MATRIX

per Sergi Sances i David Montero (curs 2001-02 IES Salvador Espriu - Salt)

Estructura i Tema

La pel·lícula tracta d'un grup de persones que descobreixen que el món on viuen és una farsa. Tot és un muntatge informàtic realitzat per màquines per tal d'aconseguir energia a partir de l'energia calorífica que desprèn el cos humà.

Aquest grup de persones està format per Morfeo, Neo, Trinity, Cifra, Interruptor, Aepoc, Tanque, Dosser i Ratón. Els antagonistes són els agents i un personatge secundari que els ajudarà és l'Oracle.

Morfeo: és el cap del grup i el fundador. És el component més antic de tots. És un home molt savi, però farà el que pensi sense tenir en compte els demés ni les conseqüències. Segons l'Oracle ell trobarà l'escollit.

Neo: és un treballador d'una empresa informàtica que es veu sorprès un dia per Morfeo que li ofereix la possibilitat de conèixer la realitat. En el transcurs de la història ha de resoldre molts problemes i al final resulta ser l'escollit i l'home que podrà vèncer les màquines, tot i que l'Oracle digui tot el contrari.

Trinity: va ser una de les primeres components del grup. Ella respecta molt a tots els membres del grup i és una persona molt valenta, amb un cor molt gran. L'Oracle li diu que s'enamorarà de l'escollit, al final és així i d'aquesta manera salva a Neo.

Cifra: és el component d'aquest grup que està cansat de lluitar per a res i vol viure a Matrix un altre cop encara que tot sigui mentida, i farà el que sigui per aconseguir-ho. així ho fa al final quan els traeix i els enganya.

Agents: són part de Matrix, vigilen, segueixen i destrueixen a les persones que han aconseguit sortir i coneixen la realitat posant en perill tot el programa.

Oracle: és una dona que prediu el que passarà o diu el que la gen ha de senir per arribar allà on ha d'arribar. Però en el fons ella sap el que passarà.

Dilema moral

Un dels dilemes morals que es presenten és quan l'Oracle diu a Neo que haurà d'escollir entre la vida de Morfeo o la seva, però també li diu que sense Morfeo no funcionarà res i ningú podrà dir-li el que ha de fer. Quan arriba aquesta situació en Neo no dubta ni un moment, creu que no és l'escollit i decideix que la vida de Morfeo val més. Arrisca la seva vida per salvar-lo i se'n surt , d'aquesta manera se n'adona que ell és l'escollit.

Què ens vol dir l'autor?

La història ens presenta un possible futur de la humanitat on la tecno-ciència ha deixat en un segon pla a l'home en l'escala evolutiva. La nostra opinió és que l'autor ha intentat expressar-nos el seu punt de vista sobre el futur i que si continuem amb els avenços tècnics, els ordinadors i les màquines ja no seran dominades per l'home sinó que ens dominaran. Tal com fem nosaltres ara que treiem tot el profit dels enginys mecànics, arribarà un dia en què ells ho faran amb nosaltres.

Un altre aspecte del que parla la pel·lícula és que l'amor que sent una persona per una altre pot ser més fort que qualsevol altre cosa i que això cap màquina ni programa ho podrà descodificar. També tracta la qüestió de que no tot el que veiem és la realitat i que a vegades les aparences enganyen. L'autor segurament pren com a punt de referència el llibre de Plató la República i el famós mite de la caverna on es presenta aquesta possibilitat, la de viure en un món d'aparences.