EL DILEMA DEL PRESONER 
 
 
 
El “dilema del presoner”, un conte que s’atribueix a A. W. Tucker, constitueix 
la il·lustració clàssica de les conseqüències adverses de la maximització de la 
utilitat. Fred i Ed van cometre un delicte greu (la fiscal del districte no en 
té cap dubte), però part de la prova necessària per assegurar una convicció és, 
malauradament, inadmissible al tribunal. Tot i això, la fiscal del districte ha 
manat que tanquin Fred i Ed i els mantinguin incomunicats entre si. Ella els ha 
acusat de càrrecs que, tot i que són menors, continuen sent greus i confia que 
li permetin obtenir la convicció. 
 
Els visita separadament, i explica a tots dos el mateix conte i els fa la 
mateixa proposició: “Confessi que s’ha esgarriat i el crim que va cometre”, li 
diu a un, “i, si el seu antic soci no confessa, jo convenceré el jurat que vostè 
és un home reformat, i el seu ex-soci l’encarnació del mal; el jutge el 
condemnarà a vostè a un any de presó, i ell a deu. Si vostè no confessa i el seu 
antic soci ho fa, ja pot imaginar quin serà el seu destí. I si cap dels dos no 
decideix confessar, proposaré que els condemnin tots dos a dos anys de presó”. 
 
“Però, què passa si tots dos confessem?”, pregunta Fred (o Ed). “En aquest cas”, 
diu la fiscal, “deixaré que la justícia segueixi el curs natural. Es tracta d’un 
delicte greu i calculo que els condemnaran a cinc anys cada un”. Sense afegir 
res més, la fiscal se’n va i deixa Fred (o Ed) en reflexió solitària. 
 
L’única cosa que interessa a cadascun dels presoners és minimitzar el temps que 
ha de passar entre reixes, de manera que tots dos es representen la situació de 
la manera següent:
	
		| JO 
		ELL  | 
		Confessa | 
		No confessa | 
	 
	
		| Confesso | 
		5 anys cadascú | 
		1 any a mi 
		10 anys a ell  | 
	 
	
		| No confesso    | 
		10 anys a mi 
		1 any a ell  | 
		2 anys a cadascú | 
	 
 
 
I tots dos raonen: “Si ell confessa, a mi em convé confessar, si no, passaré deu 
anys a dins. Si no confessa i jo sí, sortiré en un any. Per tant, faci ell el 
que faci, em convé confessar. En realitat (com que els dos estudiants són de la 
racionalitat estratègica i de la teoria dels jocs) en aquesta situació hi ha un 
únic resultat en equilibri: el producte de la confessió de tots dos. No tinc 
dubtes de la decisió que he de prendre” 
 
L’endemà la fiscal (també estudiant de la racionalitat estratègica i de la 
teoria dels jocs) torna a les cel·les amb un somriure, disposada a recollir les 
dues confessions que sap que han de lliurar-li els presoners i que els mantindrà 
lluny del mal camí durant cinc anys, mentre que si s’haguessin quedat amb la 
boca tancada (o s’haguessin negat a signar la confessió) haurien pogut tornar a 
les seves ocupacions favorites dos anys més tard. 
 
Aquest pot ser un resultat feliç d’apuntar a una estratègia maximitzadora de la 
utilitat de tots dos, abans que a una estratègia optimitzadora per a cadascú. 
 
 
DAVID GAUTHIER 
Moral by agreement (1986)  
		 
		 
		CONFLICTES D’ACCIÓ 
		COL•LECTIVA.  
		Profit personal i/o profit col•lectiu. Ens beneficia l’absència de 
		normes? 
		 
		El dilema del 
		presoner. 
		 
		Així s’anomena a 
		aquest tipus de situacions o casos en els que tots volen obtenir un 
		resultat concret però ningú no està suficientment motivat per donar els 
		passos necessaris. L’exemple més conegut d’una situació semblant és el 
		famós “dilema del presoner”. El nom fa referència a una història 
		relacionada amb aquest assumpte. 
		 
		Imaginem-nos que dos amics han robat un banc. La policia ho sap, però no 
		tenen suficients proves per condemnar-los. Però en ambdues fitxes 
		policials apareix l’afició a les drogues, així que un bon dia fan un 
		escorcoll al seu pis i aconsegueixen proves suficients per detenir-los 
		per possessió d’estupefaents. Els porten a la comissaria i els 
		interroguen per separat. Al cap d’una estona, entra un policia y diu al 
		primer d’ells:  
		“T’espera un any a la 
		garjola per possessió de drogues. Però som molt més raonables del que 
		sembla. Si testifiques contra el teu “col•lega” per això del robatori 
		del banc, estem disposats a oblidar-nos de l’assumpte de les drogues. 
		Pensa-t’ho. Ara torno”. 
		 
		En un primer moment, a l’home l’oferta no li sona pas malament. Com 
		l’empara la llei contra la autoinculpació, si declara contra el seu 
		company en el robatori del banc, aquesta informació no pot usar-se 
		contra ell. Per tant, si accepta l’oferta pot acabar i Així quedarà 
		lliure del tot. Òbviament, sospitarà que la policia està en l’habitació 
		del costat fent exactament la mateixa proposició a l’altre inculpat. 
		Però fins i tot encara que el segon amic declari en contra del primer, 
		el primer veu clares avantatges en declarar contra el segon. Així només 
		haurà de complir condemna pel robatori i es lliurarà dels càrrecs per 
		possessió de drogues. Tal com es presenta l’assumpte, si vol minimitzar 
		la seva condemna, li convé declarar. De fet, les quatre opcions que té 
		són les següents: 
		 
		-El primer amic declara, el segon no declara. Condemna: zero. 
		-El primer amic no declara, el segon no declara. Condemna: un any. 
		-El primer amic declara, el segon declara. Condemna: cinc anys. 
		-El primer amic no declara, el segon declara. Condemna: sis anys. 
		 
		Malauradament, el mateix raonament que porta al primer amic a voler 
		declarar contra el segon, farà el segon declarar contra el primer. És a 
		dir, sembla haver quelcom col•lectivament contraproduent en les 
		decisions d’ambdós. En intentar reduir les seves respectives condemnes, 
		els dos acabaran passant cinc anys a la presó per robatori en comptes 
		d’un any a la presó per possessió de drogues. L’intent de minimitzar la 
		condemna tindrà el lamentable efecte de maximitzar-la. Els dos 
		prefereixen la segona opció a la tercera.. Per desgràcia, no poden 
		elegir directament entre la segona i la tercera. Només poden triar entre 
		la primera i la segona, o entre la tercera i la quarta (tot depenent del 
		que faci l’altre). Així que el primer opta per declarar i resulta que el 
		segon també, i els acaben caient els cinc anys de presó de la tercera 
		opció. 
		 
		 
		Reflexió: 
		 
		“Rebelarse 
		vende”. El negocio de la contracultura. Joseph Heath, Andrew Potter.Edit. 
		Taurus, 2005. 
		 
		En els darrers anys, segons els autors, queda molt bé ser rebel, 
		radical, no respectar les normes i guiar-se per un individualisme perquè 
		així sembla que podrem canviar aquesta societat tan carca. O sovint 
		perquè està de moda fer-se notar i fer-se el marginat... 
		 
		Els autors proposen una reflexió amb el “dilema del presoner” per tal de 
		demostrar que en absència de normes, tots hi sortim perjudicats. Segons 
		aquests autors, el moviment contracultural hippy compartia moltes de les 
		idees individualistes i llibertàries amb la filosofia neoliberal de la 
		dreta nordamericana. Aquest individualisme romàntic pot tenir un matis 
		conservador o progressista. La versió dretana ho utilitza per atacar les 
		“ingerències” del govern en la vida diària, és a dir, el model d’estat 
		intervencionista. En d’altres paraules, un individu lliure sempre 
		obtindrà millors resultats pel seu compte que si el govern li organitza 
		la vida des de dalt. La societat s’organitza a si mateixa d’una manera 
		natural. El govern és una imposició artificial inventada per aquells que 
		volen exercir el poder. Tot això es diu des dels moviments conservadors... 
		 
		Entre la idea de que no necessitem un govern i la idea de que no 
		necessitem normes hi ha una distància molt curta... Per tant, sobra el 
		govern i també està de més l’autocontrol individual. Fins i tot les 
		limitacions de l’ètica quotidiana es consideren un sistema que coarta la 
		llibertat individual. 
		 
		Aquests autors consideren que el moviment contracultural hippy de la 
		dècada de 1960 va fracassar per això. Gairebé tots els intents de viure 
		en comuna es crearen amb l’objectiu de viure harmònicament de la 
		propietat comú i la cooperació. Tothom donava per fet que si tothom 
		estava compromès amb el projecte, no caldrien normes ni regulacions. Tot 
		funcionaria d’una manera informal; la gent no dubtaria en treballar el 
		que calgués i només reclamaria la seva part corresponent de la producció. 
		Però la realitat fou molt distinta. Per bé que aquestes comunitats es 
		crearen amb la millor intenció, l’absència de normes va portar 
		inevitablement al conflicte. No va quedar més remei que crear una sèrie 
		de normes per tal d’assegurar la supervivència del grup. I un cop 
		creades les normes, va ser necessari d’assegurar-se de que es complien. 
		En definitiva, les experiències comunals acabaren fracassant o 
		reproduint molts dels trets de la societat tradicional que es criticava 
		i que precisament volien evitar. 
		 
		El seu error principal fou creure que perquè un grup de persones tingui 
		un interès comú, cada individu del grup farà allò necessari per tal 
		d’obtenir els objectius marcats. És natural pensar que si una comunitat 
		necessita menjar i protegir-se de la intempèrie, els seus membres faran 
		espontàniament allò necessari per tal de produir menjar i tenir 
		habitatge adequat. El que passa és que, malauradament, els incentius 
		individuals poden no coincidir amb allò que cal per assegurar el bé comú. 
		Com tots som més aviat comodons, hi ha una certa tendència a escaquejar-se 
		amb l’esperança de que el treball ho faran els altres. ¿Per què hem de 
		fregar els plats ara si algú pot atipar-se de veure’ls bruts i 
		solucionar l’assumpte? ¿Per què hem de reposar la llet que ens hem begut 
		si potser algú haurà de baixar a la botiga? ¿Per què hem de fregar les 
		escales si algú abans ho farà..? 
		 
		Evidentment, si tots seguim aquest raonament, ningú fregarà els plats, 
		ningú comprarà la llet ni ningú netejarà les escales. De fet, quan 
		vàries persones viuen plegades, la seva vida sovint es converteix en una 
		mena de competició per veure qui és el primer en rendir-se i fer les 
		coses. Acostuma a guanyar la persona més insensible a la brutícia, que 
		normalment serà qui menys treballi.. 
		 
		Això també passa amb la suposada innocència del moviment okupa. ¿Es 
		tracta de rebel•lió o més aviat d’un individualisme egoista? 
		Probablement hi ha de tot... 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
  
		   | 
		  |