LA REALITAT
A) QUÈ ÉS LA REALITAT? COM ÉS LA REALITAT?
B) PER QUÈ HI HA REALITAT?
A) QUÈ ÉS LA REALITAT ? COM ÉS LA REALITAT?
Quan tractem el tema de la realitat és necessari deixar clar a què ens referim, perquè una cosa és la realitat del que sens apareix als sentits o realitat aparent virtual- i una altra la realitat autèntica vertadera- , que podem assolir amb el nostre coneixement tant a nivell empíric, com racional, i que coincideix amb les coses tal i com són.
La realitat en sentit dautenticitat comprèn tot allò que és, que existeix, que podem experimentar, deduir a partir daltres dades i obtenir un coneixement fiable o vertader.
El concepte realitat també es pot aplicar a diferents àmbits : físic, psíquic o mental, humà, social-polític, cultural...
La realitat dels cossos físics o món físic
Si ens centrem en lexplicació de la realitat física, del que podem veure, experimentar... a nivell material, aleshores hem de recórrer a la disciplina científica que se nocupa : La Física. Aquesta ens diu que la realitat física o món físic conjunt de cossos materials existents- està formada per matèria (àtoms, quarks...) i energia (potencial, cinètica, calorífica). (p.182-184)
A partir del segle XX les investigacions en el camp de la Física han ampliat la visió de la realitat del món físic, que es tenia fins aleshores, amb les aportacions de la teoria de la relativitat (matèria i energia intercanviables) i la mecànica quàntica (lenergia no semet de manera contínua sinó en paquets o quàntums); fins a tal punt que la incertesa ha passat a constituir lelement predominant del món físic i humà. (p.185-189)
Davant daquesta nova visió del món físic shan formulat dues interpretacions científiques :
-
Escola de Copenhaguen: segueix el principi dincertesa de W.Heisenberg (imprevisibilitat de predir la posició i el moviment duna partícula en un moment determinat), defensant que la realitat és subjectiva, perquè depèn de lobservador. No podem determinar què és la realitat fins que lobservem. Serà realitat el que podem compartir amb altres observadors. La realitat també és intersubjectiva. Aquesta posició condueix a una concepció indeterminista de la realitat, perquè aquesta es troba en tots els estats possibles al mateix temps.
-
Posició realista: defensa la continuïtat dels processos físics i considera que existeix una realitat objectiva darrere els nostres experiments. Critica la posició subjectivista del principi dincertesa afirmant que no som nosaltres qui determinem lestat de la naturalesa. Per exemplificar-ho E.Shrödinger proposa el cas dun gat tancat en una caixa i sotmès a les emanacions dun gas tòxic. Encara que no el veiem el gat està viu o mort però el que no podem dir és que tant pot estar viu com mort fins que nosaltres no lobservem.
Implicacions filosòfiques
Des del punt de vista de la filosofia es poden distingir dues teories:
-
Realisme: existeix una realitat física o objectiva de caràcter material, que ocupa un espai i que existeix encara que nosaltres no la percebem. El món físic existeix. Ex: una muntanya, un estel... Daquesta teoria cal distingir dues interpretacions diferents:
-
Realisme ingenu: el món físic és tal i com el veiem.
-
Realisme crític: el món físic és una reconstrucció mental del món material.
-
-
Idealisme: existeix una realitat mental o subjectiva de caràcter immaterial en el sentit que no té una localització espacial concreta sinó que només existeix quan shi pensa. Cadascú coneix la seva realitat. El món físic és una representació mental. Ex : un desig, una sensació, un concepte.
B) PER QUÈ HI HA REALITAT?
Per respondre a aquesta pregunta hem de recórrer a la Metafísica: branca de la filosofia que estudia lexistència en general. Intenta respondre també a les preguntes sobre lésser: què existeix? què és existir? i , per què existeix?
Què és existir? per què existeix?
En principi, podem dir que la realitat està formada per coses que són malgrat els canvis daparença i estat (p. 158 sobre el canvi)- , que existeixen en el sentit que tenen una substància, una manera pròpia de ser, que les fa ser com són. Segons Aristòtil (s.III aC) aquesta substància estaria formada per una matèria i una forma o essència que determina a lésser a ser el que és. Però hi ha filòsofs, com per exemple G. Berkeley (s. XVII) que consideren que aquesta substància depèn del fet que sigui percebuda per un subjecte, és a dir, les coses són en tant que són objecte de percepció, en tant que les podem observar i conèixer. També podríem defensar la idea que les coses són en tant que en podem parlar, en tant que les podem comunicar als altres.
Resumint i responent a la pregunta ¿per què hi ha realitat o per què hi han coses?:
· perquè hi ha quelcom de permanent o substància que les fa existir i ser com són,
· perquè les podem observar i conèixer,
· perquè en podem parlar i comunicar-les als altres.
Podria haver-hi no res? o per què hi ha quelcom en comptes de no-res?
Segons Parmènides (s.V aC) el no-res no és i no pot ser que sigui perquè aleshores seria alguna cosa en comptes de no-res. Per H.Bergson (s.XX) el no-res és una pseudoidea, un terme sense significat, perquè no es pot imaginar ni pensar. Però com sexplica que en podem parlar, pensar, imaginar... ? Si el podem pensar o imaginar, aleshores ja és alguna cosa. Actualment es manté una posició de tipus lògic respecte al no-res, afirmant que el no-res és un terme lògic buit de contingut, però que com a tal, és.
Una altra visió és la proporcionada pels existencialistes (J.P. Sartre, M.Heidegger) que estableixen una relació de necessitat i de complementarietat entre lésser i el no-res. Daquesta manera el no-res és la possibilitat que dóna llibertat a lésser. Dit duna altra manera lésser té llibertat de ser o no, gràcies a lexistència de la seva negació.
Exemple: El mal com a negació del bé és necessari per a lexistència del mateix bé. No podríem parlar daccions bones sense tenir com a referent les accions dolentes.
Què existeix?
Com ja hem dit, la realitat està formada per totes les coses que són, en el sentit que existeixen, i que comparteixen unes propietats determinades. Però tot el que és o existeix, és autènticament real o simplement aparent ? Les coses que donem per suposat que existeixen, tenen el mateix grau de realitat o no? La seva realitat és objectiva o subjectiva?
Exemples a debatre:
-
El bé i el mal : són simples conceptes o existeixen realment ? Hi ha accions bones per si mateixes o som nosaltres qui decidim el que és bo o dolent ? Són independents de qualsevol altra cosa (absoluts, objectius) o depenen de la situació (relatius)? Una persona és bona perquè fa accions bones o fa accions bones perquè és bona ?
-
Lamor : existeix o és simplement una manera diferent de dir sexe? Hi ha diferents tipus damor? És absolut o relatiu?
-
Labsolut o déu : és una invenció humana o realment existeix? es pot provar la seva existència?