F I L O È T I C A
Web de materials i recursos de FILOsofia i ÈTICA per a la reflexió

CINEMA

Aquesta és una selecció d'algunes pel·lícules per veure i comentar a classe. Aquí tens la fitxa, d'algunes d'elles, agrupades per matèries relacionades:

FILOSOFIA I - FILOSOFIA II (BATXILLERAT)

 

  • El Nom de la Rosa: Filosofia Medieval, Controvèrsia Raó/fe ...

  • Blade Runner: Utopia Negativa, el sentit de l'existència, Biotecnologia.

  • Galileu: Revolució científica, mètode hipotètic deductiu.

  • Haz lo que debas: Intolerància, racisme.

  • El cluedo: Basada en el joc que porta el mateix nom. Mètode deductiu presentat de manera còmica.

  • Un lugar en el mundo: Marxisme, problemes socials, ideologies.

  • Abre los ojos: Realitat o somni? Criogènia, reflexions sobre la vida i la mort.

  • El show de Truman: Reflexió sobre la realitat i la ficció. Des de petit el protagonista ha viscut en un món perfecte, fins que un dia alguna cosa comença a fallar. Potser el que ell creia que era realitat, era només simple ficció. Amb un petit comentari fet pels alumnes.

  • Gattaca: el futur i l'enginyeria genètica. Com viure en un món on es discrimina als no genèticament modificats.

  • Semillas de rencor: la vida en un campus universitari d'Estats Units on hi conviuen diferents grups de joves. Racisme, llibertat, tolerància ...

  • Matrix: "Benvinguts al món real". Faula futurista del mite de la caverna de Plató, on es presenta la possibilitat de viure en un món d'aparences fabricat per una intel·ligència artificial que utilitza als humans com aliment. Webs amb informació de la pel·lícula i aspectes filosòfics: http://filomatrix.webcindario.com/lafilosofiaymatrix.html; http://personal.telefonica.terra.es/
    web/auladefilosofia/cine/cuestionario-matrix.htm

  • 2001: Una odissea de l'espai: Definida pel seu director Stanley Kubrick com un documental mitològic, la pel·lícula ens proporciona elements per a la reflexió filosòfica sobre el sentit de la vida, l'origen de la intel·ligència humana i artificial i l'existència de vida més enllà del nostre planeta.

  • L'infant salvatge: mítica pel·lícula de F. Truffaut on es planteja la pretesa sociabilitat humana.

PSICOLOGIA

 

  • El príncep de les marees: La pel·lícula mostra els mètodes de la teràpia psicoanalítica i la importància dels traumes infantils per explicar conductes de l'edat adulta.

  • Don Juan de Marco: Un jove amb problemes de personalitat vol suïcidar-se i un psiquiatre l'ajuda a recuperar-se fent servir diferents teràpies.

  • La taronja mecànica: Un jove violent se sotmet a un mètode de condicionament de la conducta.

  • Morir por la danza: Una jove ballarina amb un trastorn alimentari greu.

 

ÈTICA ESO

 

  • Cadena de favors: Solidaritat, respecte, bullying, ...

  • Rebels: Problemes dels joves i la societat. Comportaments ètics o no.

  • Tot en un dia: Normes, lleis, moral

  • El senyor de les mosques: Organització social, Utopies, conflictes.

  • Ments perilloses: Problemes socials, educació, problemes morals.

  • American History X : Ideologia neo-nazi, racisme, intolerància. Amb un petit comentari fet pels alumnes.

  • Diari d'un rebel: Pel·lícula basada en el jove escriptor Jim Carroll on explica la seva relació amb el perillós món de les drogues. Protagonitzada per Leonardo di Caprio.

  • La vida es bella: Pel·lícula de Roberto Benigni que descriu la vida en un camp de concentració nazi de manera còmica, sense deixar de banda el terror i la crueltat del nazisme.

  • El viage de Chihiro: Pel·lícula de dibuixos animats que explica les aventures d'una nena (Chihiro) del món infantil al món adult. Serveix per reflexionar sobre els valors i el món en què vivim.

  • Los dientes del diablo: La vida dels esquimals ens pot ajudar a reflexionar sobre les diferents cultures del nostre planeta.

  • Camins de glòria: S'han de complir sempre les ordres donades per un superior? Qui compleix ordres, per exemple en una guerra, no és culpable dels morts ni assassinats comesos? Es pot aplicar a la guerra de Kosovo, Afganistan, Nazisme...

  • Saïd: Immigració, racisme, grups neonazis, a Catalunya.

  • Billy Elliot: Estereotips, conflictes, homofòbia

  • Las tortugas pueden volar: conflictes armats, mines antipersona, refugiats

  • Més pel.lícules: cinema per pensar.



  • The Wall: Pel·lícula del director Alan Parker amb música de Pink Floyd. Totalitarismes, construcció personalitat, Ideologies...

  • Reality Bites: Joves i filosofia. Uns joves han acabat els seus estudis universitaris i s'han d'enfrontar al món laboral.

  • Jo Blanc, tu negre:  (Una árida estación blanca). Explica la diferent situació en què viuen dos nois a sudàfrica, durant l'època de l'apartheid. Un d'ells és blanc i l'altre negre. Racisme i integració. Drets humans.

  • El club dels poetes morts: Epicureisme, llibertat, ... Tracta el tema del deure i de les obligacions vers la família, de l'adolescència...

  • Dark citty: Realitat i ficció. Un estrany assassinat, un assassí que no recorda haver comès cap crim. Una ciutat on tot canvia al fer-se de nit i les persones perden la seva identitat.

  • Delictes i Faltes: Pel·lícula del director Woody Allen. Nietzsche, ètica... Es pot cometre el mal i no rebre cap càstig?

  • Desafiament total: Realitat virtual. Vacances imaginàries o reals?

  • Cube: Paranoia, psicologia social, realitat-ficció, el sentit de la vida... Uns personatges es troben tancats dins d'un cub sense saber perquè. Descobreixen que hi ha una possible sortida, però per aconseguir escapar, caldrà descobrir la fórmula que amaga cada porta.

  • Temps moderns: Protagonitzada per Charlie Chaplin.Visió còmica dels problemes de la Tecnologia i del treball.

  • El gran dictador: Protagonitzada per Charlie Chaplin. Ridiculització de la figura de Hitler i del nazisme.

  • L'indomable Will Hunting: Superdotació, intel·ligència, llibertat. Un noi superdotat ha d'afrontar-se amb la realitat de la seva condició.

  • El tallador de gespa: Realitat  virtual. Reflexió sobre els avenços tecnològics en el camp de la informàtica.

  • Atrapat en el temps: Reflexió sobre el temps. Repetició d'un mateix dia.

  • En creuar el límit: Experimentació amb éssers humans marginats. El fi justifica els mitjans?

  • Retorn al futur: de Robert Zemeckis. Possibilitat de viatjar en el temps.

  • BRAZIL: pel·lícula barroca, que narra les peripècies d'un home que s'ha de desenvolupar en un món establert amb capes socials molt rígides i com gràcies a un amor "fou" s'enfronta a tota mena de barreres. Complex i fascinant malson, més proper a George Orwell que al Kafka, on es desenvolupa una historia personal molt innovadora i d'una gran riquesa visual.

  • IA: de Steven Spielberg sobre la Intel·ligència Artificial i la possibilitat de construir cyborgs humans en el futur més pròxim. Reflexió ètica sobre les conseqüències de la Intel·ligència Artificial.



Per a més informació podeu visitar la pàgina del GrupIREF: CINÈFIL. Cinema i filosofia
També podeu consultar el llibre del grup embolic  Cinema i filosofia  (o com ensenyar filosofia amb l'ajut del cinema) Ed. La Magrana, 1995, B.

Més fitxes de pel·lícules a: AulaMèdia CINESCOLA http://www.cinescola.info