|  
          
          
          
          
           
  | 
       
         Segona  
          Avaluació Química I  | 
       
         
  | 
       
         
 
  | 
    |
| Guia | ||||
| Principi | ||||
|  
         SEGONA AVALUACIÓ 
       | 
      ||
|  
         Unitat  5 / Bloc 2 Formulació  i nomenclatura dels compostos químics INTRODUCCIÓ  En aquesta quinzena s'estudia 
            la formulació i nomenclatura dels compostos químics inorgànics, és 
            a dir, què és una fórmula química, quines són les seves característiques 
            i quins tipus de fórmules hi ha, com s'anomenen els diversos compostos 
            químics amb preferència per la formulació sistemàtica, però cal conèixer 
            la formulació tradicional d'alguns compostos a causa del seu ús habitual 
            i a la brevetat del seu nom. És convenient conèixer els avantatges 
            i inconvenients de cada una de les formulacions químiques, la sistemàtica 
            i la tradicional. S'estudia també què és el nombre d'oxidació d'un element químic i què 
            representa, tenint en compte la seva posició en la taula periòdica 
            dels elements i el seu ús quan es formula un compost.  Es necessari conèixer les valències del elements 
            més comuns  per poder formular 
            correctament. Orientacions: 
 
   Objectius : pàg.104  És convenient  que els llegiu amb  cura  
            abans de  començar  a 
            treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi  de la unitat , heu de comprovar si heu  comprès  i 
            heu  assimilat cadascun  d’aquests objectius . 
            
             
            
             Esquema de la unitat : pàg. 104  Fixeu-vos amb atenció en aquest esquema que 
            us donarà quina és  la relació 
            que hi ha  entre els diversos 
            apartats de la Unitat. 
            
             
            
             Preparació de la unitat: pàg. 105  Recordeu aquests conceptes abans d’estudiar 
            la unitat. 
            
             
            
             Orientació sobre alguns 
            apartats :  Per poder formular es imprescindible  
            conèixer les valències  dels 
            elements més comuns. La formulació incorrecta 
            d’un compost  produeix un resultat 
            erroni encara que la resolució o estratègia per resoldre un problema 
            sigui correcta. 1. Fórmules de les substàncies químiques  Fixeu-vos que  expressa una 
            formula química i que n’hi ha diversos tipus de fórmules. En les fórmules químiques, l’electronegativitat  
            dels elements que la composen creix de esquerra a dreta cal 
            tenir clar quina es aquest ordre creixen des de els metalls fins al 
            fluor : =>Metalls, B, Si, C, As, P , N, H, Te, Se, S, I, Br, Cl, O, 
            F 2. Nombre d’oxidació  Cal tenir en compte que el concepte de nombre d’oxidació  
            es una mica artificial, però  
            ens és útil, cal recordar les normes per conèixer aquest nombres 
            i com normalment el nombre d’oxidació coincideix amb la valència del 
            element. Nomenclatures  Cal adonar-se de 
            que tenim tres formes de nomenar a la mateixa substància química: Nomenclatura sistemàtica, de Stoks i la tradicional (clàssica), cadascuna te les 
            seves avantatges i els seus inconvenients, es convenient anomenar 
            i formular un compost en la nomenclatura sistemàtica  però donat que alguns compostos  
            prenen noms massa llarga a la nomenclatura sistemàtica  s’admet el nom  clàssic o tradicional.  | 
      ||||||||||
| 
         
 Unitat  6 / Bloc 2 Enllaç químic INTRODUCCIÓ  En aquesta quinzena s'estudia l'enllaç químic, 
            primerament es defineix què s'entén per enllaç químic, la seva naturalesa, 
            la energia d'enllaç i després els tipus d'enllaç que hi ha en els 
            compostos químics segons les característiques dels elements que formen 
            la molècula química; és important adonar-se d'aquest fet, és a dir, 
            les característiques dels elements (la seva configuració electrònica, 
            electronegativitat, tec...) que formen un compost, determinen el tipus 
            d'enllaç que es farà entre ells. S'estudien 
            els gasos nobles i la seva estabilitat química deguda a llur configuració 
            electrònica característica. S'estudien els enllaços intramoleculars, 
            és a dir, les forces d'atracció “entre” àtoms dintre de les 
            molècules: l’enllaç iònic, covalent i metàl·lic, cadascun es descriu, 
            es justifica i s'expliquen les seves característiques i propietats. 
            A continuació s'estudien les forces o enllaços intermoleculars, 
            és a dir, forces d'atracció “entre” molècules i “no entre 
            àtoms” d’una molècula i finalment les característiques de  
            les substàncies segons llurs enllaços. 
 
  Objectius : pàg. 122  És convenient  que els llegiu amb  cura  abans de  començar  a 
            treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi  de la unitat , heu de comprovar si heu  comprès  i 
            heu  assimilat cadascun  d’aquests objectius . 
            
             
            
             Esquema de la unitat : pàg. 122  Fixeu-vos amb atenció en aquest 
            esquema que us donarà quina és  la 
            relació que hi ha  entre els 
            diversos apartats de la Unitat. 
            
             
            
             Preparació de la unitat: pàg. 123  Recordeu aquests conceptes abans 
            d’estudiar la unitat. 
            
             
            
             Orientació sobre alguns apartats :  Fixeu-vos que el  concepte 
            de estabilitat normalment va lligat a un mínim d’energia, respecte 
            al enllaçs químic les forces que n’hi ha son elèctriques. 2. Enllaç iònic    Cal tenir en compte que la fórmula  dels compostos iònics es una fórmula empírica ja que aquestes  
            substàncies no formen molècula  
            i  formen  cristalls. Són interessants 
            els conceptes de Nombre de coordinació i d’Energia de xarxa.     3. Enllaç covalent  Els models de Lewis solament son diagrames, es a dir dibuixos, mitjançant 
            els quals arriben a la configuració de l’octet, gas noble, no ens 
            diuen cap cosa sobre la geometria de la molècula, tampoc ens donen 
            les energies dels enllaços.  3.3 Polarització de l’enllaç 
            covalent.  Es convenient tenir en compte que es la diferencia d’electronegativitats 
            entre els àtoms el que determina la polarització  del enllaçs covalent i que segons la geometria 
            de la molècula aquesta serà polar o no. 5. Enllaços intermolecular Cal diferenciar bé que aquests enllaços son entre molècules i no entre àtoms i que els enllaços d’aquesta mena són molt més febles que els enllaços dintre d’una molècula (intramoleculars).  | 
      ||||||||||
| 
         Unitat  7 / Bloc 2 Compostos del carboni INTRODUCCIÓ  En aquesta quinzena s'estudia 
            la química dels compostos de carboni o química orgànica, es comença 
            estudiant el carboni per a comprendre les seves característiques i 
            els tipus de compostos que es formaran a partir d'ell. S'estudien 
            a continuació els compostos de carboni i hidrogen anomenats hidrocarburs, 
            els seus grups i les seves característiques i també els grups funcionals 
            o grups d'àtoms que determinen les propietats de les molècules (compostos 
            hidrogenats, nitrogenats i oxigenats). En la química orgànica és important 
            tenir clar el concepte d'isomeria, és a dir, compostos amb la mateixa 
            fórmula molecular però amb propietats químiques diferents, i els 
            tipus d'isomeria que hi ha. Finalment s'estudia 
            el petroli, la seva composició, la seva importància, i els polimers  
            naturals i sintètics. 
  
            
              
            
             Objectius : pàg. 
            140  És convenient  
            que els llegiu amb  cura  abans 
            de  començar  a treballar per a familiaritzar-vos-hi. En 
            finalitzar l’estudi  de la 
            unitat , heu de comprovar si heu  
            comprès  i heu  assimilat 
            cadascun  d’aquests objectius 
            . 
            
             
            
             Esquema de la unitat : pàg. 
            140  Fixeu-vos 
            amb atenció en aquest esquema que us donarà quina és  la relació que hi ha  entre 
            els diversos apartats de la Unitat. 
            
             
            
             Preparació de la unitat: pàg. 
            141  Recordeu 
            aquests conceptes abans d’estudiar la unitat. 
            
             
            
             Resum del bloc: pàg. 
            166  Resum dels 
            conceptes i de les formules d’aquest bloc. 
            
             
            
             Autoavalució del bloc : pàg.167  Qüestions 
            per autoavaluarse 
            
             
            
             Pràctica : pàg. 
            168 Determinació de l’aigua de cristal·lització. Aigua  continguda 
            en la xarxa de cristal·lització d’algunes  sals    Preparació de sabó. Fabricació de sabó a partir de oli, hidròxid de sodi 
            (sosa càustica) i alcohol  
            
             
            
             Orientació sobre alguns apartats : 1.2 Compostos 
            del Carboni  En aquests compostos els carboni te valència 
            quatre sempre i una gran facilitat  
            per combinar-se amb si mateix mitjançant  
            en llaços covalents senzills, dobles i triples. Les  formules de la química del carboni no es simplifiquen i en aquesta 
            química hi moltes formules moleculars que  corresponen a compostos diferents, són els isomers. Cal recordar 
            que el enllaçs doble consta d’un enllaçs fort sigma 
            i un enllaçs feble pi, i que el enllaçs triple consta 
            d’un enllaçs fort sigma i dos enllaços febles 
            pi.  | 
      ||||||||||
| 
         Unitat  8 / Bloc 3  Reaccions químiques INTRODUCCIÓ  En aquesta quinzena s'estudien les reaccions 
            químiques. Primerament es defineix què s’entén per una reacció química, 
            què són els reactius i què són els productes i que succeeix en tota 
            reacció química amb els enllaços químics. Es descriu quin és el conveni 
            per a expressar una reacció química i com s'ajusta qualitativament 
            i quantitativament una reacció. S'estudien 
            els càlculs basats en les equacions químiques, cal recordar les lleis fonamentals de la matèria (UD 
            2  Llei de la conservació de 
            la massa, etc.). S'estudia el rendiment de les reaccions químiques, fins aquest moment 
            les reaccions químiques tenien un rendiment del 100%, pot ser que 
            en una reacció no sigui aquest el rendiment pràctic, és a dir, obtenim 
            una quantitat de producte de la reaccions més petit que l'esperat. Finalment s'estudia 
            l'obtenció industrial del carbonat de sodi i de l'amoníac, són interessants 
            des del punt de vista industrial i des del punt de vista de les dues 
            Unitats Didàctiques següents, sobretot de la Unitat Didàctica 11, 
            fet que remarcarem a la quinzena 11. 
 
 Lectura :  Llegir amb 
            cura  la introducció al Bloc, 
            Química teòrica i aplicada, en la pàgina 170. 
            
             
            
             Objectius : pàg. 
            172  És convenient  
            que els llegiu amb  cura  abans 
            de  començar  a treballar per a familiaritzar-vos-hi. En 
            finalitzar l’estudi  de la 
            unitat, heu de comprovar si heu  comprès  i heu  assimilat 
            cadascun  d’aquests objectius 
            . 
            
             
            
             Esquema de la unitat : pàg. 
            172  Fixeu-vos 
            amb atenció en aquest esquema que us donarà quina és  la relació que hi ha  entre 
            els diversos apartats de la Unitat. 
            
             
            
             Preparació de la unitat: pàg. 
            173  Recordeu 
            aquests conceptes abans d’estudiar la unitat. 
            
             
            
             Orientació sobre alguns apartats : 1. Concepte de reacció química.  Es important 
            tenir clar que a tota reacció química hi ruptura i/o formació de nous 
            enllaços químics, i que per aquest motiu principalment s’ha estudiat 
            l’àtom i l’enllaç químic en les unitats anteriors. 2. Equacions químiques Les equacions químiques ens descriuen un procés: 
            qui reacciona amb qui ( reactius) i que s’obté (productes) però també 
            ens diu les quantitats dels productes y dels reactius de forma que 
            tenim el mateix nombre d’àtoms de cada element al principi que al 
            final però organitzats de forma diferent. 2.2 Ajustatge de les equacions químiques Qualsevol de les dos mètodes per tempteig i per 
            un sistema d’equacions es vàlid però per reaccions senzilles el mètode 
            de tempteig amb una mica de practica és més ràpid. Cal tenir en compte 
            que la mala formulació d’un compost químic ens portarà cap una resolució 
            errònia del problema. 4. Càlculs  basats en  
            les equacions químiques.  Els càlculs basats en les equacions químiques son 
            normalment senzilles, ja que es tracta de respectar una proporció 
            entre les quantitats dels compostos que ve donada per la equació química 
            ajustada, es poden fer mitjançant: factors de conversió o mitjançant 
            diverses proporcions, mireu amb cura els exemples fets al llibre. 
             4.3 Càlculs amb volums en condicions 
            no normals Cal tenir en compte i coneixe l’equació dels gasos  
            ideals P·V=n·R·T, on R, constat dels gasos ideals pot tenir 
            valors diferents segons el sistema d’unitats que prenem, es convenient 
            en fer qualsevol exercici posar desprès de cada quantitat la seva 
            unitat, d’aquesta manera ens assegurem que l’Unitat de la magnitud 
            que volem saber es la correcta.  4.5 
            Càlculs amb reactius en dissolució  Recordeu  les diverses formes 
            de donar la concentració d’una dissolució: tant per cent en pes i 
            volum, moralista i molalitat. Quan es treballa al laboratori  molt sovint les substàncies químics és troben en dissolució ja com 
            reactius o com productes, per exemple el àcid clorhídric normalment  es ven al 36% i per tant es molt important 
            saber calcular amb els reactius en dissolució. 5. 
            El rendiment en les reaccions químiques  Fixeu-vos 
              bé que fins ara les reaccions estan fetes amb un 100% de rendiment 
              segons l’equació estequiométrica, però que a la realitat això normalment 
              no succeeix, per diferents motius  
              les reaccions química no arriben en la realitat a tenir aquest 
              rendiment i per tant es convenient saber treballar  
              amb rendiments diferents, el procés es senzill poden fer 
              el exercici com l’hem fet  fins 
              ara, es a dir rendiment 100%, i després aplicar-li el percentatge 
              de la reacció.  | 
      ||||||||
|  
         
 Institut Català 
            d'Ensenyament Secundari 
            a Distància   |