GEYMONAT: Historia de la filosofia y de la ciencia
          Cap.1 - Del Mito al Conocimiento: El valor de los mitos
         " El hombre, para explicar el curso de los fenómenos, 
          antes que a la razón o a la observación recurrió 
          a la fantasía. También los griegos,como los otros pueblos 
          de la antigüedad, tuvieron interesantísimos mitos sobre 
          el origen del mundo, el destino de los mortales, las grandes fuerzas 
          que dominan el desarrollo de los acontecimientos, etcétera. El 
          mito no puede ser considerado como un complejo de falsedades y por lo 
          tanto un obstáculo para la conquista de lo verdadero. Por el 
          contrario, tuvo una función muy positiva: enseñó 
          al hombre a no limitarse a los simples hechos en su multiplicidad no 
          organizada, sino a considerarlos vinculados unos con otros, y a buscar 
          los principios de lo que sucede alrededor de nosotros para así, 
          a través de los principios, hallar los medios para actuar sobre 
          la naturaleza y transformarla en beneficio de la humanidad.
          En esta búsqueda primitiva, el mundo humano y el divino se encuentran 
          estrechamente unidos uno al otro y, por lo tanto, la indagación 
          se extiende desde la cosmogonía (generación del mundo 
          o cosmos) a la teogonía (generación de los dioses). Conexos 
          con los mitos están los ritos religiosos, propiciatorios, con 
          los cuales el hombre cree conquistar el favor de las potencias que dominan 
          el mundo."
        
 RUSSELL , B Història social de la filosofia
          v. I. La filosofia antiga: L'escola de Milet
         "L'escola de Milet és important no pels seus resultats 
          sinó per allò que intentà. Sorgí pel contacte 
          de la mentalitat grega amb Babilònia i Egipte. Milet era una 
          rica ciutat comercial, en la qual els prejudicis i les supersticions 
          eren afeblits per la relació amb molts països. Fins que 
          fou subjugada per Darius en començar el segle V, Jònia 
          fou el centre cultural més important del món hel.lènic. 
          El moviment religiós relacionat amb Diònisos i Orfeu no 
          hi influí gairebé gens; la seva religió era oíimpica, 
          però no sembla haver estat practicada gaire seriosament. Les 
          especulacions de Tales, Anaximandre i Anaxímenes han de ser considerades 
          com a hipòtesis científiques i rarament hi trobem la interferència 
          de desigs antropomòrfics i d'idees morals. Les qüestions 
          que es plantejaren eren totalment pertinents i el seu vigor serví 
          d'inspiració als investigadors posteriors.
          L'etapa següent de la filosofia grega, lligada a les ciutats gregues 
          del sud d'Itàlia, és més religiosa i, particularment, 
          més òrfica. En alguns aspectes és més interessant 
          que l'escola de Milet; els seus resultats són admirables, però 
          el seu esperit és menys científic. "
        
PREGUNTES
 1.Quin problema planteja aquest text? Quines són les tesis 
          que defensa?
          Indiqueu les diferents parts de la seva estructura i a quines conclusions 
          arriba.
 2. A quin moment o època de la història de la filosofia 
          es refereix el text? 
          Quines són les conseqüències en l'àmbit del 
          pensament?
        

