En forma, un hàbit de vida saludable
  > Index
Fitness, de què estem parlant?
> Concepte
> Wellness
> Activitat física i sedentarisme
Una sessió de fitness
  > Parts de la sessió
  > La sala de fitness
  > Hidratació
Dissenya el teu pla d'entrenament
> Per què planificar
> Conceptes clau
> Principis de l'entrenament
> Entrenament a curt, mig i llarg termini
> Control de l'entrenament
Glossari
> Ampliem alguns conceptes
Crèdits
> Continguts i disseny

Conceptes clau

El cos humà està preparat per fer activitat física, però no qualsevol nivell d'activitat. La forma física s'aconsegueix amb l'entrenament progressiu i continuat, considerant aspectes com intensitat de l'esforç o temps de recuperació, entre d'altres.

Intensitat

La intensitat és l'aspecte qualitatiu de l'entrenament. Respon a la pregunta "com estic entrenant?" "quin nivell d'esforç estic reaitzant?".

La intensitat es mesura en relació a la càrrega de l'exercici. Per exemple córrer més o menys ràpid, aixecar més o menys pes o fer exercici amb una freqüència cardíaca més o menys elevada.

La freqüència cardíaca és un indicador de la intensitat de treball molt utilitzat. A major intensitat, freqüència cardíaca més elevada.

Volum

El volum és l'aspecte quantitatiu de l'entrenament. Respon a la pregunta "quant estic entrenant?" "quina quantitat d'exercici estic realitzant?".

Moltes vegades el volum és invers a la intensitat. Un exercici llarg implica una intesitat baixa i al contrari, un exercici molt intens normalment no pot prolongar-se massa temps.

El volum es mesura en temps, distància, nombre de repeticions o sèries.

Per a que la forma física millori, cal entrenar a intensitats i volums diferents. La seva combinació aporta varietat i riquesa a l'entrenament i als resultats que d'ell se n'obtenen.

Càrrega

La càrrega, en fitness, és com la unitat d'entrenament. Qualsevol exercici o activitat que realitzem és una càrrega. La càrrega es defineix per la combinació de dos components de l'exercici. L'entenem com:

Càrrega = volum x intensitat

Ara bé, no podem entendre la càrrega d'entrenament només com aquest producte, sempre s'ha de prendre en relació a altres aspectes com la freqüència, la durada o el temps de recuperació, veiem cadascun d'aquests aspectes:

Durada

En fitness la durada és el temps total d'una sessió. Inclou l'escalfament, el condicionament, els temps de descans, els estiraments.

Freqüència

És el nombre de sessions o vegades que entrenem per setmana. El Dr. Kenneth (creador del fitness) aconsella dues o tres sessions per setmana. Hi ha estudis que recomanen fer exercici tant sovint com es pugui, encara que sigui 30 minuts diaris.

La freqüència, així com la durada i tots els aspectes de la càrrega, depèn dels objectius personals d'entrenament. Depèn del que volguem aconseguir, entrenarem més o menys dies per setmana. En el camp del rendiment esportiu, ha planificacions d'entrenament en que, fins i tot, s'entrena més d'una vegada per dia.

Densitat d'entrenament

La densitat de l'entrenament és la relació que hi ha entre el temps d'activitat i el temps de descans o recuperació.

Encara que pugui semblar un contrasentit el descans és una de les claus de l'entrenament. Durant el descans el cos assimila i s'adapta a l'entrenament.

Descans no vol dir "no fer res" sino deixar que els músculs es recuperin i assimilin l'esforç realitzat.

Com a norma general es diu que un esforç de resistència calen 24-48 hores de descans, de força: 48-72 hores i per a la flexibilitat, menys de 10 hores.

Però aquestes dades no són matemàtiques, altres aspectes com la intensitat, el tipus d'activitat o la climatologia, per exemple, fan que es requereixi més o menys temps de recuperació. El descans necessari també depèn de cada individu, seu estat de forma i l'edat, etc (a menor nivell de condició física o més edat, per exemple, cal més temps de descans).

Si no es descansa, el cos es fatiga i es pot produir sobreentrenament. El sobreentrenament és defineix com un excès d'entrenament o una recuperació insuficient. Les conseqüències principals són baixades del rendiment, cansament elevat, malestar general.

Repetició

Una repetició es un exercici, un moviment des d'una posició fins tornar a la mateixa posició incial.

Per exemple una flexió de colze: comença amb el colze estirat, flexió per acció del bíceps i tornar a estirar fins a la posició inicial.

Sèrie

Una sèrie és la successió d'un nombre determinat de repeticions.