GEYMONAT: Historia de la filosofia y de la ciencia
Cap.1 - Del Mito al Conocimiento: El valor de los mitos
" El hombre, para explicar el curso de los fenómenos,
antes que a la razón o a la observación recurrió
a la fantasía. También los griegos,como los otros pueblos
de la antigüedad, tuvieron interesantísimos mitos sobre
el origen del mundo, el destino de los mortales, las grandes fuerzas
que dominan el desarrollo de los acontecimientos, etcétera. El
mito no puede ser considerado como un complejo de falsedades y por lo
tanto un obstáculo para la conquista de lo verdadero. Por el
contrario, tuvo una función muy positiva: enseñó
al hombre a no limitarse a los simples hechos en su multiplicidad no
organizada, sino a considerarlos vinculados unos con otros, y a buscar
los principios de lo que sucede alrededor de nosotros para así,
a través de los principios, hallar los medios para actuar sobre
la naturaleza y transformarla en beneficio de la humanidad.
En esta búsqueda primitiva, el mundo humano y el divino se encuentran
estrechamente unidos uno al otro y, por lo tanto, la indagación
se extiende desde la cosmogonía (generación del mundo
o cosmos) a la teogonía (generación de los dioses). Conexos
con los mitos están los ritos religiosos, propiciatorios, con
los cuales el hombre cree conquistar el favor de las potencias que dominan
el mundo."
RUSSELL , B Història social de la filosofia
v. I. La filosofia antiga: L'escola de Milet
"L'escola de Milet és important no pels seus resultats
sinó per allò que intentà. Sorgí pel contacte
de la mentalitat grega amb Babilònia i Egipte. Milet era una
rica ciutat comercial, en la qual els prejudicis i les supersticions
eren afeblits per la relació amb molts països. Fins que
fou subjugada per Darius en començar el segle V, Jònia
fou el centre cultural més important del món hel.lènic.
El moviment religiós relacionat amb Diònisos i Orfeu no
hi influí gairebé gens; la seva religió era oíimpica,
però no sembla haver estat practicada gaire seriosament. Les
especulacions de Tales, Anaximandre i Anaxímenes han de ser considerades
com a hipòtesis científiques i rarament hi trobem la interferència
de desigs antropomòrfics i d'idees morals. Les qüestions
que es plantejaren eren totalment pertinents i el seu vigor serví
d'inspiració als investigadors posteriors.
L'etapa següent de la filosofia grega, lligada a les ciutats gregues
del sud d'Itàlia, és més religiosa i, particularment,
més òrfica. En alguns aspectes és més interessant
que l'escola de Milet; els seus resultats són admirables, però
el seu esperit és menys científic. "
PREGUNTES
1.Quin problema planteja aquest text? Quines són les tesis
que defensa?
Indiqueu les diferents parts de la seva estructura i a quines conclusions
arriba.
2. A quin moment o època de la història de la filosofia
es refereix el text?
Quines són les conseqüències en l'àmbit del
pensament?