Interacció cara a cara.

El treball cooperatiu afavoreix determinades activitats cognitives i de dinàmica interpersonal que difícilment es poden promoure a través d'altres organitzacions de les tasques a l'aula, ja que es prenen decisions sobre les feines que cal fer i com fer-les, es fa un seguiment de l'estat i problemàtica de les tasques individuals, s'aporten i es debaten les conclusions de les feines personals, etc. Ens referim en concret a diversos tipus d'intervenció oral entre l'alumnat com ara:

El grau d'interacció en el treball conjunt creix associat al grau d'autonomia amb que treballa l'alumnat. Quantes més decisions s'han de prendre en el marc de l'equip de treball, també és major la necessitat d'interaccionar. El fet de mantenir equips de treball estables durant un període de temps llarg, també facilita la consolidació de les interaccions personals.

Però més enllà dels moments de treball conjunt que afavoreix aquest tipus d'interacció, la dinàmica de treball en els equips cooperatius ha de permetre que, en qualsevol moment, un integrant del grup pugui sol·licitar l'ajuda o cooperació d'un company o companya del seu grup de treball. Es tracta d'assegurar que els grups cooperatius són un sistema acadèmic de suport (cada estudiant té algú compromès a ajudar-lo a aprendre, algú amb qui pot interaccionar per avançar). Alguns autors van més enllà i consideren els equips cooperatius com un sistema personal de suport (cada estudiant té algú que està compromès amb ell com persona). Aquesta promoció de les relacions, acadèmiques i personals, cara a cara, dels components del grup els porta a assumir un compromís entre tots a la vegada que un compromís amb l'èxit d'una tasca comuna.

Afavorint la interacció / Interdependència positiva / Responsabilitat individual / Destreses socials / Consideracions / Estructures cooperatives / INICI

About Us | | Mapa del lloc | | Contacta| ©2006 Ramon Grau