Departament de Tecnologia IES CAN PLANAS Castellano.

Can Planas, Portada, Nosaltres, Materials, #Tecnologia, Mapa.
Energia, Transport, #Construcció, Electrònica, Satèl.lits, Robòtica, Museus.
Domòtica, Gaudí, Ponts, Preses H., #Estructures M., Enllaços, Materials.
Les primeres estructures metàl.liques
Les primeres construccions són tan antigues com la civilització. Ja fos per construir un temple, un recinte de defensa o un habitacle per viure, era necessari un cert domini de la tècnica.

L'estructura metàl.lica més antiga de la que es té noticia certa són els suports de la coberta de bronze del pórtic d'entrada del Panteó de Roma, construides al segle II. Desgraciadament van ser foses pel Papa Urbano VIII al segle XVII per fer canons.

Al segle XVIII l'ús del ferro a les estructures constructives va experimentar un canvi radical.

Far de l'illa de Buda.
La primera aplicació va ser la construcció de cadenes, com la del pont penjat sobre el riu Tees, a l'Anglaterra, de 1741, que tenia 21 metres de llarg.

Al 1775 Abraham Darby va construir el pont de ferro fos de Coalbrookdale, considerat patrimoni cultural anglés, i restaurat l'any 1975.

L'any 1825, Thomas Telford, va terminar l'important obra del pont penjat sobre l'estret de Menai, en Gales, amb una llum de 165 metres.

El primer pont penjat espanyol va ser el de Burceña, a Baracaldo, Vizcaya, de 1822.

Una altra obra insigne va ser la de Lucio del Valle, amb el pont sobre el riu Cabriel, entre les provincies de Cuenca i Valencia, i l'original faro de Buda, al delta de l'Ebro, que es va mantenir desde 1864 fins 1961.
 

Pont transbordador del Nervión.
Alberto de Palacio va construir el trasbordador sobre el Nervión i el Palacio de Cristal de Madrid, situat al Parc del Retiro.

Una altra figura destacable que surgeix a finals del XIX va ser la de José Eugenio Ribera, que va dissenyar ponts metál.lics en Ribadesella, Asturias, i el viaducte sobre el Duero: una estructura en arc de 120 metres de llarg i 90 d'alçada. També va construir el pont penjat d'Amposta, Tarragona, amb 135 metros de luz.

Per últim, s'ha de dir i destacar el trasbordador de Leonardo Torres Quevedo (1852-1936) sobre les cataractes del Niágara.

 
*