Història de la filosofia medieval
I. Fase: Estudis preparatoris
 s.V -> Agustí de Tagaste : Platònic
          s.V-VIII -> Invasió Bàrbars : Lluites i enfrontaments.
          s.VIII-IX -> Renaixement Carolingi : Formació dels fills de 
          la noblesa, clergues i monjos. Escoles monacals i catedralícies. 
          Escola Palatina
          Es divideixen els estudis en Trivium (gramàtica, retòrica 
          i dialèctica), Quadrivium (aritmètica, música, 
          astronomia, geografia), Superiors (CCNN, Cosmologia, Filosofia, Teologia)
          s.IX -> Escoto Eriugena : Neoplatònic i agustinià.
          Raó i fe són fonts vàlides de coneixement i en 
          cas de dubte cal seguir la fe.
          s.X -> Invasió Normanda : Buit de producció filosòfica.
          s.XI-XII -> Alta escolàstica : Escoles episcopals (lectio 
          i quaestio)
          Inquisició contra els heretges com els Càtars : prediquen 
          la pobresa i la igualtat social.
          Apareixen els Burgs on comença a desenvolupar-se la nova cultura 
          tot i que el sistema d'organització social segueix essent de 
          tipus feudal.
          Anselm i Abelard: Platònics-Agustinians.
II. Fase: Grans Síntesis
 s. XIII -> Gran Escolàstica. Universitats on s'introdueix 
          Aristòtil. Importància de la Burgesia.
          Tomàs d'Aquino : Aristotèlic
          Ramon Llull: Agustinià
          Roger Bacon: Agustinià i platònic
III. Fase : Etapa crítica
 s.XIV -> Època de crisi. Nacionalismes. Més llibertat 
          intel·lectual. L'Església perd poder.
          Escoles populars.
          Duns Escoto: Voluntarista
          William Ockham: Nominalista
          INTRODUCCIÓ A LA FILOSOFIA MEDIEVAL
         A principis del s.IV el Cristianisme domina en tot l'Imperi Romà. 
          Aquesta nova religió provoca una sèrie de canvis que defineixen 
          tot el pensament medieval fins al s.XIV. Els canvis introduïts 
          són els següents :
          ->Separació entre l'Estat i la Religió (acabarà 
          per dominar)
          ->Destrueix la unitat entre el Cosmos i l'humà mitjançant 
          la idea de la creació. Déu crea el món i el dóna 
          a l'humà.
          ->Importància de la història com a mitjà de 
          salvació.
          ->La naturalesa és un simple objecte creat per Déu.
          ->Importància de la Fe com a mitjà de coneixement que 
          es contraposa en alguns casos a la Raó. La veritat és 
          revelada per Déu.
          Tots aquests canvis van conduir, en un primer moment, a un enfrontament 
          amb la filosofia antiga. Enfrontament que es transformarà en 
          el problema dominant, en tota l'Edat mitjana, entre Filosofia i Teologia, 
          o més ben dit, entre Fe i Raó.
          I. Fase: Estudis preparatoris
        1. AGUSTÍ de Tagaste (354-430)
Escrits : Les Confessions, La Ciutat de Déu
 En un principi va seguir les ensenyances dels Maniqueus (Mani: Sacerdot 
          Persa que va viure al s.III. El maniqueisme es basa en la religió 
          de Zoroastre que admet l'existència de dos principis, un és 
          el del bé o principi de la llum i l'altre és el del mal, 
          o principi de les tenebres. Aquests dos principis són eterns 
          i mantenen una lluita constant.)
          Més tard es va convertir al cristianisme (any 387) i es va transformar 
          en un dels principals crítics del maniqueisme.
          Es considerat com un dels màxims representants del platonisme 
          cristià (Identificació Bé - Déu. Dualisme 
          ànima/ Cos)
          Mai va separar la Filosofia de la Teologia. Considerava que la filosofia 
          havia de ser un instrument que ajudes a fer entendre les veritats revelades. 
          La Fe i la Raó han de col·laborar per donar llum a la 
          veritat cristiana.
Aquesta col·laboració té tres moments :
Primer - La Raó ajuda a l'humà a assolir la Fe.
 Segon - La Fe il·lumina a la raó.
          Teoria de l'Il.luminisme agustinià : Coneixem la realitat, les 
          veritats immutables, a través de la il·luminació 
          divina sobre l'enteniment, part de l'ànima que és el lloc 
          on es situen totes les certeses. Déu és l'ésser 
          suprem i immutable que ha creat del no-res les essències de les 
          coses que existeixen. El coneixement no es dóna a través 
          dels sentits, sinó a través de Déu.
          Aquesta teoria representa una postura Ontologista (l'ontologisme és 
          aquella doctrina segons la qual l'enteniment humà veu les veritats 
          en Déu.).
Tercer - La Raó fa comprensibles els continguts de la Fe.
 La Raó està supeditada a la Fe en l'àmbit del 
          coneixement.
          Agustí segueix la dita del profeta Isaïes: "Si no creieu, 
          no podreu entendre".
          Aquesta actitud inaugura i condiciona tota la filosofia medieval. Durant 
          segles, la reflexió humana consistirà a reflexionar racionalment 
          sobre els continguts d'una fe revelada. La "filosofia" que 
          intenta verificar la comprensió racional de les veritats religioses 
          tradicionals rep el nom d'Escolàstica.
          Al segle XIII, quan Aristòtil és novament assimilat, es 
          produeixen ruptures en el pensament occidental i l'agustinisme filosòfic 
          començarà a entrar en crisi.
Reconeixement de la veritat a partir de l'error: "Si fallor, sum". Després d'arribar a l'escepticisme Agustí se n'adona de que encara que els seus raonaments podrien ser erronis no per això deixa d'existir o de ser alguna cosa quan erra o s'equivoca i aquesta és la veritat a partir de la qual es pot assolir el vertader coneixement de Déu.
En l'àmbit de la política exposa la situació difícil de l'època amb l'exemple de dues ciutats una és la ciutat dels homes on hi ha confusió i ningú s'entén perquè tothom vol el poder i l'altre seria la ciutat ideal o ciutat de Déu on hi hauria harmonia i la gent podria viure feliç. Aquesta última ciutat és la que tothom hauria de voler construir.
          S. XI
        ANSELM DE CANTERBURY
 Necessitat de demostrar racionalment l'existència de Déu.
          Argument Ontològic ( a priori ) : Dedueix l'existència 
          real de Déu a partir de la idea de Déu com a ésser 
          perfecte i tant gran que no es pot pensar en res de més perfecte 
          i més gran.
          Seguidors : R. Descartes, W. Leibniz i Hegel
          Crítics : Gauniló -> De l'existència mental 
          no es pot inferir l'existència real de cap ésser perquè 
          aleshores existiria tot allò del qual en tenim idea, o no ? Tomàs 
          d'Aquino, J.Locke, I.Kant
          S. XII
        P. ABELARD
 Defensa el valor de la investigació humana. La fe s'ha de sotmetre 
          a l'anàlisi de la raó.
          Es considera un antecedent del Nominalisme ( els conceptes són 
          simples nom que atribuïm a les coses ) en referència al 
          Problema dels Universals ( com es poden relacionar les idees amb les 
          coses, els conceptes amb la realitat ).
          Segons Abelard l'Universal és el predicat que s'atribueix a moltes 
          coses i s'expressa en les categories ( v.Aristòtil ) a través 
          d'un procés d'abstracció en el quan intervé la 
          intencionalitat de l'objecte per a donar-se a conèixer ( per 
          dir-ho d'una altra manera, són els objectes els que provoquen 
          el coneixement en el subjecte, sense objectes no hi hauria coneixement) 
          . L'Universal no és real i fora de les coses ( realisme exagerat 
          de Plató ) sinó que s'ha d'entendre com a substància 
          segona o forma que l'intel·lecte abstrau ( realisme moderat d'Aristòtil 
          ).
FILOSOFIA ÀRAB
 Es important tenir en compte la filosofia àrab perquè 
          a través d'ella es va tornar a estudiar a Aristòtil. Els 
          àrabs varen recuperar l'Organon ( lògica ) aristotèlic 
          , fet que va provocar l'inicia del racionalisme, el naturalisme i l'humanisme.
          Els filòsofs àrabs més importants pels seus comentaris 
          a les obres d'Aristòtil i per la seva filosofia són:
AVERROIS: Teoria de la doble veritat respecte a la fe i a la raó.
ALFARABÍ: Distinció entre essència i existència.
AVICENNA: El món existeix necessàriament, no per si mateix sinó pel fet de dependre de Déu, que el crea necessàriament. Déu, doncs, no és lliure de crear o no crear.
          II. Fase: Grans Síntesis
        2. TOMÀS D'Aquino (1225 - 1274)
Escrits : Summa Teològica, Summa contra els gentils
Intenta conciliar el pensament cristià, sobretot influït per Agustí, amb el pensament aristotèlic. Al revés d'Agustí, però, posa en un mateix nivell a la Filosofia i a la Teologia. La Filosofia és una preparació per la Teologia.
La Raó té tres funcions:
-Preàmbul de la Fe.
-Aclaridora de les veritats de la Fe.
-Ha de rebatre les objeccions contra la Fe.
Tot i això, la Fe és la que dóna les regles de com ha de procedir la Raó (aquesta té la seva pròpia veritat donada per Déu, i només pot arribar a Déu partint de les coses sensibles).
Segueix la teoria del coneixement d'Aristòtil, segons la qual el coneixement comença a través dels sentits. El coneixement es dóna per abstracció (mètode mitjançant el qual s'elaboren conceptes) d'allò espiritual (forma) contingut en allò material. L'universal, formal, espiritual és real en les coses; i al mateix temps està en l'enteniment humà(enteniment agent/enteniment possible) i en la ment divina com a principi o model (idea) de les coses creades.
 Reforma la metafísica Aristotèlica al distingir entre 
          essència i existència. L'essència inclou la matèria 
          i la forma donat que compren tot el que esta expressat en la definició 
          de la cosa. L'essència està en potència respecte 
          a l'existència(acte de l'essència) i el pas d'una a l'altra 
          exigeix la intervenció creadora de Déu (acte pur). Aquesta 
          interpretació permet distingir entre l'Ésser de Déu 
          (essència=existència) i l'ésser de les criatures 
          (essència/existència, poden deixar d'existir)les quals 
          participen de l'Ésser en diferents graus.
          Prova l'existència de Déu a través del sensible 
          i formula 5 vies de coneixement:
-Cosmològica : Primer motor
-Causal: Causa eficient
-Possible i necessari.
-Perfeccions: Diferents graus.
-Finalitat: Ordenació a un fi.
Tomàs intenta d'incorporar el bagatge aristotèlic al pensament cristià. Aquesta incorporació va produir dures crítiques en els sectors més platònics cristians i durant tot el s.XIV hi va haver un moviment revisionista que va provocar una ruptura entre fe i pensament. La ruptura va ser tan tallant que va originar un nou moviment : la ciència moderna. I el món de la ciència i el de la fe sempre més han avançat per camins distints, a voltes paral·lels, a voltes contraposats, sempre més separats.
3. RAMON LLULL (1232-1315)
Palma de MallorcaEscrits: Ars Magna, Ars Generalis
 Parteix de la convicció de que la fe es pot demostrar amb raons 
          necessàries. D'aquesta manera la fe es converteix en instrument 
          de l'enteniment, el qual té per objectiu entendre i no pas creure. 
          La fe és la que uneix a l'enteniment amb Déu.
          El més important del seu pensament és la seva Lògica, 
          considerada com a ciència universal, base de totes les ciències. 
          Doncs si cada ciència té els seus propis principis, diferents 
          de les altres ciències, és necessari l'existència 
          d'una ciència general que inclogui tots els principis de les 
          ciències particulars. Mitjançant aquesta ciència 
          general es poden aprendre totes les ciències, donat que conté 
          els termes bàsics de totes les ciències.
          La seva lògica és expressada en l'Ars magna que consisteix 
          en combinar aquests termes de tal manera que es formin amb ells les 
          veritats naturals que l'enteniment pot assolir. Aquest art combinatori 
          va tenir molts seguidors en el Renaixement (G.Bruno) i en la lògica 
          moderna (Leibniz). La novetat de la seva lògica és que 
          no es limita a analitzar les veritats conegudes sinó que serveix 
          per a descobrir noves veritats.
4. ROGER BACON (1210- ?)
Escrits: Opus maius ;Opus minus;Opus tertium
L'experiència és l'únic instrument vàlid de coneixement. L'autoritat (Fe) no condueix a cap coneixement vertader, ans al contrari, molt sovint és font d'error. La demostració racional tampoc serveix perquè prové de la nostra pròpia ànima imperfecte i per tant aquest coneixement no proporciona certesa ni elimina el dubte.
 L'experiència és el fonament de tot coneixement natural 
          com sobrenatural.
          Hi ha una doble experiència :
          -Experiència externa: donada a través dels sentits.
          -Experiència interna: donada a través de la il·luminació 
          divina.
Aquests dos tipus d'experiència condueixen a la felicitat.
          III FASE : ETAPA CRITICA
        5. DUNS ESCOTO (1274-1308)
 Escrits: De primo principio
          Questiones in Metaphysicam
 Separa la raó de la fe defensant que són dos tipus de 
          coneixement diferent en el domini pràctic. Distingeix entre coneixement 
          teòric dominat per la necessitat i per la demostració 
          racional (ciència); i el coneixement pràctic que és 
          on es situa la llibertat i la fe. Per exemple: la immortalitat de l'ànima 
          no pot ser demostrada per la raó, i sí admesa per la fe.
          Precursor d'Occam per les següents afirmacions:
          -Coneixement directe, a través de la intuïció, de 
          les realitats individuals per part de l'enteniment.
          -Primat de la voluntat sobre l'enteniment, assentada en la llibertat 
          com a essència intrínseca de la voluntat (Voluntarisme)
          6. GUILLEM D'OCCAM ( 1295 - 1350 )
         Escrits : Comentaris a les Sentencies
          Filosofia natural
 Manté una postura crítica enfront l'escolàstica 
          (criticisme).
          La Raó i la Fe són dos fonts de coneixement diferents. 
          La raó no serveix per provar l'existència de Déu. 
          I la fe conté veritats que no són evidents, ni demostrables 
          científicament.
Tota la seva filosofia es basa en dos principis:
- L'experiència: si es vol conèixer la naturalesa cal interrogar-la, cal experimentar. El coneixement és espontani i intuïtiu. L'enteniment no necessita de res que no sigui l'experiència per a conèixer la realitat. (Base de la ciència empírica).
- Principi d'economia (Navalla d'Occam): No s'ha de suposar l'existència de més entitats que les necessàries per explicar els fets.
La seva teoria més important és la del Nominalisme, segons la qual els conceptes universals no tenen cap fonament en la realitat, doncs només existeixen individus. Els universals no existeixen fora de la ment, de l'enteniment; són una ficció, invenció humana. L'universal és un signe que s'utilitza per donar significat a molts objectes individuals que s'assemblen, que són analògics.
El Voluntarisme d'Occam es basa en l'afirmació de la prioritat de la voluntat sobre l'enteniment oposant-se a l'intel.lectualisme.
          ARTICLES I TEXTOS PER COMENTAR
        B. RUSSELL: Història social de la filosofia II Introducció
 "L'Església posà les creences filosòfiques 
          en una relació molt més íntima amb les circumstàncies 
          socials i polítiques que en qualsevol altra època anterior 
          o posterior al període medieval. Direm que aquest període 
          pot situar-se entre l'any 400 i el 1400 . L'Església és 
          una institució social fonamentada en un credo, en part filosòfic, 
          però en part relacionat amb la història sagrada. Ha atès 
          el poder i la riquesa per mitjà d'aquest credo. Els governants 
          laics que topaven sovint amb ella, foren derrotats perquè la 
          gran majoria de la població, incloent-hi la majoria dels governants 
          mateixos, estava profundament convençuda de la veritat de la 
          fe catòlica. (...)
          La història del pensament, tal com la que ens ocupa, és 
          forçosament unilateral quan tracta de l'Edat Mitjana. Amb molt 
          poques excepcions, tots els homes d'aquest període que aportaren 
          alguna contribució a la vida intel·lectual de l'època 
          eren eclesiàstics. Els laics de l'Edat Mitjana edificaren lentament 
          un vigorós sistema polític i econòmic, però 
          podem dir que les seves activitats eren, en cert sentit, cegues. (...)
          En contrast amb el món de l'antiguitat, el món medieval 
          es caracteritza per diverses formes de dualisme. Hi ha el dualisme clerecia 
          i laïcat, el dualisme de llatins i teutons, el dualisme del Reialme 
          de Déu i dels reialmes d'aquest món, el dualisme de l'esperit 
          i la carn. Tots ells són exemplificats pel dualisme del Papa 
          i de l'Emperador. (...)
          El dualisme del Reialme de Déu i dels reialmes d'aquest món 
          es troba ja al Nou Testament però fou sistematitzat per Sant 
          Agustí a la Ciutat de Déu . El dualisme de l'esperit i 
          la carn es troba ja en Plató, el neoplatònics hi insistiren 
          particularment; ocupa un lloc important en l'ensenyament de Sant Pau 
          i ha dominat l'ascetisme cristià durant els segles IV i V."
Preguntes:
 1. Indica les diferents parts de l'estructura del text i indica quines 
          són les tesis principals que s'exposen en ell.
          2. Extreu els trets característics de l'Edat Mitjana a través 
          del text i estableix diferències o semblances amb l'època 
          antiga.
          3. És pot mantenir, encara, avui en dia, el dualisme medieval 
          entre dos reialmes el de Déu i el dels homes ?
Agustí d'Hipona o Tagaste: La Ciutat de Déu XI, 26
"... sense cap imatge enganyosa de fantasies o fantasmes, estem molt certs que som , que coneixem i que estimem el nostre ser. En aquestes veritats tinc en molt poc els arguments dels acadèmics que diuen : "Què ? i si t'enganyes ?" Perquè si m'enganyo existeixo ( Si fallor sum ). El que no existeix no pot enganyar-se i, per això, si m'enganyo existeixo. Perquè si existeixo, si m'enganyo, ¿com m'enganyo sobre el fet que existeixo quan és cert que existeixo si m'enganyo ? Encara que m'enganyés, sóc jo qui m'enganyo i, per tant, en tant que conec que em conec, no m'enganyo. Com conec que existeixo, així conec que conec. I quan estimo aquestes dues coses, els afegeixo l'amor mateix, alguna cosa que no és de menor vàlua. Perquè no m'enganyo sobre el fet que estimo, no enganyant-me en el que estimo perquè encara que l'objecte fos fals seria vertader que estimava coses falses."
Preguntes
1. Quina és la tesi que defensa el text ? Podries sintetitzar-la en poques paraules ?


 
 
