Intel·lectualisme moral
Conèixer què és el bé implica fer-lo.
Si s'actua malament, és per ignorància. És
una teoria cognotivista perquè dóna molta importància
al coneixement.
El fundador d'aquesta teoria fou el filòsof grec Sòcrates
(s.V a.n.e) que va concebre la moral com un saber.
Eudemonisme
(eu=bo + daimon=esperit. Tenir un bon daimon=felicitat)
Considera la felicitat com el màxim bé de la vida
humana. Totes les accions han de tenir com a finalitat la felicitat.
Només qui és feliç actuarà bé.
És una ètica material, teleològica i cognotivista.
Aristòtil (s. IV a.n.e) fou el seu màxim representant
i va mantenir que la felicitat només es podia aconseguir
fent el que és essencial per la naturalesa humana: la vida
contemplativa o fer un us equilibrat de la raó. S'ha d'aplicar
el terme mitjà en totes les accions per poder ser virtuós
(bo).
Hedonisme
(hedoné=plaer) La felicitat resideix en l'obtenció
de plaer i absència de dolor.
El que proporciona plaer és bo. S'ha de fer el que ens allunyi
del dolor i ens provoqui satisfacció. Ara bé no tots
els plaers són considerats bons. És una ètica
material, heterònoma, teleològica i cognotivista.
Cirenaics: deixebles de Sòcrates donen importància
als plaers sensuals i corporals amb moderació. El màxim
representant és Aristip de Cirene.
Epicuris: s'ha de fer un càlcul de plaers i triar els més
equilibrats. El màxim plaer serà l'espiritual. El
seu fundador fou Epicur.
Estoïcisme
Escola fundada per Zenó de Cítion que es fonamenta
en la indiferència envers els plaers i austeritat en els
propis desitjos. Resignació davant el destí inexorable.
S'ha de cercar la tranquil·litat de l'ànima o ataràxia,
que només serà possible si es té coneixement
de la raó o destí universal que ho regeix tot. És
una ètica material, heterònoma, teleològica
i cognotivista.
Jusnaturalisme ètic
Defensa l'existència d'una llei moral natural i universal
que determina el que està bé i està malament.
Tomàs d'Aquino (s. XIII) fou un dels seus defensors més
importants. Aquesta llei moral depèn d'una llei eterna
o divina i per tant és objectiva. L'home pot triar si vol
seguir-la o no. És una ètica material, heterònoma
i teleològica.
Formalisme
L'ètica formal consisteix en què no ofereix normes
concretes de conducta, sinó que estableix quina és
la forma de conducta que s'ha de seguir sempre per a que aquesta
sigui considerada moralment correcte. I. Kant (s. XVIII) va ser
el primer filòsof a reivindicar la necessitat d'una ètica
formal, que tingui un caràcter universal i mantingui l'autonomia
moral. Segons aquest filòsof, la llei moral prové
de la pròpia raó (bona voluntat) que s'expressa
mitjançant imperatius (mandats) categòrics (incondicionats).
Aquests indiquen com han de ser les normes morals per a que puguin
ser considerades morals.
Emotivisme
Els judicis morals provenen d'emocions i sentiments. El que està
bé o malament depèn del sentiment d'agrat o desgrat
que ens provoca realitzar una determinada acció. Un dels
filòsofs emotivistes més importants fou D. Hume
(1711-1776), segons el qual l'ètica no es pot fonamentar
en la raó, sinó en el sentiment de simpatia que
ens provoquen certes accions.
Utilitarisme
El màxim bé és la felicitat i aquesta s'aconsegueix
aplicant el principi d'utilitat o màxima felicitat per
al major nombre de persones. Per felicitat s'entén el plaer
i l'absència de dolor. El plaer es converteix en un bé
comú o general. El màxim representant fou J. S.
Mill (1806-1873). És una ètica material, heterònoma,
teleològica i cognotivista.
Ètica discursiva
És una ètica formal i procedimental perquè
estableix el procediment o criteri per determinar quan les normes
morals són ètiques. El seu representant és
J. Habermas (1920- ). Les normes morals han de ser acceptades per
consens en una situació ideal de diàleg entre diferents
participants, que comparteixin els mateixos drets i les mateixes
oportunitats d'argumentar i defensar la seva posició.