cent i molt més bonic, a un quilòmetre de 
distància (segons la lògica de la separació i de l’especialització), el que 
haurem fet és treure-l’hi, i punt. (...) Al parc, si és lluny, no podrà anar-hi 
tot sol, caldrà que l’acompanyi algun adult i, per tant, s’haurà d’adaptar als 
horaris d’aquest adult. 
 
Pàg. 30: Els adults ens hem oblidat d’una cosa essencial: que el joc té 
moltíssim amb el plaer, i que el plaer es conjuga molt malament amb el control i 
la vigilància (No aplanar les zones de jocs, no hi ha amagatalls; els gronxadors 
i altres aparells, així com els espais han estat dissenyats i pensats pels 
adults: repetitius, activitats poc motivadores etc...) 
 
Pàg. 34: Abans s’invertia quasi tot en la ciutat, en l’interès públic. Les cases 
eren modestes, se’n feia només l’ús indispensable. El vertader “habitatge” era 
la ciutat, que havia de ser bonica, acollidora, apta per passejar-s’hi., per 
trobar-se amb l’altra gent, per anar a comprar, per jugar-hi... Ara, però, la 
tendència s’ha invertit: s’esmercen diners en l’àmbit privat, en la casa, que 
convertim cada vegada més en un refugi i una fortalesa. 
 
Fins ara, i sobretot en els darrers decennis, la ciutat ha estat pensada, 
projectada i valorada prenent com a paràmetre un ciutadà mitjà amb les 
característiques d’adult, mascle i treballadors, que corresponen al prototip de 
l’elector cap de família. Això ha fet que la ciutat perdés els ciutadans no 
adults, no mascles i no treballadors, que han passat a ser ciutadans de segona 
categoria, amb menys drets o sense cap dret. (...) Per agafar l’autobús o el 
tren cal estar en bona forma física i ben entrenats, perquè s’ha de superar un 
desnivell inicial de gairebé mig metre. Un infant, una persona gran o 
senzillament una dona amb la faldilla estreta, poden fracassar en l’intent. 
 
L’infant com a paràmetre 
 
Substituir el ciutadà mitja, adult, mascle i treballador, per l’infant. 
 
Pàg. 37: Es tracta d’aconseguir que l’Administració posi els ulls a l’alçada 
dels infants, per no perdre de vista ningú. (...) Cal imaginar-se que, quan la 
ciutat estigui més adaptada als infants, estarà també més adaptada a tothom. 
 
Pàg. 57: Els infants tenen la paraula. 
 
La primera decisió, la més important que cal prendre, és donar als infants el 
paper de protagonistes, concedir-los la paraula, permetre’ls que s’expressin, 
que hi diguin la seva. I, d’altra banda, nosaltres, els adults, hem de saber-los 
escoltar, hem de sentir el desig d’entendre’ls i tenir la voluntat de prendre 
seriosament en consideració tot allò que diuen els nens i les nenes. 
 
Ningú no pot representar els infants sense preocupar-se de consultar-los, 
escoltar-los i fer-los partícips de les decisions. Fer parlar els infants no vol 
dit, però, demanar-los que resolguin els problemes de la ciutat, perquè els hem 
creat nosaltres, i no ells, aquests problemes; vol dir que hem d’aprendre a 
tenir en compte les seves idees i les propostes que ens facin. 
 
Els adults haurien de tenir una orella “verda”  
(en el sentit 
d’immadura, no tant desenvolupada) per saber escolar els infants: 
 
Un dia dalt del tren que puja a Vall d’Userda 
vaig veure pujar un home amb una orella verda. 
Ja no era gaire jove, de fet era senyor, 
ben gran, tret de l’orella, que li era tot verdor. 
Ràpid vaig canviar de lloc per veure’l bé 
i estudiar aquell fenomen tal com s’ha de fer. 
Senyor, que jo li dic, vostè té certa edat, 
d’aquesta orella verda, en treu cap resultat? 
Cortès em va respondre: Ja pot dir que sóc un vell 
De jove ja no em queda sinó aquest tros de pell. 
És una orella nena, la tinc per’xi gaudir 
de veus que la gent gran no es vol parar a sentir. 
Escolto bé el que diuen ocells, arbres i vents, 
els núvols que es desplacen, les pedres i els torrents. 
Els nens també els entenc, quan diuen certes coses 
que per la gent madura no són altre que noses. 
Això va dir el senyor amb una orella verda 
un dia dalt del tren que puja a Vall d’Userda. 
 
(Francesco Tonucci “Amb ulls de nen”.  1989) 
 
Pàg. 60: Demanar als infants que projectin espais i estructures reals per a la 
ciutat, amb la col·laboració de tècnics (urbanistes, arquitectes, psicòlegs, 
etc.) no significa de cap manera delegar en els infants la responsabilitat dels 
projectes, que naturalment ha de recaure sempre en qui tingui la titulació 
necessària 
 
Pàg. 63,64: Que els infants puguin sortir tots sols de casa (...) Per què és tan 
important poder sortir de casa? 
 
Pàg. 65: Sortir de casa, recórrer els carrers en solitari, conèixer-ne 
l’ambient, és una necessitat important per al creixement no sols social, sinó 
també cognitiu, de l’infant. Caminar, passejar, és un plaer per als adults, una 
cosa gratificant que ens permetem de tant en tant; per als infants, en canvi, és 
una necessitat. Cada vegada més, en comptes de desplaçar-nos el que fem és 
traslladar-nos d’un lloc a un altre ... Capficats en aquestes preocupacions, 
intentem arribar com més aviat millor al nostre lloc de destinació. 
 
Però els infants es comporten d’una manera ben diferent. Ells viuen els 
desplaçaments com una successió de moments presents, cadascun dels quals és 
important per ell mateix: demana d’aturar-se, d’establir un contacte amb algú 
altre, amaga una sorpresa... Sovint, els adults no es mostren gens comprensius 
davant d’aquest tarannà dels petits i els fan recomanacions tan poca-soltes com 
ara: “No et paris a cada moment!”, “No perdis el temps!”... No s’adonen que és 
precisament en el temps perdut on un infant es fa gran. 
 
 
Pàg. 66: Viure experiències pròpies 
 
Abans, el temps dels infants es repartia clarament entre el temps formal, el de 
l’obligació –el de l’escola, els deures...-, i el temps informal, el del plaer 
–el del joc, el “temps lliure”. L’infant s’administrava autònomament aquest 
temps i, si no transgredia les normes socials, podia fins i tot allunyar-se de 
casa i trobar-se amb qui volgués per jugar al que li vingués de gust. Era el 
temps de les experiències personals, les que incitaven les nenes, i sobretot els 
nens, a explorar l’entorn, conèixer-ne els secrets... 
 
Actualment, el temps lliure dels infants ja no existeix. (...) Les mares, per la 
seva banda, s’han convertit en una mena de taxistes, i es passen les tardes 
acompanyant els fills amunt i avall, i esperant-los a la porta del gimnàs, de la 
piscina o de la parròquia. 
 
Pàg. 68: L’escola –almenys així ho pregonàvem els bons pedagogs i els bons 
mestres- havia de ser el lloc on les experiències personals dels alumnes podien 
confrontar-se i elaborar-se, per obtenir-ne plegats, alumnes i ensenyants, nous 
coneixements. Aquest és el sentit d’experiències didàctiques importants com ara 
el “text lliure” i el “text col·lectiu”. 
 
S’entén per “text lliure” la redacció totalment voluntària d’un text breu que 
documenti un esdeveniment o una experiència que l’alumne hagi viscut fora de 
l’escola i que consideri interessant per als companys. Cada dia es reserva, a 
classe, una estona per a la lectura, la discussió i l’elaboració col·lectiva 
dels textos lliures, els millors dels quals es publicaran al butlletí escolar. 
Val la pena de constatar la profunda diferència que hi ha entre aquesta proposta 
i la de les “sentències” que malauradament encara no ha desaparegut del tot, 
consistent a demanar als alumnes que escriguin qualsevol cosa (per exemple, deu 
frases o “sentències” sobre la primavera, sobre la mare o sobre el que ells 
vulguin), que no tenen cap destinatari (perquè seria absurd llegir a classe 
dues-centes o dues-centes cinquanta frases sense cap interès), però que han 
d’estar correctament redactades, cosa que atempta contra el principi més 
elemental de la comunicació. Per “text col·lectiu”, en canvi, s’entén la suma de 
contribucions personals per tal d’aconseguir de manera col·lectiva un text més 
ric i, més complex, que no és de ningú en concret, sinó de tots els qui hi ha 
contribuït. 
 
Pàg. 69: Sentim dir molt sovint que els infants d’avui no expliquen res. Potser 
és perquè no tenen res que explicar, perquè els adults que els acompanyen i els 
vigilen tothora ja ho saben tot! És molt important, doncs, que l’infant pugui 
sortir tot sol de casa des dels primers anys, i que assumeixi el risc i el plaer 
d’alliberar-se de les seguretats domèstiques; ha de poder baixar al carrer, anar 
a trobar-se amb un amic, posar-se d’acord amb ell sobre el joc a què volen jugar 
i sobre les seves regles, descobrir amb ell la natura i els objectes i criticar 
el comportament dels adults; també han de poder córrer plegats alguns riscos, 
proporcionals a les seves forces, superar obstacles, afrontar i resoldre 
conflictes. L’infant ha de poder tornar a casa cansat, brut, excitat, amb moltes 
ganes d’explicar allò que els pares no saben. Aquesta experiència, sens dubte 
complexa des de tots els punts de vista, l’haurien de poder viure tots els 
infants a partir dels tres o quatre anys; en canvi, avui dia només està a 
l’abast, i no sempre, dels nens de més de deu anys... 
 
Pàg. 69-70-71: Sobre els accidents domèstics. 
 
I és que abans, a casa, s’hi estava el temps estrictament indispensable: per 
menjar, dormir, fer els deures i, de tant en tant, ajudar la mare a fer les 
feines domèstiques; els riscos, si de cas, es trobaven a fora. (...) Actualment 
es promouen, fins i tot a escala internacional, programes d’estudi sobre la 
seguretat domèstica. Em declaro absolutament contrari a aquests projectes si 
tenen per finalitat donar-nos, als adults, la tranquil·litat de poder deixar els 
fills tots sols a casa moltes més estones que no pas ara.  
 
Cal fer de manera que els infants no hagin de quedar-se a casa més de 
l’imprescindible, que puguin sortir, que puguin arriscar-se, que aprenguin a 
defensar-se tots sols dels perills. El risc és un component necessari del 
desenvolupament: esgarrinxar-se un genoll, saber escapolir-se d’un parany 
preparat pels companys, córrer, saltar, enfilar-se..., són riscos sans que un 
infant està en condicions de controlar, i que l’ajuden a créixer; però també és 
sa que sàpiga vigilar abans de travessar un carrer, mirant que no passin cotxes, 
i que aprengui a valorar la relació velocitat-distància. 
Del conflicte irresoluble de 
la televisió. 
 
Deixem-los sortir perquè es trobin amb els amics i juguin plegats: així haurem 
resolt també un problema educatiu greu. 
 
Del problema de la televisió, igual que del de la casa, es parla i es parla per 
trobar solucions noves i idees que permetin millorar la programació destinada al 
públic infantil. (...) No vull una televisió millor si amb això es dóna peu als 
adults perquè deixin més estona els fills entre els braços d’una vetlladora tan 
còmoda i barata, amb la seguretat afegida que només veuran bons programes 
 
Pàg. 73: L’infant com a indicador ambiental 
 
En el context de la ciutat, l’infant pot ser considerat un indicar ambiental 
molt sensible: si hi trobem infants que juguen, que passegen tots sols, vol dir 
que la ciutat és sana; en canvi, si no hi trobem infants, significa que la 
ciutat està malalta. 
 
Una ciutat on els infants són al carrer és una ciutat segura, no sols per a 
ells, sinó també per a les persones grans i els minusvàlids, per a tothom. La 
seva presència anima altres infants a imitar-los, i representa un fre per als 
cotxes i altres perills externs. El carrer desert, en canvi, és perillós per a 
l’infant que el travessa, perquè l’automobilista no espera trobar-se’l allà, no 
el preveu; i és perillós per a tothom, perquè facilita la criminalitat i esdevé 
insegur. 
 
Pàg. 74: 
 
La barrera física esdevé una barrera psicològica i cognitiva, limita el camp de 
l’infant, limita el seu desenvolupament espacial i afectiu. És, per dir-ho d’una 
altra manera, com si a l’infant li traguéssim la meitat de les seves joguines, 
li tapéssim la meitat de la pantalla del televisor o li talléssim pel mig un 
llibre de text. 
 
En la ciutat d’avui un recorregut a peu és una aventura: voreres ocupades per 
cotxes mal aparcats o per paradetes on es ven de tot, una circulació caòtica, 
una manca absoluta de respecte a la prioritat dels vianants en els passos zebra. 
 
Pàg. 77: Un bon exemple d’intervenció estructural en favor dels vianants és la 
“vorera que travessa el carrer”, és a dir, un pas de vianants construït al 
mateix nivell que la vorera. Actualment els vianants han de “baixar” de la 
vorera, sortir del seu territori segur i ficar-se en el dels cotxes, que és un 
territori perillós; aquesta nova modalitat de pas permetrà que els vianants no 
surtin del seu territori, ja que hauran de ser els cotxes, mitjançant una petita 
trampa, els que “pugin” al pas de vianants i envaeixin una àrea que no els 
pertany, això obligarà els conductors a estar atents i mirar si travessa algú. 
Si s’impedeix que els cotxes puguin córrer, el carrer serà més segur, i no tan 
sols perquè es reduirà el perill, sinó també perquè es dificultarà la 
delinqüència: serà més difícil fugir perquè hi haurà més gent caminant pel 
carrer i, per tant, hi haurà més control social. 
 
Pàg. 87,88,89: La ciutat bonica 
 
Els cotxes tenen la seva “idea” de ciutat, una estètica pròpia, i la imposen. És 
una estètica molt diferent de la nostra: és la dels garatges i els aparcaments 
(individuals o col·lectius, subterranis o elevats...), de les estacions de 
servei (lluminoses, àmplies, idèntiques), dels senyals de circulació, dels 
cartells publicitaris (senzills i molt grans, perquè es puguin veure bé quan se 
circula de pressa); és l’estètica de l’asfalt (menys sorollós que les 
llambordes), de les tanques de protecció (que proporcionen seguretat); és la 
dels clàxons i les alarmes antirobatori (encara que despertin els infants i els 
facin por), la de les piles de ferralla als cementiris de cotxes, que formen el 
darrer anell macabre al voltant de les nostres meravelloses ciutats i les seves 
antiestètiques perifèries. Sempre que ha sorgit algun conflicte entre la 
seguretat dels automobilistes i el dret a la vida dels arbres d’algunes vies 
públiques, tot i la seva importància estètica i paisatgística, ningú no ha 
tingut cap dubte, ningú no ha suggerit solucions alternatives, com ara desviar 
la circulació o reduir la velocitat dels vehicles: s’han tallat els arbres. 
 
Pàg. 143: La multa dels infants: 
  
	
		Vostè 
		és un mal educat 
		Ha aparcat en un dels pocs espais de què encara disposem els vianants, 
		i per aquesta raó he hagut de baixar de la vorera
		 
		Nom, Núria Carbonell 
		Una nena de 10 anys 
   | 
	 
 
		   | 
		  |