Educació artística visual i plàstica[Proposta didàctica] A continuació us proposo tot un seguit de pluja d'idees, amb un ampli ventall d'activitats d'Educació Visual i Plàstica, que han estat realitzades a partir del centre d'interès dels elements tous, tan presents en l'obra daliniana, i del treball d'observació i d'introducció a l'obra La persistència de la memòria de Salvador Dalì. Aquestes activitats les he desenvolupat personalment durant diversos cursos escolars, amb alumnes d'Educació Infantil i Primària en El racó dels artistes del CEIP Santa Eugènia de Girona. O bé han estat experimentades per docents de diferents centres de les comarques gironines, i coordinades a través de diversos assessoraments de l'Àrea Visual i Plàstica, i en altres cursos monogràfics com El món màgic de Salvador Dalí. Per a la seva elaboració s'ha partit del tres grans blocs dels continguts, detallats en el Currículum de l'Àrea d'Educació Artística Visual i Plàstica: > Educació Sensorial i estructuració de la Imatge I s'ha procurat mantenir un equilibri entre les activitats d'educació sensorial, percepció, observació i lectura d'imatges, i les activitats d'experimentació, descoberta i creació artística que conformen els altres dos grans blocs de l'Àrea: > Tot fomentant les capacitats d'experimentació i manipulació amb materials i estris diversos Les propostes d'activitats que a continuació es detallen, s'han organitzat en petits blocs i van encapçalats per una petita introducció o consigna prèvia (que ajuda a situar-les millor en el context de l'obra o de les característiques de l'artista) i alhora serveix de fil conductor i motivació per introduir-les amb els nens i nenes. Activitat inicial Detecció dels coneixements previs dels alumnes envers la iconografia dels elements i masses toves, tan presents en l'obra daliniana, sense haver presentat prèviament l'artista Salvador Dalí ni haver visionat les seves obres. Es lliura a cada alumne un full DIN A4 amb una forma inductora: tancada i arrodonida, com si fos una taca, tot seguit es proposa que realitzin un dibuix a partir d'allò que els suggereix, o bé que realitzin una composició on aquesta forma quedi completament integrada. Els resultats gràfics i les relacions establertes ens indiquen el coneixement o no per part de l'alumne d'algunes icones dalinianes. Activitat d'observació i lectura d'imatges Mostra de l'obra La persistència de la memòria i afavoriment de les reaccions espontànies, comentaris i lectura personal que en fan els nens i nenes. Presentació de l'obra per part del mestre tot explicant les seves característiques principals, procés d'elaboració, curiositats o anècdotes. Observació col·lectiva i lectura d'imatges de l'obra per part dels alumnes, de forma pautada i suggerida pel docent. Model orientatiu de fitxa d'observació
Reinterpretació personal de l'obra La persistència de la memòria, a partir d'un exercici d'observació de la imatge, tot emprant materials propis de dibuix: llapis de grafit, de carbó... o materials més pictòrics: pintura al tremp, barres de cera, retoladors, aquarel·les.
Dibuix de reproducció exacta de l'obra a partir de la utilització d'un doble sistema de quadrícules, o d'una tècnica de calc o impressió amb barres de ceres toves, molt similar a la tècnica emprada per calcar amb paper carbó. És interessant recuperar en algunes ocasions algun d'aquests procediments ja que a causa de l'ús de les fotocopiadores i de les noves tecnologies estan pràcticament en desús.
Observació de diferents objectes: estris alimentaris, instruments musicals, mobiliari.... i realització d'un dibuix personal d'algun dels objectes observats, però no de forma figurativa sinó intentant aconseguir un efecte exagerat de deformació. Realització d'un dibuix lliure d'un objecte, animal, personatge... sobre un suport en forma de quadrícula per tal d'aprendre a ampliar-lo, reduir-lo, modificar-lo i deformar-lo, a partir de la seva reproducció en diverses quadrícules de diferents mides i formats. Dibuix de rellotges creatius a partir de la utilització d'un suport original de paper, plegat de tal forma que s'aconsegueix obtenir tres dibuixos diferents i donar la sensació que els elements s'estiren, s'eixamplen, es deformen o be amaguen un munt de sorpreses. Realització de deformacions d'objectes a través d'una tècnica de manipulació i recreació d'imatges: cal retallar d'una revista objectes originals i de contorn ben definit (millor si són imatges d'elements propis del codi dalinià: calaixeres, ous, ulls, animals, pans...), fraccionar-los en tires en sentit horitzontal o bé en sentit vertical¸ enganxar les tires sobre un suport però de tal forma que no encaixin del tot provocant lleugeres o profundes deformacions. Recreació, ampliació, deformació i jocs de manipulació d'imatges a partir del retallat i encolat, en franges alternes de dues fotografies idèntiques d'un mateix objecte o que representin la figura i el rostre de Salvador Dalí. Deformació d'obres i dibuixos inspirat en Salvador Dalí utilitzant les noves tecnologies i diversos recursos informàtics.
Elaboració d'un fons o paisatge creatiu (semblant o completament diferent al representat per Salvador Dalí) a partir del que ens suggereix la imatge d'un rellotge tou. Dibuix i pintura en petit grup d'un fons que representi un dels nostres paisatges preferits, i creació posterior d'uns elements extravagants i insòlits (dibuixats, pintats, retallats, plegats...) que encolarem sobre la composició pictòrica. Dibuix personal i creatiu realitzat dins d'una gran forma esquemàtica de rellotge que es desfà, que farà la funció d'emmarcar la composició plàstica i al mateix temps en serà l'estímul inductor.
Joc de grafisme a partir d'anar contornejant la forma d'un element o rellotge tou amb retoladors o barres de ceres toves, tot utilitzant els colors de forma lliure o a partir de fixar diverses consignes, que ens permetran posteriorment anar treballant diversos aspectes de la teoria dels colors (pintem amb colors: càlids, freds, primaris, secundaris, complementaris...). Aplicació de tècniques d'esfumat, escampat o difuminat a les creacions realitzades a través dels jocs de grafisme, emprant com a estri els dits i l'escalfor corporal en el cas de les ceres toves i un bastonet de netejar les orelles (humitejat amb aigua) en el cas dels retoladors.
Elaboració creativa de rellotges dalinians emprant com a suport dels mateixos, diferents materials tous i fàcilment deformables: esponja, goma-escuma, plàstic... tot decorant-los a partir de la utilització de diverses tècniques i materials pictòrics. Modelatge i experimentació sensorial tot creant elements dalinians o diferents rellotges a partir de masses toves: fang, plastilina, pasta dash, pasta de sal, pasta de paper... Dibuix, pintura, retallat i plegat en forma prisada de diferents rellotges, per elaborar mòbils o elements decoratius que ens suggereixin de forma visual la famosa icona daliniana tot desfent-se. Fitxa d'activitat: Moldegem rellotges tous
Composició amb una encolada tipus mosaic de rellotges tous o altres elements de l'obra daliniana amb trossos de papers retallats amb tisores o estripats amb les mans, tot procurant partir de diverses consignes: com emprar materials opacs, transparents, de rebuig, d'una gamma de color o d'una textura determinada... Elaboració d'una encolada més de tipus personal i surrealista, emprant diversos elements propis de la iconografia daliniana que es poden composar lliurament sobre una superfície gràfica i combinar amb altres tècniques de dibuix i de pintura. Creació d'una mena de fons no figuratius, emprant diverses tècniques i procediments d'encolada i combinant múltiples materials, formes i colors. Sobre aquests fons base s'hi poden encolar formes toves o deformades o bé fotocopiar-les sobre un plàstic transparent, de tal forma que es puguin observar els diversos efectes plàstics que s'obtenen pel fet de saber combinar una mateixa figura sobre un o altre fons de determinades característiques.
Realització de rellotges en forma de petits vitralls transparents per penjar a les finestres i copsar la seva textura, transparència i els efectes de llum, color i ombra a partir del pas de la llum en les diverses hores del dia. Cal fer en primer lloc un esbós previ del disseny del rellotge a realitzar, situar-lo sota d'un vidre o d'un plàstic transparent i resseguir-lo amb cura i amb un traç ferm i segur amb pasta de contorn (tipus cloissonnée). Posteriorment cal pintar les zones interiors amb pintures especials per vidre o materials transparents.
Rellotge tou amb formigues que realitza la màgica funció de convertir-se en un fanalet per anar a esperar els Reis (Educació Infantil, CEIP Vilaroja, Girona). Es realitza emprant com a base una garrafa d'aigua transparent de cinc litres, decorada amb una encolada de papers de seda de tons freds, i amb els nombres, les broques i els altres detalls dibuixats amb plastilina encolada. Les formigues s´han elaborat a part i enganxat posteriorment. Flor amb rellotge tou que es reconverteix en un pàmpol o làmpada daliniana. (Educació Primària, CEIP Dalí de Figueres). Es realitza amb la part superior d'una ampolla de plàstic, retallada amb forma de pètals a l'interior de la qual s'hi col·loca un rellotge tou pintat i adherit a un pal que fa la funció de tija. A l'invertir la posició de la flor, obtenim un objecte surrealista que és també reversible i multifuncional ja que es converteix en una petita làmpada. Fitxa d'activitat: Flors reciclades amb rellotges tous Rellotges tous reconvertibles en ulleres de sol. Realitzats sobre plàstic, pintats i decorats amb pintures transparents i units de tal forma que es converteixen en unes ulleres surrealistes (CEIP Joaquim Vallmajó de Navata). Sabies que Salvador Dalí també va inventar unes originals ulleres amb estímuls de color que calia utilitzar durant els llargs viatges per evitar contemplar durant molta estona paisatges avorrits. Fitxa d'activitat: Les ulleres màgiques de Salvador Dalí Barrets i pameles surrealistes decorades amb diversos elements sempre presents en l'obra de Salvador Dalí i que serveixen per donar el toc de gràcia a les disfresses d'un carnestoltes molt dalinià (CEIP Anselm Clavé de Ripollet). Sabies que Salvador Dalí va fer diversos projectes de barrets per senyora (en forma de sabata, de costella, de tinter...) i que la dissenyadora francesa Elsa Schiaparelli els va materialitzar i treure al mercat amb Gala com a model? Rellotges tous, mòbils, efímers i dansaires... reconvertits en disfresses que serveixen als nens i nenes del centre Sant Josep de Sant Hilari per anunciar l'any Dalí durant el típic festival de cloenda del primer trimestre del curs escolar. Tapes metàl·liques de llaunes de conserva que es reconverteixen en joies dalinianes, que imiten rellotges decoratius de diferents formats: arrodonits, allargats... que encantarien al propi Dalí per la seva lluentor i per resultar tant fàcilment deformables. Galetes i crepes en forma de rellotges tous que farien les delícies del propi Salvador Dalí, que com ja sabeu era un bon gourmet i solia representar en les seves obres diversos elements comestibles, carregats d'una simbologia molt particular i que han aconseguit una gran popularitat. Arbres de fulla perenne que donen un estrany i sorprenent fruit: un munt de rellotges tous i deformats, i que juntament amb altres arbres insòlits contribueixen a crear un espai escolar amb una atmòsfera tot daliniana. (Experimentacions de la proposta Un hivern tot dalinià realitzades per diversos centres docents). Altres propostes d'Educació Visual i Plàstica relacionades amb Salvador Dalí i la seva obra, que han estat elaborades a partir dels cursos de formació: El món màgic de Salvador Dalí.
|